Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg har noen spørsmål, føler jeg på en måte blir manipulert

noen spør om hjelp, jeg sier at jeg ikke orker å hjelpe akkurat nå, men da sier hun at hun bare får gjøre det selv da, å at ingen gidder å hjelpe henne som skal gjøre at jeg skal få dårlig samvittighet. 

når jeg da tilbyr hjelp siden hun ble sur og jeg fikk dårlig samvittighet så aviser hun meg å sier hun bare kan gjøre det selv, så uansett hva jeg gjør blir det feil, sier jeg nei så leker hun ett emosjonelt spill, å sier jeg ja etterpå så trenger hun ikke hjelp. 

har også sakt flere ting jeg har hjulpet henne med, men da flytter hun fokuset over til henne som om at det jeg gjorde ikke var bra nokk.

for eksempel, vis jeg tar ut av maskinen, eller hjelper henne med å kappe opp ved, så sier hun, "men hvem måtte fylle maskinen å kløyve veden opp, for å snu om på det sånn at det jeg gjorde ikke var bra nokk. 

hva tenker dere? takk for tiden dere tok dere til å lese

Anonymkode: 97003...ecb

Skrevet

enkelte mennesker evner ikke se lengre enn seg og sitt, og de kommer aldri til å ta innover seg at de er selvfokusert - du må ta et valg, ignorere og være i det eller drite i det og kutte kontakten.. 

Anonymkode: 6bf90...57a

Skrevet

Jeg hadde ignorert slikt. Jeg hadde i hvert fall ikke hjulpet henne likevel etter å ha sagt nei. 

Du skriver ingenting om hvilket forhold du har til denne personen. Høres ut som du bor med henne, siden det er snakk om hverdagslige oppgaver? Du kan evt ta en prat med henne, men etter min erfaring er de som driver slik passiv-aggressiv manipulasjon sjelden mottakelig for kritikk.

Så du kan ikke endre henne, bare stenge av slik at du selv ikke faller for det.

Anonymkode: 33509...c47

• Liker 1
Skrevet

Er du ektemannen? Da er jeg litt enig med kona altså..

Anonymkode: 47760...01a

Skrevet

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du ektemannen? Da er jeg litt enig med kona altså..

Anonymkode: 47760...01a

nei er venninna hennes, men greia er at hun alltid skal få meg til å få dårlig samvittighet, også er hun kald etterpå for å straffe meg, hjelper henne mye men når jeg en gang ikke kan hjelpe så blir hun sur å skal gi meg dårlig samvittighet 

Skrevet
strads33 skrev (10 minutter siden):

nei er venninna hennes, men greia er at hun alltid skal få meg til å få dårlig samvittighet, også er hun kald etterpå for å straffe meg, hjelper henne mye men når jeg en gang ikke kan hjelpe så blir hun sur å skal gi meg dårlig samvittighet 

Hvorfor ønsker du å beholde denne venninnen i livet ditt? 

Livet er kort, vår energi er vår viktigste valuta. Invester den riktig, slik at du kan leve det livet du er ment å leve. 

Anonymkode: 4a36a...38e

Skrevet
strads33 skrev (16 minutter siden):

Jeg tror nok at jeg hadde sagt det til henne. Det føles ikke godt å hjelpe deg når du alltid skal gi meg dårlig samvittighet. Det heter ; takk!- når noen hjelper deg. Spør henne om hun har tenkt over hvordan hun oppfører seg? 

Du må sette grenser og si at du ikke tolererer slik oppførsel. 

Anonymkode: 428ef...e66

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

noen spør om hjelp, jeg sier at jeg ikke orker å hjelpe akkurat nå, men da sier hun at hun bare får gjøre det selv da, å at ingen gidder å hjelpe henne som skal gjøre at jeg skal få dårlig samvittighet. 

når jeg da tilbyr hjelp siden hun ble sur og jeg fikk dårlig samvittighet så aviser hun meg å sier hun bare kan gjøre det selv, så uansett hva jeg gjør blir det feil, sier jeg nei så leker hun ett emosjonelt spill, å sier jeg ja etterpå så trenger hun ikke hjelp. 

har også sakt flere ting jeg har hjulpet henne med, men da flytter hun fokuset over til henne som om at det jeg gjorde ikke var bra nokk.

for eksempel, vis jeg tar ut av maskinen, eller hjelper henne med å kappe opp ved, så sier hun, "men hvem måtte fylle maskinen å kløyve veden opp, for å snu om på det sånn at det jeg gjorde ikke var bra nokk. 

Jeg tenker at dette er relasjonstyranni..

Damned if you do, and damned if you don't...

Ikke gidd og bruk energi på det. Dette er bare tappende og utmattende...

Hadde meldt meg ut først som sist...

Endret av Strigiformes
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

"Du får gjøre det selv eller betale for hjelpen" hadde jeg sagt også hadde jeg gått på do! 

Skrevet

Livet er for kort til å beholde venner som behandler deg så dårlig.

Anonymkode: 75a1f...4b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke svar når hun kommer med de samvittighetsgreiene, i alle fall. Hvis du føler du må svare noe, si at du ikke er tilgjengelig for samvittighetskvaler lenger.

De som reagerer sterkest på at du setter grenser for deg selv, er som regel de som tjener mest på at du ikke har grenser. Altså, de som blir surest når du sier nei, er ofte de som vil utnytte deg og helst ikke vil at du skal ha grenser.

Anonymkode: 23d65...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...