Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som oftes sier jeg ja, til ekstra vakt. Men de få gangene jeg må si nei, får jeg så utrolig dårlig samvittighet. Andre som føler det samme? Og hva gjør dere med det?

Anonymkode: ca16c...e50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har sluttet å være "people pleaser" og flink pike. Sier ja til vakter og å endre arbeidstid for å lette vaktinndekkinga av og til. Men sier jeg nei har jeg en grunn, og om den grunnen er god eller ikke er det jeg som avgjør. Jeg trenger kanskje hvile, jeg har andre avtaler og vil prioritere en venn eller familien, eller hadde noe planlagt. Noen ganger har jeg ikke lyst. Om andre synes det er dårlig gjort får de bare synes det - ingen av de kommer med noen diplom om jeg stiller opp mer enn jeg har kapasitet/ork til læll. Så lenge man hjelper til innimellom så er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å sette noen grenser også.

Anonymkode: 9e624...255

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg jobber den stillingsprosenten de ønsker å ansette meg i. Jeg får uansett ikke vakter jeg vil ha fordi jeg er for dyr, og de velger heller andre enn meg. Da har jeg null dårlig samvittighet for å si nei tilbake.

Anonymkode: 0aa08...4ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Som oftes sier jeg ja, til ekstra vakt. Men de få gangene jeg må si nei, får jeg så utrolig dårlig samvittighet. Andre som føler det samme? Og hva gjør dere med det?

Anonymkode: ca16c...e50

Ja, da jeg jobbet sa jeg som oftest ja. Derfor ringte de også meg ofte. Jeg lærte ikke da, men det er ikke ditt ansvar å dekke ledige vakter alene. Og du tenker langsiktig når du sier nei fordi du har nok. 

Anonymkode: 7f0f9...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg jobber den stillingsprosenten de ønsker å ansette meg i. Jeg får uansett ikke vakter jeg vil ha fordi jeg er for dyr, og de velger heller andre enn meg. Da har jeg null dårlig samvittighet for å si nei tilbake.

Anonymkode: 0aa08...4ee

Dette..!! er gjenkjennbart. Jeg har svært lite sykefravær, er dyktig og erfaren i jobben og har stor arbeidkapastitet, men i min bransje er det liksom blitt en litt uskreven regel med at de omtrent ikke ansetter folk i 100%-stillinger. Må inn og kreve økt stillingsprosent hver gang noe blir ledig. I stedet for å satse på stødige arbeidstakere som ønsker fulltid splitter de opp stillingene og neimen, whups! Frafall og mangel på folk fordi ekstravaktene er sjuke på vakter her og der. Man blir irritert.

Anonymkode: 9e624...255

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet mange år i et helseforetak, når jeg var yngre fikk jeg dårlig samvittighet over å si nei til ekstravakter. De siste 10 årene føler jeg meg bare utnyttet. Arbeidsmengden har økt betydelig, men uten at bemanningen har fulgt på.

Så nei, slutt å få dårlig samvittighet. De eneste som skal pleases er pasientene. Helseforetakene driver rovdrift på ansatte, og fortjener ikke "snille piker"

Anonymkode: 939e8...e5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På min tidligere jobb, ble det sure miner og sjefene tok deg for seg neste gang du kom på jobb, om man takket nei til ekstravakter. En gang var jeg på fjelltur og fikk telefon om å komme på jobb til senvakt. Sa nei, og fikk høre det i lange tider etterpå :risterpåhodet:

AnonymBruker
Skrevet

Legg fra deg den dårlige samvittigheten. Det er ikke din feil at arbeidsgiver ikke har nok ansatte! 

Anonymkode: 4297d...7ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke! Jobber i helsevesenet og sier masse nei...stort sett alltid. Tar bare de vaktene som passer meg og familien. Hadde jeg "følt" på det,så hadde jeg blitt å jobbe alle ferier,helger og høytider.

Anonymkode: d9346...2c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad jeg ikke jobber i helsevesenet, jeg har problemer med å si nei til folk, så jeg skjønner at dette er vanskelig for deg ts! Bytte yrke kanskje?

Anonymkode: 916ec...cf0

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet snart i 30 år i helsevesenet og sier ja når de passer meg, får bonus vakter eller det gir meg overtid. 

Anonymkode: 22651...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...