Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i 20 årene. Jeg eier egen bolig, han bor fortsatt hjemme hos foreldrene, normalt i hans kultur, og han leier ut et par leiligheter og sparer penger. 

Vi har vært sammen noen mnd, og fikk nylig vite, han selv som fortalte, at han innimellom røyker hasj sammen med foreldrene for å slappe av, og tar kokain ute på byen.

Jeg ble helt satt ut og klarte ikke å si noe der og da, men tok det opp med han etter noen dager. Jeg fikk høre at jeg var snerpete, og at dette er helt normalt, noe det absolutt ikke er i mine øyne.

Han har et voldsomt temperament, så er litt engstelig for å gjøre det slutt face to face, samtidig som det er feigt å gjøre det via mld. Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: bb942...454

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva som er normalt og ikke, har jo mye med hvilket miljø man menger seg med. Du liker ikke rus, da får du holde deg unna og da er nok ikke han rette fyren for deg.

Jeg hadde møtt fyren face til face, men kanskje ikke helt alene, i form for enten ha avtale med ei venninne/familie rett etter møte med kjæresten din og at de er tilgjengelig om du skulle trenge hjelp (noe jeg ikke tror ut ifra innlegget ditt, men det er lite info å gå på totalt sett for oss ukjente mennesker).

Hadde sagt at min opplevelse er at vi er for forskjellig, og at du ønsker å avslutte forholdet. 

Anonymkode: f4660...fa1

• Liker 2
Skrevet

Ikke uvanlig i mange miljøer, Oslo Vest/Bærum osv, og ikke rødt flagg i den alderen. Men spes av foreldrene da...

Anonymkode: d27b0...23b

• Liker 2
Skrevet

Alt det med rus satt til side...

For meg er det et gigantsik rødt flagg at han har såpass til temperament at du er engstelig for å gjøre det slutt face to face. Yikes! 

Vurder i så fall å gjøre det i offentlig rom, som en park f.eks., og ha venner på vent i bakgrunnen så du kan få hjelp hvis det er en reell fare på ferde.

Anonymkode: 0b32e...610

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du kjenner på en engstelse for å gjøre slutt face to face pga hans temperament, så hadde jeg lytta til den magefølelsen. Rus er en dealbreaker for meg også, og jeg hadde selv gjort det slutt på flekken om jeg fikk vite noe sånt. Møt han et offentlig sted hvor folk ser dere, eller bare ta det på sms. Viktigere å holde seg trygg enn å være høflig altså. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

En fyr som allerede har temperamentproblemer i bunn, vil gjøre ditt liv til et helvete dess mer han bruker kokain. Kokainbruk demper ens empatisenter i hjernen, i tillegg til at man i 2-3 dager i etterkant har betraktelig lavere nivåer av dopamin, og også serotonin og norepinephrine. Sistnevnte er nødvendig for å at kroppen og hodet skal klare å stabilisere seg under stress, og det påvirker også blant annet hukommelsen. 

Når du også har mye hasj i bildet, i tillegg til manglende sinnemestring og kokainbruk, har du mange ulike faktorer som gjør at han vil være emosjonelt ustabil i deres relasjon, uansett hva du gjør eller ikke gjør. Det vil ikke ha noe med deg å gjøre, men, det aller vanligste er at du, som hans nærmeste, kommer til å få den verste delen av han. Det er også godt mulig at du vil få skylden for svært mange av hans emosjonelle utbrudd. Dette ser du allerede noe antydning til, når hans argument er at du overreagerer på noe som, for han, er helt normalt. Det er ikke normalt i en sunn familiedynamikk, men han har nok ikke vokst opp med sunne relasjoner rundt seg. 

Over tid er dette noe som vil ødelegge deg fullstendig, og dess lenger du venter, dess vanskeligere vil det bli for deg å gjøre det slutt. 

Jeg håper du tar innover deg alvoret over situasjonen. Hvis du ønsker hjelp, så kan vi også snakkes over DM hvis du vil ha støtte gjennom prosessen, for det kan være et rent helvete. 

Sender deg store klemmer TS, dette er vondt å stå i, og det er godt at du reflekterer og spør om råd. Det aller verste du kan gjøre, er å begynne å tvile på deg selv og dine grenser fordi han får deg til å føle at du er urimelig. Hvis man ender opp i et ekkokammer i sitt eget hode, med kun hans input, så vil det bli selvutslettende for deg. Så fortsett å stille spørsmål høyt, til deg selv, på forum, til venner og familie! Det er det aller viktigste rådet jeg kan gi deg. De som står på utsiden, har lettere for å se situasjonen uten forelskede briller ❤️ 

Anonymkode: 25bdb...faa

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Rus (utenom alkohol) er totalt uaktuelt for meg, så jeg hadde gjort det slutt. Når du skriver at han blir så sint at du blir engstelig i tillegg, er det ingenting å lure på. Og i dette tilfelle er det helt greit å gjøre det slutt på melding, og alliere seg med en venninne eller familie så du ikke må møte ham alene hvis du skal hente ting hos ham e.l.

Anonymkode: d1531...80c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva som er normalt og ikke, har jo mye med hvilket miljø man menger seg med. Du liker ikke rus, da får du holde deg unna og da er nok ikke han rette fyren for deg.

Jeg hadde møtt fyren face til face, men kanskje ikke helt alene, i form for enten ha avtale med ei venninne/familie rett etter møte med kjæresten din og at de er tilgjengelig om du skulle trenge hjelp (noe jeg ikke tror ut ifra innlegget ditt, men det er lite info å gå på totalt sett for oss ukjente mennesker).

Hadde sagt at min opplevelse er at vi er for forskjellig, og at du ønsker å avslutte forholdet. 

Anonymkode: f4660...fa1

Dette kan du virkelig ikke mene? Hvorfor skal hun møte han face to face, mannen har temperament, en familie som har null respekt for loven (les: rus), OG mannen ruser seg! 

Ikke møt han å gjør det slutt. Hilsen ei som gjorde det slutt med sin temperamentsfulle kjæreste med rusproblemer.. No way. Heldig som sitter her i dag. Ingen venninne/kompis hadde greid å stoppe han, vi hadde begge fått det.. 

Anonymkode: b7737...c32

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er i 20 årene. Jeg eier egen bolig, han bor fortsatt hjemme hos foreldrene, normalt i hans kultur, og han leier ut et par leiligheter og sparer penger. 

Vi har vært sammen noen mnd, og fikk nylig vite, han selv som fortalte, at han innimellom røyker hasj sammen med foreldrene for å slappe av, og tar kokain ute på byen.

Jeg ble helt satt ut og klarte ikke å si noe der og da, men tok det opp med han etter noen dager. Jeg fikk høre at jeg var snerpete, og at dette er helt normalt, noe det absolutt ikke er i mine øyne.

Han har et voldsomt temperament, så er litt engstelig for å gjøre det slutt face to face, samtidig som det er feigt å gjøre det via mld. Hva ville dere gjort i min situasjon?

Han har et voldsomt temperament og du er redd for å gjøre det slutt face to face, sier jo alt. Løp! Det er ikke feigt å gjøre det slutt via melding når du faktisk er redd for fyren. Ring krisesenter for å be om råd, de kan nemlig rådgi i slike situasjoner, slik at du ikke utsetter deg for unødig risiko.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

rus er dealbreaker

aggressivitet er dealbreaker

• Liker 5
Skrevet

Melding. Heller feig enn lemlestet. 

Anonymkode: b949a...2d5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da dropper du han. Slike mennesker er ikke kjærestemateriale.

• Liker 1
Skrevet

ha noen deg å støtte til, og gjør det slutt, tillatt deg ikke å bli manipulert. 

• Liker 1
Skrevet

Det der hadde jeg ikke orket. Verken han aggressive side eller rus. Hold deg unna..

Anonymkode: ac789...da8

Skrevet

Dette er en viktig sak: du kan komme til å overleve bedre om du planlegger når, hvor og hvordan du gjør det slutt. Planlegging kan ta tid, noen ganger måneder. Krisesenter, familie, venner og bekjente kan være viktige allierte.

Og belag deg på at du gjør det slutt via melding.

Skrevet

Gjør det slutt på tlf eller sms når du ikke tør å gjøre det slutt ansikt til ansikt. Din trygghet og trygghetsfølelse kommer over alle normale høflige kutymer.

De verste 🚩 røde flaggene her er forresten at han kaller deg snerpete når du ikke syntes det var vanlig å ruse seg på kokain eller røyke hasj sammen med foreldrene = hersketeknikk. Og den verste, du er redd for temperamentet hans.

Bra du gjør det slutt. Gjør det fra avstand og stå på ditt. Begynner han å true eller tråkke over grenser med mas så blokker, blokker, blokker.

Anonymkode: 4abce...48c

Skrevet

Run girl, run!! Før det er for sent. Jeg har vært der, men hadde dessverre ikke vett nok til å avslutte det da jeg burde. Resulterte at jeg brukte mange år i livet mitt på en idiot som manipulerte meg og som ødela mye for meg økonomisk og psykisk. Det begynte med at han «bare» røykte litt hasj ( som han overbeviste meg om at var jo tross alt mye bedre enn å drikke alkohol ) Hasjen gjorde han tiltaksløs og initiativløs, sløv og «svidd i hodet» til en hver tid. Så kom amfetamin og kokain inn i bildet, som gjorde han paranoid, sint og uforutsigbar. Håper du klarer å gå fra han og ikke hør på alle løgnene om hvor «uskyldig» rusmisbruket er!

Anonymkode: f7068...0e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Usikker på om dette er skrevet av en mann eller ikke. Er jo litt sterotypisk med en person med annet etnisk opphav- eks Balkan eller Midtøsten som er hissig av seg. Dette spiller jo litt på fordommer. Men la oss si der allikevel stemmer. Da er vel det største røde flagget at han kjøper rusmidler som finansierer sexsalg av barn og menneskehandel?

Skrevet

Jeg har gjort det en gang, tok det ute på en café, med mye folk rundt, og hadde i tillegg en kompis der (ved annet bord i nærheten) som han jeg skulle slå opp med ikke kjente. Gjør noe slikt. 

Anonymkode: ed370...ce4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tatt det på melding om det føles tryggere. Be noen til å være hos deg, tilfelle han kommer

Anonymkode: b26f5...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...