AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Jeg står i en litt vanskelig situasjon jobbmessig, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har en kronisk sykdom, som tærer på. Jeg har stått i 100% jobb i mange år, og gjør det enda. For 5 år siden måtte jeg bytte arbeid til noe som var bedre tilpasset min situasjon (kontorjobb, og delvis hjemmekontor), og det har gått ganske bra. Men nå er det vanskelig å stå i 100% jobb... Jeg jobber fullt en stund, så går det ikke lenger og jeg blir delvis sykmeldt (40-50% gjerne). Slik går det i lengre perioder, frem og tilbake mellom full jobb og delvis sykmeldt. Men jeg synes ikke det er holdbart å holde på slik, og det blir uforutsigbart for arbeidsgiver. Drømmen hadde vært å jobbe fast 70-80%, det er jeg helt sikker på at jeg hadde klart, og da ville jeg vært en mye mer stabil arbeidstaker. Jeg har regnet på det, men jeg har rett og slett ikke råd til å frivillig gå ned i stilling og kun ha 80% inntekt. Det er også skummelt mtp pensjon, sykepenger, og om jeg skulle bli dårligere i fremtiden. Det blir jo den klassiske pensjonsfella. Men jeg synes også det er uholdbart å fortsette slik jeg gjør nå, med perioder av og på jobben. Om det i fremtiden skulle bli aktuelt med uføretrygd, ser det ut til at arbeidsevnen må være redusert med 50% for å få det innvilget. Jeg ønsker ikke 50% uføretrygd, jeg er ikke så syk og klarer fint å jobbe mer enn det. Men det virker ikke som om jeg kan få innvilget noen mindre uføregrad enn det heller? Jeg ser at ved yrkesskade holder det å ha nedsatt arbeidsevne med 30%, men jeg er ikke i den kategorien. Noen tips til hva i all verden jeg kan gjøre? Anonymkode: 6a660...ad7 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Det er fordi noe økonomisk risiko må vi ta selv. Samfunnet kan ikke dekke alle eventualiteter. Anonymkode: a053c...1a8 8 6
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Hvis du blir 50 % uføretrygdet i Norge, har du fortsatt mulighet til å jobbe mer enn 50 %, men da vil uføretrygden reduseres (avkortes) etter hvor mye du faktisk tjener. NAV tilpasser trygdeutbetalingen etter inntekten din. Anonymkode: 53499...87b 5
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Hvis du er medlem i KLP eller Statens Pensjonskasse så er det mulig å søke 20% ufør fra dem. Anonymkode: b2e27...7ec 5
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du er medlem i KLP eller Statens Pensjonskasse så er det mulig å søke 20% ufør fra dem. Anonymkode: b2e27...7ec Det er jeg ikke dessverre, så har ikke den muligheten. Anonymkode: 6a660...ad7
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jeg ikke dessverre, så har ikke den muligheten. Anonymkode: 6a660...ad7 Man kan fort havne i uførefella ved løsningen med pensjon fra KLP eller SPK. Feks du jobber 70% og KLP/SPK står for uførepensjon på 30%, vil beregningsgrunnlaget bli 66% av 70% dersom du skulle bli helt ufør på et senere tidspunkt. Google uførefella. Anonymkode: 6d7db...17e 5 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 19.38): Man kan fort havne i uførefella ved løsningen med pensjon fra KLP eller SPK. Feks du jobber 70% og KLP/SPK står for uførepensjon på 30%, vil beregningsgrunnlaget bli 66% av 70% dersom du skulle bli helt ufør på et senere tidspunkt. Google uførefella. Anonymkode: 6d7db...17e Ja, dette er korrekt. Men, KLP er midlertidig. Det er meningen at man skal komme tilbake. Anonymkode: 2a600...bff 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Du kan bli 50% ufør og fremdeles jobbe så mye du vil, det blir bare trekk i uføren. Anonymkode: 42d4b...b10 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, dette er korrekt. Men, KLP er midlertidig. Det er meningen at man skal komme tilbake. Anonymkode: 2a600...bff Nei det er det ikke. Jeg har varig uførepensjon fra KLP i tillegg til fra NAV. Anonymkode: 064f3...680 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Kjenner flere som er 60 % ufør og jobber 40. De har nesten lik utbetaling som full jobb. Så her jeg bor så er nå det mulig. Noe stor pensjon får man ikke uansett hvor mye en jobber. De fleste kvinner har ingen god lønn, og får lav pensjon ved 67 års alder. Den blir lavere enn full uføretrygd. Anonymkode: 08c65...e1c
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan bli 50% ufør og fremdeles jobbe så mye du vil, det blir bare trekk i uføren. Anonymkode: 42d4b...b10 Dette. Veldig dumt at man ikke kan bli mindre enn 50 % ufør. Det som skjer da med mange kronisk syke er at de presser seg i lang tid - til de blir 100 % uføre… Anonymkode: 7c4c7...d88 8
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august Jeg har vært i samme situasjon som deg i mange år, jeg hadde muligheten til å søke i spk, så har jobbet 70% med 30% uføre. Angrer voldsomt for jeg er veldig syk nå, kjemper en kamp for å holde meg i jobb. Jeg taper enormt med penger i forhold til det jeg hadde gjort om jeg søkte 50% med engang og heller jobbet litt mer på den uføregraden. Jeg blir sykere og sykere, og fremtiden i jobb finnes ikke. Jeg bare holder ut med sykemeldinger i perioder, både fullt og delvis. Så snakk med legen din, så søker du heller 50% uføre, men jobber mer når du har mulighet. Dette er synd med velferdsstaten vår, for jeg tror at ville vi hatt gradert 80/70/60 så ville flere ha vært i jobb. De fleste presser seg langt, det blir vi kronisksyke av veldig mye sykere av. Anonymkode: 08c82...d4e 6
Ninaen Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Til TS: fordi lovverket per nå er sånn. Er man på aap når man søker så kan man få «bare» 40% ufør. Men da må man jo ha hatt 50% nedsatt først mens man var sykemeldt slik at man fikk innvilget aap. Hvis man greier å stå i jobb «resten av livet» ved å gå ned til 80% så vil man sannsynligvis likevel komme godt ut kontra 50/50 f.eks. Som en annen skriver så mener nok staten at vi må ta noe av støyten/risiko/ansvar selv. Et sted må grensa gå. Det er jo samme at man har rett på å jobbe redusert (80%) når man har små barn (uten å gå ned i stillingsprosent permanent), men man kompenseres jo ikke lønnsmessig. KLP kan for øvrig både være midlertidig og permanent. Men går man inn i en 10-40% fra KLP+resten jobb fordi man ikke fyller kriteriene fra NAV for aap bør man være rimelig sikker på at det blir en midlertidig løsning og at man kommer seg opp i stillingsprosent igjen, eller at man greier å holde det nivået yrkeslivet ut. Hvis ikke blir det uførefella senere. Mange av oss har KLP i tillegg til aap og senere ufør, tilleggsytelser beregnet etter opptjening m.m. Dette er permanent ufør fra KLP, ikke midlertidig. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august Jeg vet det finnes en ordning for kronisk syke, der arbeidsgiver kan søke Nav om refusjon ved fravær knyttet til sykdommen, slik at de slipper å dekke lønn i arbeidsgiverperioden. Dette gjør det lettere for endel å stå i jobb. Men fraværet her er jo bare på dårlige dager, og ikke en fast reduksjon i arbeidstid. Anonymkode: 0fb8b...015 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan bli 50% ufør og fremdeles jobbe så mye du vil, det blir bare trekk i uføren. Anonymkode: 42d4b...b10 Du blir jo ikke 50% ufør når du klarer å jobbe 70-80%. Dette vises jo i arbeidsavklaringstiden, og ts er jo også ærlig på det. Å jobbe litt redusert pga livssituasjon og helse er ganske normalt, særlig for kvinner som har barn. Den økonomiske belastningen for littegrann redusert arbeidsevne må man ta selv. F.eks. ved å bo mindre, flytte til et billigere sted, se på vanene sine osv. Uføretrygd er jo for skikkelig syke folk. Anonymkode: d74b4...c6f 5
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har vært i samme situasjon som deg i mange år, jeg hadde muligheten til å søke i spk, så har jobbet 70% med 30% uføre. Angrer voldsomt for jeg er veldig syk nå, kjemper en kamp for å holde meg i jobb. Jeg taper enormt med penger i forhold til det jeg hadde gjort om jeg søkte 50% med engang og heller jobbet litt mer på den uføregraden. Jeg blir sykere og sykere, og fremtiden i jobb finnes ikke. Jeg bare holder ut med sykemeldinger i perioder, både fullt og delvis. Så snakk med legen din, så søker du heller 50% uføre, men jobber mer når du har mulighet. Dette er synd med velferdsstaten vår, for jeg tror at ville vi hatt gradert 80/70/60 så ville flere ha vært i jobb. De fleste presser seg langt, det blir vi kronisksyke av veldig mye sykere av. Anonymkode: 08c82...d4e Problemet er at NAV må konkludere med at arbeidsevnen er redusert med minst 50%. Er den ikke det (TS antyder jo å jobbe 70-80%), så får man ikke uføretrygd. Man får ikke 20% «ekstra» for å kvalifisere for trygd. Det er som noen sa over her: Noe økonomisk risiko må vi ta selv også. Uføretrygd innebærer en kraftig lønnsreduksjon for de aller fleste. Man kan ikke regne med å få like mye penger inn som før (og det er det TS ønsker). Anonymkode: 4484a...f29 1
Ninaen Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Problemet er at NAV må konkludere med at arbeidsevnen er redusert med minst 50%. Er den ikke det (TS antyder jo å jobbe 70-80%), så får man ikke uføretrygd. Man får ikke 20% «ekstra» for å kvalifisere for trygd. Det er som noen sa over her: Noe økonomisk risiko må vi ta selv også. Uføretrygd innebærer en kraftig lønnsreduksjon for de aller fleste. Man kan ikke regne med å få like mye penger inn som før (og det er det TS ønsker). Anonymkode: 4484a...f29 I tillegg holder det ikke at arbeidsevnen er redusert med 50% for aap/ufør, den må være redusert «for et hvert yrke». Så selv om du bare greier jobbe 40% i egen jobb/yrke så kan du få avslag på aap hvis det å bytte jobb/yrke kan gjøre at du kan jobbe >50%. Og som du påpeker så kan man ikke bare «velge» større sykemelding. Legen skal jo vurdere hva man reelt kan jobbe. Og kan man jobbe mer enn 50% så kan ikke legen sykemelde 50% eller mer og så «lyve» til nav ved aap-søknad om «minst 50% nedsatt til et hvert yrke» bare for at man skal få rett til aap. 4
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august Dette slår ut på pensjonen ved 67 års alder. Blir ikke rare pensjonen å leve av da. Minste sats pensjon. Anonymkode: 08c65...e1c
AnonymBruker Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august Ei venninne av meg jobber 80%, fordi hun trives best med det og blir ikke så sliten da. Likevel er det jo ikke snakk om uføretrygd. Det er ikke bare noe man ber om sånn uten videre.... Om man ikke har råd til å gå ned i stilling, så må man enten redusere på utgiftene/forbruket eller finne seg noe bedre betalt. Det er det folk flest må gjøre. Anonymkode: 2cf39...cde 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ei venninne av meg jobber 80%, fordi hun trives best med det og blir ikke så sliten da. Likevel er det jo ikke snakk om uføretrygd. Det er ikke bare noe man ber om sånn uten videre.... Om man ikke har råd til å gå ned i stilling, så må man enten redusere på utgiftene/forbruket eller finne seg noe bedre betalt. Det er det folk flest må gjøre. Anonymkode: 2cf39...cde Ts er syk. Fikk du med deg det? Anonymkode: 96d54...d52 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå