AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Hvordan? Jeg har et ønske om å ha sparepenger jeg kan ta ifra om det oppstår noe, ikke ta ifra kreditt. Jeg har viklet meg inn i en voldsom vanskelig spiral. Hver mnd når jeg får lønn må jeg betale gjeld, og så er jeg blakk igjen. Jeg har ca 4000 i mnd å betale gjeld med, og jeg har 100 000 i lån. Har flere ganger tatt opp refinansiering for å få bedre rente, men jeg er like fort ut på dypt vann igjen. Jeg vet det er monopol penger, men jeg klarer ikke stoppe… Hva var det som gjorde at du kjente at nok er nok? Og har du en app som kan hjelpe til med motivasjon? Eller noe annet? Bor så billig jeg kan, alene med to barn. Anonymkode: 6f4c8...59d
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Jeg hadde inkassokrav og annen faenskap på nesten 400k. Jeg klarte å få slette en del renter, (ikke der å da. men om jeg klarte å følge nedbetalingsplanen slettet dem deler av den gamle renten) Nå 9 år etter har jeg bil, hus (med lån) og samlet buffer på 700k (kombo av flexilån på bolig og masse penger på div fond) Nå var jeg enslig, så jeg kunne leve for 1000 kroner pr mnd i mat (dumpsterdiving og mat fra frelsesarmeen) Fikk faktisk lån i banken før alt av inkasso var betalt. (4% over vanlig huslån) (Liten lokal bank som var villig til å ta risikoen siden jeg hadde et år med utskrifter som viste at jeg klarte å holde meg til et minimum i utgifter, samt at jeg betalte etter avtale med alle, og betalte ekstra på toppen, så fikk gunstigere rente og samlet alt til en regning) Fikk tvungen sparing av banken. Måtte putte like mye i fond som jeg betalte ned i lån pr mnd. så ble noen 1000lapper i fond pr mnd. Levde sparsomt. Tok ikke opp nytt lån før bolig kom inn i bildet. Refinansierte ikke eller noe. Problemet ditt er at du har 2 barn alene (hvor er faren? han skal vel betale halvparten av utgiftene til ungene?) det gjør at ekstrem sparing er mer eller mindre umulig. Med ekstrem sparing er 100 tusen i banklån enkelt å bli kvitt på et år. Jeg klarte 150k i inkassosaker på under et år. Hadde i underkant av 25 utbetalt pr mnd. og 8000 + strøm og nett i husleie. (iskald leilighet så 60 kvadrat var 1-3k i strøm pr mnd om vinteren) 700 pr mnd for busskort. Pøste alt jeg tjente på nedbetaling. Med 2 barn er dette umulig. Var ikke bra alene heller. Var seriøst elendig helse etter et år med nesten null mat. Anonymkode: aa541...085 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Ja. Hadde 1.5 mill i usikret gjeld, studielån og forbruksgjeld. Fikk gjeldsordning i 2012 og tok til vettet i perioden under og etter. Nå 1.5 mill på konto. Anonymkode: 94445...35a
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Her har vi et par eksempler på at det går an, men det er vel en grunn til at det ikke er laget en tv serie med "Luksusfellen 5 år etter". Anonymkode: 8b223...45d 1
Schmuhu Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august (endret) Jeg skjønner at du ønsker en mer romslig økonomi. Først og fremst må du endre synet ditt på hva sparing er. Sparing betyr ikke nødvendigvis at du sparer til en sparekonto. Sparing kan være så mye mer. Nedbetaling av gjeld er også sparing. Det er faktisk en ganske trygg måte å spare på, fordi du kjenner til avkastningen (rentene spart). Sammenligner vi dette med sparing i fond, så vet du ikke hva avkastningen blir til slutt. Hver gang du nedbetaler lånet ditt, så sparer du renter du ikke trenger å betale lenger. Du sparer også termingebyr og eventuelle rentes renter. Dermed er den ene kronen avdrag ganske kraftig sparing som ikke må undervurderes. Før du øker nedbetalingen din nå, så burde du gå gjennom dine utgifter for de siste måneder og sette opp et månedsbudsjett. Hvor har pengene gått? Hva gjør at du er blakk? Dette er svært viktig for å bryte ut spiralen du beskriver. Du må nemlig øke nedbetaling fra dine egne penger og ikke fra lånte penger. Det betyr også at du må være villig å gå ned i levestandard. Er du klar til det? Vi her på KG hjelper gjerne med å justere på ditt budsjett dersom du ønsker å dele det i et innlegg. Schmuhu Endret 6. august av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Se på barna dine. Trenger du virkelig en app for å få motivasjon til å gi de en økonomisk stabil oppvekst? Er ikke barna nok motivasjon? 100 000 er ikke krise, og det trenger ikke ta lang tid betale ned. Men du må ta grep. Du må være villig til å kutte absolutt alt unødvendig. Jo mer du kutter nå, jo raskere får du nedbetalt gjeld. Anonymkode: a2e7a...7ee
AnonymBruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august At barna vokser opp med en mor med god og trygg økonomi bør vel være motivasjon nok… ? Anonymkode: 7b021...4bd
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august Se på forbruket ditt og endre vaner. Utsett behov, og lær deg gleden det gir å spare. Men.. 100 000 i lån, er jo ingenting? Er det kredittgjeld du mener, i tillegg til lån? Anonymkode: ef285...0fa
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august Hva er inntekten din hver måned? Har du store andre forpliktelser? Jeg synes lånet ditt er lavt og overkommelig med litt planlegging😊 Anonymkode: 6976e...8cc
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Jeg har leid hylle på bruktbutikker, både for barne- og voksenting. Hatt 8 uker hvert sted. Har solgt for 30.000. Det samler seg fort opp med barneklær spesielt. Det er jo en måte å få inn litt penger på. Det at jeg har gått gjennom og solgt har også endret måten jeg handler klær på. Jeg vet jo at tingene jeg selger er bra ting, så det har senket terskelen min for å kjøpe brukt og. Særlig bruktkjøp i butikk der man ser tilstanden og kjenner lukten. Når du selger der får du også en handlekonto du kan kjøpe for, så kan du bruke penger du skulle brukt til klær på gjeld. Du har sikkert andre ting du kan selge også? Har du mulighet til å gjøre tjenester for folk for å tjene litt penger? Vaske, klippe plen, diverse småjobber. 100.000 kan du med litt innsats klare å betale ned på rimelig tid. Så kan du begynne å spare i det små Anonymkode: 084b6...099
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå