AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Jeg har alltid hørt at man skal legge egg som har gått over "best før" datoen i en skål med vann, og hvis egget synker til bunns så er det trygt å spise. I dag såg jeg en illustrasjon over flere stadier som viste at et egg som lå nede på bunnen er friskt, og når egget ligger med spissen nede på bunnen er det ca 1 uke gammelt, og når det ligger midt i vannet er det halvgammalt og når det flyter på toppen er det gammelt. Tok denne testen på eggene jeg spiste til frokost, og de lå med spissen mot bunnen og de gikk ut 4 august. Er dette riktig? Anonymkode: 54b8e...925
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Egg blir egentlig ikke «for gamle» i den forstand. Hvis de har begynt å råtne vil du lukte det når du åpner det, ellers kan du alltid spise det så vidt jeg har skjønt. Greia med at egg flyter eller ikke er at det er en liten luftlomme inni egget, som blir større jo eldre egget blir. Dett er fordi litt av selveste egget sakte forsvinner. Det vil si at vekten og volumet på egget minsker, og det eneste som skjer er at du får et mindre egg. 🤷♀️ Helt trygt å spise uansett, så lenge det er norske egg. Datostemplingen handler om risikoen for sykdom som er lik null i Norge, men må være på pga noen regler i EU eller EØS eller noe. Anonymkode: 938cd...fd9 1 4
pia mater Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Ser på egget når jeg har åpnet det. Er det hvite vanndig så er det gammelt og jeg tar et nyere ett. Spiser derimot så mye egg at de rekker aldri å bli så gamle.
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Dette kunne du funnet ut fort via google Anonymkode: 35f30...e68 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Når egg er dårlige lukter du det før du rekker å putte det i munnen. Om du åpner egget rått ser du det også på at plommen er tyntflytende. Å putt egg i vann for å sjekke handler bare om å se hvor ferskt egget er, ikke om det er spiselig. Eldre egg mister væske over tid gjennom det porøse eggeskallet og det blir mindre eggehvite inni. Derfor vil de flyte mer. Norske egg kan fint brukes opptil et år over det som er datomerking såfremt de er oppbevart kjølig, ikke er vasket og ikke lukter vondt eller er tyntflytende. Anonymkode: bb735...907 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette kunne du funnet ut fort via google Anonymkode: 35f30...e68 Har googlet men vet ikke om den infoen er til å stole på. Hvis det er stress for deg at jeg stiller et spørsmål her inne, hvorfor er du her inne og svarer da? Kvinneguiden er jo til for at man skal stille både dumme og kloke spørsmål Ts Anonymkode: 54b8e...925 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august Jeg koker alltid eggene, men regner med man lukter om det er dårlig likevel? Ts Anonymkode: 54b8e...925
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har alltid hørt at man skal legge egg som har gått over "best før" datoen i en skål med vann, og hvis egget synker til bunns så er det trygt å spise. I dag såg jeg en illustrasjon over flere stadier som viste at et egg som lå nede på bunnen er friskt, og når egget ligger med spissen nede på bunnen er det ca 1 uke gammelt, og når det ligger midt i vannet er det halvgammalt og når det flyter på toppen er det gammelt. Tok denne testen på eggene jeg spiste til frokost, og de lå med spissen mot bunnen og de gikk ut 4 august. Er dette riktig? Anonymkode: 54b8e...925 Hvis det gikk ut på dato 4 august, så har det enda 3 uker igjen av holdbarheten om det selges på svalbard. Har jobbet på pakkeri, eggene som sendes til Svalbard er ikke omfattet av EU-regler, og stemples med tre uker lengre holdbarhet. Om eggene er rundt 2 måneder over holdbarheten, så knekker jeg de i en kopp før jeg har de i røre/deig. Anonymkode: 6d653...a78 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg koker alltid eggene, men regner med man lukter om det er dårlig likevel? Ts Anonymkode: 54b8e...925 Jepp, det er aldri tvil med egg. Lukta avslører det med en gang. Kokte egg lukter jo litt fis det og om man kommer inn i et rom der noen sitter og spiser det. Det er derimot på en helt annen skala med dårlige egg, det er den verste lukta! Anonymkode: bb735...907 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har googlet men vet ikke om den infoen er til å stole på. Og du tror infoen du får her er mer å stole på? Er så mye feilinformasjon på dette forumet at det er skremmende. Reditt er bedre, men ikke like gøy. Anonymkode: 7be36...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har alltid hørt at man skal legge egg som har gått over "best før" datoen i en skål med vann, og hvis egget synker til bunns så er det trygt å spise. I dag såg jeg en illustrasjon over flere stadier som viste at et egg som lå nede på bunnen er friskt, og når egget ligger med spissen nede på bunnen er det ca 1 uke gammelt, og når det ligger midt i vannet er det halvgammalt og når det flyter på toppen er det gammelt. Tok denne testen på eggene jeg spiste til frokost, og de lå med spissen mot bunnen og de gikk ut 4 august. Er dette riktig? Anonymkode: 54b8e...925 Etter hvert som egg eldes, fordamper vann gjennom skallet og luftlommen inni øker. Gassproduksjon fra bakterier kan også bidra til flyt. Lukter egget svovel eller surt når du knekker det, er det dårlig – uavhengig av flytetesten. Flyter det helt opp i overflaten er det som regel for dårlig til å spises. Anonymkode: 6367e...956
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Om egget er for gammelt lukter det så sterk svovelgass at du ikke er i tvil. Nye egg flyter, eldre egg synker, men kan fortsatt spises. Anonymkode: 7e071...236
tenkselv Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om egget er for gammelt lukter det så sterk svovelgass at du ikke er i tvil. Nye egg flyter, eldre egg synker, men kan fortsatt spises. Anonymkode: 7e071...236 Skulle stå ferske egg synker, eldre egg flyter.
Maia70 Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august De er i alle fall ikke for gamle to dager etter datoen.
petterm Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 11.13): Har googlet men vet ikke om den infoen er til å stole på. Hvis det er stress for deg at jeg stiller et spørsmål her inne, hvorfor er du her inne og svarer da? Kvinneguiden er jo til for at man skal stille både dumme og kloke spørsmål Ts Anonymkode: 54b8e...925 Det kommer an på om Google refererer til norske egg. Holdbarhet på egg varierer med hvor eggene er fra. Norske egg har god holdbarhet, selv i romtemperatur. EU har forlangt at norske egg skal stemples med like kort holdbarhet som egg fra land med dårligere eggkvalitet. Så vidt jeg husker informerte Prior på et tidspunkt om at eggene var holdbar i flere uker etter best før dato.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå