AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:00 #1 Skrevet onsdag kl 08:00 Gutten vår har alltid strevd litt med leveringer. Barnehagestarten var krevende med ekstrem vikarbruk og ingen faste ansatte over lang tid, vi brukte derfor nesten to måneder på tilvenning. Han var 18mnd da han starta. Da han endelig hadde begynt å slå seg noe til ro, var det bytte av avdeling (ettåringer, toåringer og storbarn er separat). Også der tok det flere måneder med kamp før det begynte å løsne, men det løsnet egentlig aldri helt. Han snakker negativt om barnehagen og det er en kamp fra han forstår vi skal reise dit til jeg har dratt igjen. Jeg innkalte derfor til møte med avdelingsleder på storebarn før vi begynte, og han fikk noe ekstra tilvenning der på vårparten. Vi la også en plan for fast kontaktperson til overlevering, hvor overleveringen skulle foregå og hvordan vi skulle gjøre det. Men nå går det jo helt skeis der likevel. Han hyler og skriker og sparker og gjemmer seg. Han bruker veldig lang tid på å roe seg etter jeg har dratt (opptil en time) og er ofte helt utslitt etter det. Det er riktignok bare andre uka, men det er samme greie som på de to foregående avdelingene og da holdt vi på med dette i mange måneder. De ansatte sier det ikke er noe å utsette på avskjeden fra min side og at jeg bare skal fortsette med samme rutine. Noen med erfaringer? Tips? Føler meg ikke særlig høy i hatten som forelder og man begynner jo å lure på hva man gjør galt Anonymkode: 163df...070 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:06 #2 Skrevet onsdag kl 08:06 Jeg ville sett på mulighetene for å bytte barnehage. Det virker ikke som at barnet har det bra der Anonymkode: 4e402...185 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:08 #3 Skrevet onsdag kl 08:08 Hadde bytta barnehage ..hva gjør de for at barnet ditt skal trives, eller er det bare brannslukking? Anonymkode: 28907...077 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:09 #4 Skrevet onsdag kl 08:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville sett på mulighetene for å bytte barnehage. Det virker ikke som at barnet har det bra der Anonymkode: 4e402...185 Storebarn er en helt egen del av barnehagen. Annet bygg og uteområde, andre ansatte, annen kultur. Det er også bare nye barn, forutenom ett. Så det er på en måte en annen barnehage... Anonymkode: 163df...070
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:17 #5 Skrevet onsdag kl 08:17 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Føler meg ikke særlig høy i hatten som forelder og man begynner jo å lure på hva man gjør galt Anonymkode: 163df...070 Han er utrygg i settingen, og du kan som mor støtte avlevering, men du kan jo ikke trylle bort denne delen av personligheten hans, eller trylle bort det han er utrygg på. Han viser hvordan han har det, mens mange barn (som mitt), var mye mer diskret, men hadde det ikke grunnleggende trygt i barnehagen. Mitt aksepterte dog å bli levert i høyere grad, så magefølelsen min ble ikke bekreftet før langt senere. Å spille din rolle er naturligvis vanskelig når du vet han ikke har det bra. Går du og personal i dybden på snakke om samspill og omsorgsbehov, kontaktevne? Anonymkode: 5af2f...66a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:19 #6 Skrevet onsdag kl 08:19 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Storebarn er en helt egen del av barnehagen. Annet bygg og uteområde, andre ansatte, annen kultur. Det er også bare nye barn, forutenom ett. Så det er på en måte en annen barnehage... Anonymkode: 163df...070 Men ikke nødvendigvis en annen organisasjonskultur. Hva opplever du av varme, omsorg, ståpå-vilje, gode analyser som deles spontant, å være i forkant og trygge engstelige barn, jobbe med inkludering i lek osv? Anonymkode: 5af2f...66a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:28 #7 Skrevet onsdag kl 08:28 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men ikke nødvendigvis en annen organisasjonskultur. Hva opplever du av varme, omsorg, ståpå-vilje, gode analyser som deles spontant, å være i forkant og trygge engstelige barn, jobbe med inkludering i lek osv? Anonymkode: 5af2f...66a Det er vanskelig å si så tidlig. Jeg fikk et godt inntrykk da vi hadde møte på vårparten, de tok meg i hvert fall på alvor og tilrettela for at han skulle få en egen tilvenning. Samtidig vet jeg jo ikke hvordan det faktisk er der. De beskriver han i hvert fall som mer lik seg selv enn de gjorde på de tidligere avdelingene, noe jeg tar som et uttrykk for at han er tryggere der. Men det er vanskelig å si. Anonymkode: 163df...070
Yuvia Skrevet onsdag kl 08:32 #8 Skrevet onsdag kl 08:32 Jeg har tatt barnet mitt ut av barnehage pga mistrivsel , og en del neglect som inntørket besk i bleie når jeg hentet for eksempel med store kjøttsår i rumpa . etter tredje grove «feilen» sa jeg opp og gikk hjemme med hen i nesten fire mnd før barnehagestart i ny barnehage. Der var det trivsel fra første stund og vi fikk en nydelig og glad klump som elsket barnehagen. jeg ville byttet.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:40 #9 Skrevet onsdag kl 08:40 Tre ulike avdelinger før storbarn og bare ett kjent barn på ny avdeling? Høres ut som mange relasjonsbrudd veldig tidlig i barnets barnehageliv. I vår barnehage er det rotasjon på hvor de ansatte jobber, så det følger alltid en eller to med fra småbarn over til storbarn. Er det noen på forrige avdeling han var spesiell trygg på? Kan denne personen "bli med over" på ny avdeling - om så bare for en periode for å trygge barnet ditt - at det er noe kjent der? Anonymkode: a759a...bac
Silimonika Skrevet onsdag kl 09:02 #11 Skrevet onsdag kl 09:02 Hvordan er han resten av dagen da? Kommer han etter hvert inn i lek og aktiviteter? Eller virker han utrygg gjennom hele dagen? Jeg tenker på om det er selve avskjeden som er vanskelig, eller at han rett og slett er utrygg gjennom det hele. Har du prøvd å være sammen med han litt lengre, og leker han evt. da dersom du er i nærheten? Dersom han er utrygg gjennom dagen, må dere kanskje jobbe med å få han trygg med deg til stede, da må du bruke tid på å gjøre han trygg, være der, vise at det er ett fint sted å være. Dersom det er avskjeden som er vanskelig, er det lurt å ha faste rutiner, gjøre akkurat det samme hver dag, lever til samme tid, slik at han da vet akkurat hva som skal skje. Viktig at du ikke viser utrygghet. Ha god dialog med personalet, kanskje trenger han å bli trygg på en om gangen. Kanskje kan personalet ha en kul leke/ aktivitet som kan friste og lokkes med etter avskjed.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:52 #12 Skrevet onsdag kl 09:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gutten vår har alltid strevd litt med leveringer. Barnehagestarten var krevende med ekstrem vikarbruk og ingen faste ansatte over lang tid, vi brukte derfor nesten to måneder på tilvenning. Han var 18mnd da han starta. Da han endelig hadde begynt å slå seg noe til ro, var det bytte av avdeling (ettåringer, toåringer og storbarn er separat). Også der tok det flere måneder med kamp før det begynte å løsne, men det løsnet egentlig aldri helt. Han snakker negativt om barnehagen og det er en kamp fra han forstår vi skal reise dit til jeg har dratt igjen. Jeg innkalte derfor til møte med avdelingsleder på storebarn før vi begynte, og han fikk noe ekstra tilvenning der på vårparten. Vi la også en plan for fast kontaktperson til overlevering, hvor overleveringen skulle foregå og hvordan vi skulle gjøre det. Men nå går det jo helt skeis der likevel. Han hyler og skriker og sparker og gjemmer seg. Han bruker veldig lang tid på å roe seg etter jeg har dratt (opptil en time) og er ofte helt utslitt etter det. Det er riktignok bare andre uka, men det er samme greie som på de to foregående avdelingene og da holdt vi på med dette i mange måneder. De ansatte sier det ikke er noe å utsette på avskjeden fra min side og at jeg bare skal fortsette med samme rutine. Noen med erfaringer? Tips? Føler meg ikke særlig høy i hatten som forelder og man begynner jo å lure på hva man gjør galt Anonymkode: 163df...070 Hvorfor har du ikke lært barnet ditt å regulere seg? Anonymkode: cd2c7...aa1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:53 #13 Skrevet onsdag kl 09:53 Slik er det med mitt barn også. Det tar et helt barnehageår før han er trygg, men så kommer ny oppstart hver høst med nye barn og voksne. Helt håpløst. Jeg bruker god tid ved levering, uten at det egentlig hjelper på noe annet enn samvittigheten min. Du må be om oppdatering på sms iløpet av dagen. Det som er viktig er at det går seg til etter at du har levert og at resten av dagen blir bra for barnet. Noen sliter med leveringsituasjon til langt opp på barneskolen vet jeg. Anonymkode: 6c38e...16d
spegel Skrevet onsdag kl 10:23 #14 Skrevet onsdag kl 10:23 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvorfor har du ikke lært barnet ditt å regulere seg? Anonymkode: cd2c7...aa1 Kan ikke du lære oss mer om dette? 🫠
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå