AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Har en bror som ønsker å gi det til barna mine. Han har en ide om at de vil vokse voldsomt frem til 18 års alderen. Er det trygt? Noe man må passe på? Anonymkode: 182f4...e50
newman01 Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Sette seg inn i hvordan det rapporteres som formue til skatteetaten. Det kan være litt bryderi. Og så kan det være lurt å bli enige om hvordan det skal oppbevares. Generelt er det ikke anbefalt å ha de stående på en kryptobørs, da det alltids vil være risiko for at noen hacker sjappa, eller at den går konkurs og drar med seg verdiene i dragsuget. Påloggingsinfo må lagres bombesikkert. Fort gjort å rote bort noe iløpet av 10-18 år. Da er det kjedelig om man opplever det samme som den briten som rotet bort en milliard ved å kaste en gammel harddisk. Gøy idé da. Antagelig blir det ingenting, men er man kjempeheldige kan barna kjøpe hele kommunen og et fotballag.
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Jeg er skeptisk. Men er jo en litt morsom ide, og ikke noe å tape på for min del. Men må han da spare i sitt navn? Eller kan et barn eie krypto? Hvordan ødelegger de miljøet? Anonymkode: 182f4...e50
newman01 Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Majer skrev (2 timer siden): Det ødelegger miljøet Ødelegger vel ikke miljøet i større grad enn uhjelp, humanitær bistand, blomsterbutikker og uføretrygd... Om man først skal komme med tullete påstander. Det er også forskjell på de ulike kryptovalutaene, så uten å vite hvilken det er snakk om er klima vanskelig å si noe om.
Schmuhu Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Problemet er vel dette med å sikre at barna ikke får tilgang før de faktisk ble 18 samtidig som du må sikre verdien i tilfelle det blir arv før det. Jeg ser dette som umulig, dersom BTC skal holdes direkte på en egen wallet. Men vedkommende kan kjøpe en ETP (eks. IB1T) for å eksponere mot verdiutvikling av BTC. Dør vedkommende, så går papirene i arv på vanlig måte. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august Jeg har gjort det til eget barn (konfirmasjonsgave). Jeg hadde krypto fra før, så jeg har en egen «underkonto» til barnet. De har vokst 4x på to år, så en god investering så langt. 😉 Husk at det vil stå i ditt navn, og de skattemessige konsekvensene blir dine. Det må meldes inn manuelt til Skatteetaten, det går ikke av seg selv. Du må også sette deg inn i sikkerhet mtp krypto etc. Anonymkode: ff379...e38
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august Schmuhu skrev (56 minutter siden): Problemet er vel dette med å sikre at barna ikke får tilgang før de faktisk ble 18 samtidig som du må sikre verdien i tilfelle det blir arv før det. Jeg ser dette som umulig, dersom BTC skal holdes direkte på en egen wallet. Men vedkommende kan kjøpe en ETP (eks. IB1T) for å eksponere mot verdiutvikling av BTC. Dør vedkommende, så går papirene i arv på vanlig måte. Schmuhu Det er vel ikke vanskelig å ikke gi ungene tilgang? Kryptoen står på accounts i TS sitt navn. Testamente hvor kryptoen er spesifisert. Sørg for at noen vet hvor de kan finne innloggingsinfo i tilfelle du dør plutselig. Krypto inngår i boet som all annen formue. Anonymkode: ff379...e38
Schmuhu Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Sørg for at noen vet hvor de kan finne innloggingsinfo i tilfelle du dør plutselig. Det er nettopp dette som er den mest problematiske biten. Hvordan vet vi at "noen" ikke misbruker tilgangen? Hva skjer hvis "noen" også dør i samme bil? Hvis du vil sikre generasjonskapital, så burde dette skje innenfor det rammeverket vi har i dag. Om du ønsker eksponering mot BTC, så kjøper du en ETP. Dør du, så har myndighetene muligheten til å styre tilgangen ila. arverekkefølge, testament og så videre. Samtidit sikrer du at verdien ikke kan misbrukes. For spesifikt ETF gjelder det høye krav og mye er regulert. Her er det virkelig mye som må til for at du mister verdi. Når det gjelder ETP, så kommer det an på ETPen som kjøpes. Her er regelverket noe mer åpent. Men IB1T fra iShares (Black Rock) kjører samme sikkerhet som en ETF. Den må kun klareres som ETP, fordi et ETF har et krav om minst 2 investerbare assets. IB1T har bare en asset og det er BTC. Ellers oppfyller den alle andre kravene som stilles til ETFer og dermed trygg nok hvis du ønsker å være eksponert mot BTC uten å måtte forholde seg til BTC i seg selv. Med en kostnad på rundt 0,15% og snart 0,25% er det også sammenlignbar andre indeks ETFer. Schmuhu Endret 6. august av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Hadde foretrukket hasj fremfor krypto. Hadde klikket om noen gav krypto til mine barn. Anonymkode: fb787...b23
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Schmuhu skrev (3 timer siden): Det er nettopp dette som er den mest problematiske biten. Hvordan vet vi at "noen" ikke misbruker tilgangen? Hva skjer hvis "noen" også dør i samme bil? Hvis du vil sikre generasjonskapital, så burde dette skje innenfor det rammeverket vi har i dag. Om du ønsker eksponering mot BTC, så kjøper du en ETP. Dør du, så har myndighetene muligheten til å styre tilgangen ila. arverekkefølge, testament og så videre. Samtidit sikrer du at verdien ikke kan misbrukes. For spesifikt ETF gjelder det høye krav og mye er regulert. Her er det virkelig mye som må til for at du mister verdi. Når det gjelder ETP, så kommer det an på ETPen som kjøpes. Her er regelverket noe mer åpent. Men IB1T fra iShares (Black Rock) kjører samme sikkerhet som en ETF. Den må kun klareres som ETP, fordi et ETF har et krav om minst 2 investerbare assets. IB1T har bare en asset og det er BTC. Ellers oppfyller den alle andre kravene som stilles til ETFer og dermed trygg nok hvis du ønsker å være eksponert mot BTC uten å måtte forholde seg til BTC i seg selv. Med en kostnad på rundt 0,15% og snart 0,25% er det også sammenlignbar andre indeks ETFer. Schmuhu Det er jo fullt mulig å ha en bankboks og instruksjoner liggende hos en advokat. Bare som et eksempel. Anonymkode: ff379...e38
newman01 Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hadde foretrukket hasj fremfor krypto. Hadde klikket om noen gav krypto til mine barn. Anonymkode: fb787...b23 Den blir ganske tørr etter 15 år i skuffen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå