Gå til innhold

4. Klasse slutter på sfo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt forvirret over spørsmål jeg får for tiden. Har ei som starter i 4. klasse nå som ikke lenger skal på sfo. "Alle" spør hvordan plan jeg har?! Altså er det ikke vanlig å bare gå hjem, spise, lekser og slappe av med skjerm f.eks. Tenker skjerm er lov da vi nå heller kan kutte på kvelden/ettermiddag hvor det uansett er andre aktiviteter. Regner med barnet tar med noen venner hjem noen ganger i uka også. 

Hva er det vi må forberede eller tenke på? Hva gjorde/gjør dere 4. klassinger hjemme? 

Anonymkode: 8ca1e...f9c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De gjør hva de vil så lenge det er fornuftig og trygt. Akkurat det du beskriver.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Man trenger da ingen plan? 
Mine gikk hjem fra 2.klasse. 

Gikk hjem, spiste, gjorde de leksene de klarte uten hjelp. Så lekte de ofte med venner frem til vi kom og hjem og det ble middag. 

Anonymkode: 3203f...696

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Blir litt forvirret over spørsmål jeg får for tiden. Har ei som starter i 4. klasse nå som ikke lenger skal på sfo. "Alle" spør hvordan plan jeg har?! Altså er det ikke vanlig å bare gå hjem, spise, lekser og slappe av med skjerm f.eks. Tenker skjerm er lov da vi nå heller kan kutte på kvelden/ettermiddag hvor det uansett er andre aktiviteter. Regner med barnet tar med noen venner hjem noen ganger i uka også. 

Hva er det vi må forberede eller tenke på? Hva gjorde/gjør dere 4. klassinger hjemme? 

Det høres helt normalt ut. Bare si det som det er. Hun kan gå hjem, gjøre leksene sine ordentlig, spise og slappe av. Hun er et barn. Det er jo det som er planen.

Anonymkode: 46ec0...02a

• Liker 5
Skrevet

Får dere bare lov til å bruke SFO til og med 3. klasse? Her jeg bor er det ut 4. klasse.

Nå som sønnen min begynner i 5. klasse er han ferdig med SFO/AKS og kommer til å gå rett hjem når skolen er ferdig på de dagene han ikke har trening. De har riktignok en slags "lekseklubb" på skolen for større barn som jeg håper han vil benytte. Men ellers blir det å være hjemme, slappe av og sikkert game eller se på TV i et par timer til en voksen kommer hjem..

Anonymkode: e2476...ba4

Skrevet

Det kommer jo an på hvor selvstendig barnet er, om det er husredd, om det kan finne på ting som å lage varm mat uten ferdigheter, brannfarlige aktiviteter eller tilsvarende. Foreldre kan også være engstelige på at det kan komme uredelige voksne osv når barn er alene hjemme. 

Du vet gjerne selv hvor modent barnet ditt er ifht dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får dere bare lov til å bruke SFO til og med 3. klasse? Her jeg bor er det ut 4. klasse.

Nå som sønnen min begynner i 5. klasse er han ferdig med SFO/AKS og kommer til å gå rett hjem når skolen er ferdig på de dagene han ikke har trening. De har riktignok en slags "lekseklubb" på skolen for større barn som jeg håper han vil benytte. Men ellers blir det å være hjemme, slappe av og sikkert game eller se på TV i et par timer til en voksen kommer hjem..

Anonymkode: e2476...ba4

Ts 

Er ut fjerde her også, men det er svært få som går så lenge. 

• Liker 2
Skrevet

Vi havnet i denne situasjonen med eldstemann, alle sluttet på sfo i 3 klasse og vi måtte også si opp plassen da ingen 4 klassinger gikk på sfo. 

Han dro hjem alene, men syntes det var litt tøft. Jeg fikk midlertid ned i stilling så jeg kunne komme hjem litt tidligere.

Han fikk lov til å gjøre hva han ville de timene han var alene hjemme. 

Skrevet

Mine gikk kun på SFO i første klasse sv eget ønske, etter det har de gått hjem selv. De fulgte de reglene vi hadde, så ingen problem der. En tiåring er da oppegående nok til å klare seg selv noen timer, så skjønner heller ikke hvorfor du trenger en plan. 

Anonymkode: 82e47...54d

Skrevet

At folk spør om "hva planen deres er" trenger ikke å bety at det må være en omfattende plan eller omvelting av jobb og fritid.

"Hen får gå hjem etter skolen og aktivisere seg selv til vi kommer hjem" er og en plan. Så da er det bare å svare med det.

• Liker 4
Skrevet

Skjerm ja... Nei, det er ikke greit med skjerm. Lær barnet ditt å engasjere seg i noe uten skjerm. Lek, rydde rom, skrelle poteter til middag, ut å lek. Men ikke passiv skjerm.

Anonymkode: 7bf0b...b1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjerm ja... Nei, det er ikke greit med skjerm. Lær barnet ditt å engasjere seg i noe uten skjerm. Lek, rydde rom, skrelle poteter til middag, ut å lek. Men ikke passiv skjerm.

Og der kom skjermmafiaen inn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har heller ingen «plan», men det virker som om mange foreldre har bekymringer rundt akkurat dette.

Vår «plan» er at barnet går hjem fra skolen, henger med venner eller underholder seg selv fram til vi kommer hjem. Vi har begge hjemmekontor et par dager i uka, så tenker at det løser seg helt fint. 

Anonymkode: c972d...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Både fra slekt og venner som bor andre plasser, og erfaring fra egne barn; det er mange som slutter i SFO ut på våren i tredje trinn. Da starter praten om hva de forskjellige ungene skal gjøre. Være alene, eller avtaler med andre barn. Så spørsmålet er jo ikke rart, de fleste barn er ikke vant til å være hjemme lenge alene før dette.

Ang det med skjerm. Tenker det viktigste er at man har skjermtid på mobil/pad/nettbrett på kanskje 2 timer på ukedager, 3 timer helg. Så er det ikke så viktig når de bruker skjermtiden.

Anonymkode: 625a2...c15

Skrevet

Våre har sluttet på SFO etter 2.klasse. De går hjem eller blir med venner hjem. Går de hjem alene, spiser de og gjør kanskje lekser. Det samme hvis de har med venner hjem. Sommerstid er de mye ute. Om vinteren hender det at de drar på skøytebanen. Våre har ikke hatt tilgang på annen skjerm enn tv. Jeg har ikke kontroll på hva de driver med, men de skal være hjemme til middag kl 17. Jeg husker fra egen barndom den friheten som lå i å ha huset for seg selv, om bare for en time.

Anonymkode: 3b978...b63

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts 

Jeg tenker nok det er best her. Skjerm er stort sett skravling med venner så er noe sosialt i det i alle fall. 

• Liker 1
Skrevet

Mine sluttet samtidig på SFO ved påsketider, Eldste gikk i 3. og yngste i 1. klasse. Null problem. Yngste var veldig selvstendig og øvde på å gå hjem selv allerede fra bhg (dvs vi klm og hentet tingene og pratet med bhg og hun fikk gå hjem selv, dermed var hun klar for å gå selv til på skolen i 1. klasse. 

Lite skjerm for at det var kjedelig, det var lekser, lek og venner. Det skal sies at ipad ble brukt for å få hjelp til leksene. 

Her gikk mest de med utrygg reisevei på SFO i 3. klasse (og noen av vennene deres) i 4. trinn kun diagnosebarn.

Anonymkode: 83013...df7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du blir forvirret av spørsmål du får, er det jo bare å be om oppklaring, da. "Hva mener du, må man ha en plan? Hva må planlegges?"

Det er da normalt at 4.klassinger klarer seg fint hjemme uten foreldre. Regner med at dere vet at dette ikke er noe som blir vanskelig for barnet, og evt har øvd hvis nødvendig.

Anonymkode: e6448...eba

• Liker 1
Skrevet

Samme her, 4. klassing, planen er bare at hun skal gå hjem og styre seg selv frem til vi kommer. Ikke noe skjerm da. Men klarer fint å aktivere seg selv. Har smartklokke så forespørsler om å gå til andre/ta med besøk og slikt kan avklares. 

Anonymkode: 7b89d...06f

Skrevet

Her sluttet minste i førsteklasse. 

Hun gjorde lekser, lagde seg mat, besøkte venner eller omvendt, leker ute og en del skjerm. På skjermen spiller hun og prater med vennene. Lærer seg mye engelsk også. Så for meg er ikke skjerm noe negativt så lenge det ikke går utover andre ting 😊

Anonymkode: 45f37...c14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...