Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forskning har jo vist at plast avgir giftstoffer når det blir oppvarmet, og at svart plast er verstingen.

Men alle kaffetraktere har jo vannbeholder i plast, og «krutbeger» i svart plast. Sistnevnte blir jo oppvarmet også, og vi får sikkert masse mikroplast i oss av filterkaffen. 

Jeg har trålet nettet, men finner ingen kaffetraktere uten dette. Finnes det?

Anonymkode: 1674c...81e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har trålet nettet? Dette var bokstavelig talt det første jeg fant da jeg googlet: https://www.bakerenogkokken.no/p/aarke-kaffetrakter-rustfritt-stal_65564/

Anonymkode: af2e0...ada

Ok, smekk på lanken til meg selv, jeg ser at den inneholder plast.

Selv bruker jeg håndbrygger, med komponenter i glass, tre og porselen. Men dersom du skal ha trakter, tja. Beklager at jeg var cocky.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bialetti er også et alternativ. Presskanne også, men med mindre sunn kaffe som resultat.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 11.04):

Bialetti er også et alternativ. Presskanne også, men med mindre sunn kaffe som resultat.

Jeg er opptatt av at kaffen skal være sunnest mulig, så det må være filterkaffe 

AnonymBruker
Skrevet

Hario har jo massevis av ulike typer. Men det er handbrygg da. 

Anonymkode: 6eed7...bc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 11.04):

Du kan bruke filter i bialetti. Aeropressfilter blant annet funker, eller du kan bare bruke filter over mot koppen. Filter fra presskanna til kopp. 

Anonymkode: 12fea...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten null stress å kjøpe den minste v60 drypp-delen å sette i feks mocamaster eller en del andre kaffemaskiner der den delen normalt er i plast. Jeg har modda flere maskiner slik med glass eller porselendel. 

Anonymkode: 12fea...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan (og hvorfor) rangerer du sunnheten av forskjellige typer kaffe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 5.46):

Da burde du kanskje vurdere å kutte ut kaffe? Sentralstimulerende stoff som reduserer grå masse i hjernen anser jeg som langt fra sunt. Nå har de også funnet ut at det ser ut som at kaffe hjelper bakterier å bli resistente mot antibiotika...

Anonymkode: fead0...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...