Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, huff det er fortvilende ❤️😢 det er egentlig noe jeg har lest meg opp til selv at Lyrica kan hjelpe mot nervesmerter og uro/angst. Derfor skrev fastlegen ut en resept til meg. Men når jeg så varseltrekant på esken og går på Sobril i tillegg (og har lest at Lyrica også er vanedannende) fikk jeg rimelig kalde føtter. Jeg tenker å forsøke først nå å se om jeg klarer å roe ned hele nervesystemet og om det kan hjelpe på smertene. Hvis ikke får jeg ta en ny vurdering angående medisiner 😰

Anonymkode: 26bd8...a79

Det var da dårlig at du må google deg frem til medisiner selv. Ga ikke legen informasjon om medisinen heller? Krysser fingrene for at det hjelper for deg og at du finner ro! 

Anonymkode: dca75...2ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lyrica var ikkje noko for meg, pga bivirkningar. Går no på lav dose Neurontin og er superglad for det!

I tillegg kjøpte eg meg TENS-apparat på Clas Ohlson. De elektriske impulsene som sendes fra apparatet via elektroder på huden til nervesystemet kan bidra til å redusere og dempe smerteimpulsene. Nervesystemet oppfatter impulsene fra apparatet som berøring (som når du stryker på huden) og reduserer smertene. 

Det er genialt, sidan eg kan bruke dette når smertene blir for intense. Bruker det på ryggen, leggane og skuldera. 

Anonymkode: fd447...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Brukte det mot angst men opplevde ingen nevneverdig effekt. Var et sant helvete å slutte på dem. Fikk buspiron isteden og det hjalp mye mye mer!

Anonymkode: 841e1...282

AnonymBruker
Skrevet

Brukte en liten dose (25 mg) mot nervesmerter. Brukte denne i over ett år. Ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 784c2...c9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor prøver du ikke Neurotin? Det hjelper godt mot nervesmerter og er ikke vanedannende. 

Anonymkode: 9ca07...be5

For meg hjelper Lyrica mot nervesmerter og jeg har ingen problemer med å gå av og på, bortsett fra at smertene selvfølgelig er tilbake. Har aldri opplevd noen form for abstinenser. 

Å gå på Neurontin derimot, føltes som å ha kommet strake veien til helvete. De virket i og for seg greit på smertenee, men aldri har jeg kjent maken til bivirkninger og jeg ville ikke unnet min verste fiende så mye som en time med de! Det verste var at de varte i månedsvis etter at jeg gikk av medisinen, selv om styrken gradvis avtok. 

Anonymkode: e41b5...76f

Skrevet

Jeg mistet taleevnen på neurotonin

hadde ingen problemer med å bråkutte lyrica

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (10 timer siden):

Det gjorde jeg også. Taleevnen og gåevnen og synet var så tåkete at jeg knapt visste hvor jeg var. Ble paranoid, fikk hallusinasjoner og ekstremt vondt i hodet. Det er noe av det værste jeg har vært med på i hele mitt liv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lyrica var ikkje noko for meg, pga bivirkningar. Går no på lav dose Neurontin og er superglad for det!

I tillegg kjøpte eg meg TENS-apparat på Clas Ohlson. De elektriske impulsene som sendes fra apparatet via elektroder på huden til nervesystemet kan bidra til å redusere og dempe smerteimpulsene. Nervesystemet oppfatter impulsene fra apparatet som berøring (som når du stryker på huden) og reduserer smertene. 

Det er genialt, sidan eg kan bruke dette når smertene blir for intense. Bruker det på ryggen, leggane og skuldera. 

Blir det ikke veldig dyrt å drive å fylle på med sånne klistrelapper?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 17.44):

Hei, og takk for melding.

Tro meg, dette er noe jeg tenker mye på, men jeg har ikke noe annet valg akkurat nå. Skal jeg ha noe som helst sjans å komme meg av Sobril må jeg få litt effekt av antidepressiva (Cipralex) som jeg har begynt på nå først, og deretter trappe rolig ned. Cipralex har fungert mot angst og depresjon tidligere, derfor har jeg valgt å begynne på den nå, og makter ikke tanken på å teste ut Sarotex eller Cymbalta når jeg hører andre får mye bivirkninger. Jeg tar Sobril 15 mg morgen og ettermiddag, for da har jeg det fælt. Er alltid litt bedre psykisk på kvelden. Jeg står i vond situasjon med mye kroppslige smerter som ingen finner ut av, derfor er Sobril brannslukking akkurat nå for å kunne klare å være mor i noen øyeblikk i løpet av dagen. Er kjempefortvilet. 

Hilsen TS

Sarotex eller cymbalta kan jeg ikke forstå at du er så redd for…når du bruker sobril for å klare å være mor? Sobril er hvertfall en medisin du blir avhengig av og den hjelper ikke mot smerter overhodet. Den er ment for kortvarig bruk med mindre du blir avhengig…og det blir du fort. Vet om mange som har god effekt av sarotex mot smerter og for søvn når du ikke får sove pga smerter. Å ta Sobril blir som å ta noen shortser vodka som medisin og er ikke forenelig med å ha ansvar for barn

Anonymkode: 42089...af6

AnonymBruker
Skrevet

Neurotin har funket godt for meg, men psyke bivirkninger. Null problem å slutte med de. 

Anonymkode: 9ca07...be5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Blir det ikke veldig dyrt å drive å fylle på med sånne klistrelapper?

Deler jo gjenbrukbare og kan holde ganske lenge. De skylles og henges til tørk etter bruk.

Anonymkode: 9dce9...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sarotex eller cymbalta kan jeg ikke forstå at du er så redd for…når du bruker sobril for å klare å være mor? Sobril er hvertfall en medisin du blir avhengig av og den hjelper ikke mot smerter overhodet. Den er ment for kortvarig bruk med mindre du blir avhengig…og det blir du fort. Vet om mange som har god effekt av sarotex mot smerter og for søvn når du ikke får sove pga smerter. Å ta Sobril blir som å ta noen shortser vodka som medisin og er ikke forenelig med å ha ansvar for barn

Anonymkode: 42089...af6

Jeg orker ikke en ny opptrapping på en ny antidepressiva som jeg ikke vet om vil fungere om 6-8 uker. Jeg trenger lindring nå for situasjonen min er akutt. Synes ikke du skal uttalte deg i det hele tatt om det å ta Sobril å ha barn. Jeg er fullt fungerende. Jeg har tatt Sobril over lang tid (noe som selvfølgelig ikke er ønskelig), men jeg HAR ikke annet valg. Jeg er et voksent menneske, utdanning på doktorgradsnivå inne helse, og vet hva jeg holder på med. Men når man står i en uutholdelig situasjon har man ikke alltid noe annet valg. Nå har heldigvis Cipralex begynt å virke på den akutte angsten, og når jeg etter hvert får roet ned nervesystemet og jeg har fått mer svar på hvorfor jeg har smerter (og får behandling for disse) vil jeg såklart trappe ned. Vær forsiktig med å dømme andre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Brukte en liten dose (25 mg) mot nervesmerter. Brukte denne i over ett år. Ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 784c2...c9f

Tok du da en tablett 25 mg hver dag? Det var også veldig lavdose jeg også vurderer. Bare for å bryte disse smertesignalene. Hadde du virkning? Og kan jeg spørre hvilke nervesmerter du hadde? Jeg har i øye/ansikt

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (23 timer siden):

hadde ingen problemer med å bråkutte lyrica

Hadde du effekt av Lyrica? 

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper Lyrica mot nervesmerter og jeg har ingen problemer med å gå av og på, bortsett fra at smertene selvfølgelig er tilbake. Har aldri opplevd noen form for abstinenser. 

Å gå på Neurontin derimot, føltes som å ha kommet strake veien til helvete. De virket i og for seg greit på smertenee, men aldri har jeg kjent maken til bivirkninger og jeg ville ikke unnet min verste fiende så mye som en time med de! Det verste var at de varte i månedsvis etter at jeg gikk av medisinen, selv om styrken gradvis avtok. 

Takk for svar! Kan jeg spørre hvilken dose du fikk når det gjelder Lyrica og hvilke nervesmerter det hjalp mot?

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du har funnet noe som fungerer! Jeg har også tens-apparat hjemme. Hadde underlivssmerter før. Men vet ikke om det kan brukes til ansikt 😁 men kanskje det kan det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hadde du effekt av Lyrica? 

Ja men måtte øke dosen til slutt for å få effekt 

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (5 minutter siden):

Ja men måtte øke dosen til slutt for å få effekt 

Kan jeg spørre hvilken dose du endte opp på? Og hvilke smerter du tok Lyrica mot? Jeg har nervesmerter i et øye, som sprer seg til deler av ansiktet. Vet ikke om det er slik at den fungerer best på ulike problemstillinger/smerteområder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk for svar! Kan jeg spørre hvilken dose du fikk når det gjelder Lyrica og hvilke nervesmerter det hjalp mot?

Jeg går på 150 mg x 3. Det tar ikke alt av smerter, men det tar brodden av de selv på de verste dagene. 

Jeg har dessverre ingen spesifikk diagnose, men det er nervesmerter i bena det er snakk om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...