Gå til innhold

Kvinner med høyere utdanning er dobbelt så mye sykemeldt enn menn med høyere utdanning.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har noen merkelige forutsetninger, som f. eks at det å leve lenge er en indikator på god helse. Det er mange sykdommer som påvirker arbeidsevnen uten å redusere livslengden.

Anonymkode: 76772...e3c

• Liker 18
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnehelse har vært nedprioritert over mange år. På alle nivåer. I forskning, i helsekroner, ned på individnivå. I enkelte faser av livet er hormoner ekstremt hemmende - for mange. Det er først de siste årene det har blitt stuerent å behandle overgangsalderen medisinsk.

Og de kvinnene jeg kjenner som har vært sykemeldt i eldre alder, så er det veldig ofte prolaps - uker og måneder med barn på hofta. 

Og en annen observasjon som kvinne i det private næringsliv; vi får lettere "fripass" for å være "svak" enn gutta. På lik måte som at det fortsatt er mer naturlig at vi tar en sykt-barn dag, eller forlenget permisjon. Men her merker jeg at ting har vært i endring de siste 20 årene. 

Anonymkode: e0e52...ed0

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at på min arbeidsplass (nesten bare kvinner, men høy utdannelse) så er det høyt sykefravær. Men når jeg tenker på hvor stor andel av sykemeldingene som er knyttet til svangerskap, og også typiske kvinnehelseutfordringer, så er det ikke rart at kvinner har høyere sykefravær. Det er mer enn 50% av fraværet på min jobb som handler om disse tingene faktisk.

Anonymkode: b5600...df8

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlig anekdote: det er helt utrolig hvor mye større kapasitet mannen min har enn meg rent fysisk. Etter jobb er jeg helt utslitt, mens han fint kan ta med ungen på lekeland, ta seg en treningsøkt etterpå. Han trenger også mye mindre søvn! Jeg ligger våken og grubler, mens han sovner i det hodet treffer puten. Jeg tror kvinner og menn generelt er ganske ulike. Så på samme måte som folk hyler om at gutter er skoletapere og at skolesystemet på tilpasses gutter for at flere gutter skal ta høyere utdanning, så viser kanskje tallene til Ts at arbeidslivet burde tilpasses kvinner mer😊

Det er individuelt.

Hos oss er det motsatt. Jeg har vært våken i tre timer nå, planlagt dagen, løpt en tur, tatt unna praktiske ting. (vi er på ferie). Han trenger i snitt 2 timer mer søvn enn meg i døgnet. Og en lur hver ettermiddag.

Det er han som "bare må hvile litt før...". Mens jeg ikke setter meg på sofaen før ting er gjort. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. De jobber oftere i emosjonelt krevende, menneskenære yrker
  2. De har dobbeltarbeid med ansvar hjemme. Tar hele mental-load feks.
  3. De stiller høye krav til seg selv og tøyer strikken for langt, vanskeligere å legge fra seg tankene om jobb hjemme.
  4. Arbeidsplassene deres er ofte mer presset og mindre fleksible. 
  5. De tar signalene fra kroppen på alvor tidligere enn menn

6. Kvinner får ofte andre sykdommer enn menn. Menn får ofte mer akutte ting som går over. Kvinner har ofte kroniske langvarige ting, ofte som gjør at man kan jobbe litt og være oftere sykemeldt/egenmelding.

Personlig anekdote: det er helt utrolig hvor mye større kapasitet mannen min har enn meg rent fysisk. Etter jobb er jeg helt utslitt, mens han fint kan ta med ungen på lekeland, ta seg en treningsøkt etterpå. Han trenger også mye mindre søvn! Jeg ligger våken og grubler, mens han sovner i det hodet treffer puten. Jeg tror kvinner og menn generelt er ganske ulike. Så på samme måte som folk hyler om at gutter er skoletapere og at skolesystemet på tilpasses gutter for at flere gutter skal ta høyere utdanning, så viser kanskje tallene til Ts at arbeidslivet burde tilpasses kvinner mer😊

Jeg har mastergrad og jeg har jobbet i både helsevesenet, offentlig sektor og privat sektor. Helsevesenet var absolutt minst fleksibelt og mest krevende (fysisk). Privat sektor er absolutt mest fleksibelt når det kommer til fleksible arbeidstider og hjemmekontor. 

Anonymkode: 2a626...d66

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er individuelt.

Hos oss er det motsatt. Jeg har vært våken i tre timer nå, planlagt dagen, løpt en tur, tatt unna praktiske ting. (vi er på ferie). Han trenger i snitt 2 timer mer søvn enn meg i døgnet. Og en lur hver ettermiddag.

Det er han som "bare må hvile litt før...". Mens jeg ikke setter meg på sofaen før ting er gjort. 

På generelt grunnlag da, det finnes såklart unntak. På min jobb har vi nattevakter, og mitt inntrykk er at kvinner tåler dette mye dårligere enn menn på sikt. Særlig når de blir gravide eller har små barn hjemme.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er selvsagt noe i en del som nevnes her, men poenget som trekkes frem i den nevnte undersøkelsen er at avviket mellom kvinner og menns sykdom blir større jo mer utdannelse en har.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På generelt grunnlag da, det finnes såklart unntak. På min jobb har vi nattevakter, og mitt inntrykk er at kvinner tåler dette mye dårligere enn menn på sikt. Særlig når de blir gravide eller har små barn hjemme.

Også på grunn av hormonelle endringer konstant gjennom syklusen. Jeg er selv satt ut av min egen kropp 2 uker i måneden. Når jeg er premenstruell (tåler ingenting, er på pisshumør, deprimert) og når jeg har mensen (klarer såvidt stå av smerter, vondt å gå pga. ryggen). Nå har jeg plutselig havnet i tidlig overgangsalderen og da blir jeg enormt deprimert uken jeg har eggløsning i tillegg! Det er en uke i måneden som er optimal. Å skulle forstyrre døgnrytmen med nattevakter oppi alt det andre klusset hadde vært utrolig vanskelig. 

Anonymkode: 539ba...b9c

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men var ikke kvinner med høyere utdaning de kvinnene med minst fraver? Kan det handle om at menn med høyere utdaning er mye mindre syke? At det ikke er spesielt mye sykefravær hos kvinnene, men spesielt litte sykefraver hos mennene. Sånn at kvinnene fremstår sykere på statestiken?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Dobbelt så mye enn"? 

Anonymkode: b7be0...7e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er selvsagt noe i en del som nevnes her, men poenget som trekkes frem i den nevnte undersøkelsen er at avviket mellom kvinner og menns sykdom blir større jo mer utdannelse en har.

Det er jo ikke et mysterium. Jo høyere utdannet mann, jo mer penger tjener han enn kvinnen, jo "viktigere" er jobben hans. Ergo han kommer hjem senere, kvinnen leverer, henter, lager middag, fikser huset. Mens hans oppgave er bare å gå til og fra jobb. 

• Liker 16
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi kvinner med høyere utdanning må jobbe dobbelt så mye som menn med høyere utdanning. (på hjemmebane)

Det er feil. Kvinner med høy utdanning har som oftest menn som gjør mer hjemme enn kvinner uten utdanning. De gjør fortsatt mer enn partnerne sine, men langt fra dobbelt så mye.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Graviditet og fødsler og det tredje skiftet, ja.

Anonymkode: 25cc5...65d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner tar oftere sykt barn dag, fordi det er noe "viktig" på jobben til mannen. De husker legeavtaler, foreldremøter, barnebursdager, skiftetøy, om det er frukt hjemme, svigermors bursdag, mannens helseavtaler osvosvosv. De er gravide. Jeg fikk kroniske plager etter mitt første svangerskap. Mange svangerskap ender i spontanabort og for en del kvinner er det mentalt og emosjonelt krevende. Kanskje de ikke blir sykmeldt der og da, men den totale mengden av "livet" kan bli for mye når mannfolka melder seg ut av sin egen familie, eller enda verre, er et barn på linje med sine egne barn. Videre så er kvinnesykdomer og kvinneplager nedprioritert i forskning og det tar lenger tid å få diagnose og tiktig behandling.

Jeg er nå sykmeldt, vært det lenge. Legene har en antagelse på hva som er galt (flest kvinner får denne fysiske lidelsen), men jeg står i helsekø og uten diagnose, og dermed ikke behandling. Men sykmeldingsperioden blir kortere for hver dag som går. 

Mannen min gjør mye, men til tross for at eldste barnet er 9 år så vet han fremdeles ikke forskjell på helsestasjon og fastlege (hvem som er hvor), eller hva som gjøres på de ulike stedene 🙄 Vi dro på helgebesøk og jeg sa spesifikt at jeg hadde pakket toalettsaker til barna og meg. Rett før avreise spurte han hvor hans toalettsaker var. Og ble sur og fornærma over at jeg ikke hadde pakket for ham.

Anonymkode: a8157...dbd

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Regner med det er en kombo av graviditetsrelaterte plager og høystress stilling kombinert med det tredje skiftet hjemme.

Jeg har høy utdanning og er avd leder, og kan telle på en hånd sykedager (egenmelding) de siste 15+ årene. Men måtte ha sykemelding i noen dager etter eggstokk-operasjon og hadde 50% sykemelding i 3 mnd pga svangerskapskvalme og 100% i 1 mnd pga total bekkenløsning.

Så all min sykemelding er pga kjønnsrelaterte plager. Slik tipper jeg det ofte er for mange. Mens flere av gutta på jobben tar ut alt av egenmelding hvert år pga forkjølelser osv (som er helt fair, men det blir vel ikke oppgitt i statistikken du nevner på samme måte)🤷‍♀️

Anonymkode: 26182...3a0

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...