AnonymBruker Skrevet 7. august #21 Skrevet 7. august Billigste er en nesten oppbrukt bil til noen tusenlapper. Om du har litt greie på det så har du bil minst ett halvår. Du kan klare deg med 10000 i året. Anonymkode: f6734...561
AnonymBruker Skrevet 7. august #22 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men er ikke leasing egentlig bare leie? Du eier ikke bilen etterpå? 5000 kr hver måned er da utrolig dyrt for ikke å eie bilen? Anonymkode: 1a9f4...c6a Det er riktig at du ikke eier bilen, du har bruksretten på den. Det har noen fordeler ved seg fordi du betaler for beregnet verditap i de årene du leaser bilen pluss en liten rente. Med banklån enten i form av boliglån eller billån vil du betale avdrag og renter for hele kjøpesummen. Du eier da bilen mens banken har pant i bilen eller boligen. Ved leasing er det ikke pant, fordi leasingselskapet allerede eier bilen og de store aktørene har god tilgang på billig kreditt som noen ganger kommer deg til gode. 5000 er ikke dyrt fordi det inkluderer forsikring som jeg har tegnet utenom leasingen. Leasingen alene ligger på ca 3600 kr/mnd uten forskuddsleie og noe lavere med forskuddsleie. Så inkluderer det altså ett sett med piggdekk, service og vedlikehold. Lykke til med å kalkulere hjem noe tilsvarende for et banklån til en bil i Golf-klassen medregnet et sett med piggdekk og en service- og vedlikeholdsavtale som du evt. kan kjøpe fritt fra forhandler. For meg ga det mening fordi jeg ønsket lavest mulig månedsbeløp medregnet absolutt alt som hører til bilen. Differansen kan jeg heller pløye inn i investeringer og da får jeg nye av fordelene med avkastning og rentes-rente. Dermed lønner det seg for meg å lease fremfor å kjøpe en fem år gammel bruktbil kontant. Forøvrig var besparelsen med å gå over til elbil på leasingkontrakt helt grotesk, både med og uten alternativkostnad. Jeg sier ikke at leasing er for alle, men at det kan være verdt å vurdere. Å kjøpe en gammel, billig bil til 30.000 kroner og håpe at den holder en liten stund går jo an å prøve. Been there, done that. Noen trives med det. Spesielt hvis den leveres med to fine sett med dekk, nylig service og PKK. Men da må man også være realistisk på hvorvidt man er i stand til å fikse smått og stort i hverdagen. Du må ta høyde for at det kan ta flere uker å få time på et verksted når det dukker opp noe du ikke kan- eller ønsker å fikse selv. Da må du også ha alternativ transport hvis du er avhengig av å dra til jobb hver morgen. Anonymkode: a7ff1...964
AnonymBruker Skrevet 7. august #23 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er riktig at du ikke eier bilen, du har bruksretten på den. Det har noen fordeler ved seg fordi du betaler for beregnet verditap i de årene du leaser bilen pluss en liten rente. Med banklån enten i form av boliglån eller billån vil du betale avdrag og renter for hele kjøpesummen. Du eier da bilen mens banken har pant i bilen eller boligen. Ved leasing er det ikke pant, fordi leasingselskapet allerede eier bilen og de store aktørene har god tilgang på billig kreditt som noen ganger kommer deg til gode. 5000 er ikke dyrt fordi det inkluderer forsikring som jeg har tegnet utenom leasingen. Leasingen alene ligger på ca 3600 kr/mnd uten forskuddsleie og noe lavere med forskuddsleie. Så inkluderer det altså ett sett med piggdekk, service og vedlikehold. Lykke til med å kalkulere hjem noe tilsvarende for et banklån til en bil i Golf-klassen medregnet et sett med piggdekk og en service- og vedlikeholdsavtale som du evt. kan kjøpe fritt fra forhandler. For meg ga det mening fordi jeg ønsket lavest mulig månedsbeløp medregnet absolutt alt som hører til bilen. Differansen kan jeg heller pløye inn i investeringer og da får jeg nye av fordelene med avkastning og rentes-rente. Dermed lønner det seg for meg å lease fremfor å kjøpe en fem år gammel bruktbil kontant. Forøvrig var besparelsen med å gå over til elbil på leasingkontrakt helt grotesk, både med og uten alternativkostnad. Jeg sier ikke at leasing er for alle, men at det kan være verdt å vurdere. Å kjøpe en gammel, billig bil til 30.000 kroner og håpe at den holder en liten stund går jo an å prøve. Been there, done that. Noen trives med det. Spesielt hvis den leveres med to fine sett med dekk, nylig service og PKK. Men da må man også være realistisk på hvorvidt man er i stand til å fikse smått og stort i hverdagen. Du må ta høyde for at det kan ta flere uker å få time på et verksted når det dukker opp noe du ikke kan- eller ønsker å fikse selv. Da må du også ha alternativ transport hvis du er avhengig av å dra til jobb hver morgen. Anonymkode: a7ff1...964 👀 Det er ikke et regnestykke jeg kan leve med, men så vil jeg heller ikke kjøpe et forbruksgode som bil med lån. Da akkumulerer man jo bare pengetap i begge ender!? Du har likevel rett, det er dyrt å være fattig, og har man ikke råd til bil, må man kanskje leie den. Det skjønner jeg gir mening i noen faser i livet. Men jeg tar meg definitivt ikke råd til det. Anonymkode: 1a9f4...c6a
AnonymBruker Skrevet 7. august #24 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 👀 Det er ikke et regnestykke jeg kan leve med, men så vil jeg heller ikke kjøpe et forbruksgode som bil med lån. Da akkumulerer man jo bare pengetap i begge ender!? Du har likevel rett, det er dyrt å være fattig, og har man ikke råd til bil, må man kanskje leie den. Det skjønner jeg gir mening i noen faser i livet. Men jeg tar meg definitivt ikke råd til det. Anonymkode: 1a9f4...c6a Ja det er ikke enkelt og man betaler stort sett for bilholdet nesten uansett hvordan man vender og drar på det. Nyere biler har kapitalkost, gamle biler har generelt vedlikeholdskostnader. Du kan være heldig med en gammel japansk bil, kanskje det er det valget som står igjen. En Daihatsu for eksempel, som kommer litt i skyggen av andre merker. Toyota er gjerne priset litt høyere, men en Daihatsu ble kjøpt opp av Toyota en gang i tiden. Se opp for rust. Anonymkode: a7ff1...964 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå