Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet ut på landet og har prøvd meg på kollektiv i ett år nå. Det går ikke. Halve dager går med på små ærend fordi det nesten ikke går buss - særlig i skoleferien.

Så nå skal jeg ha bil.

Ser at man får en rimelig, liten bensinbil fra Japan for 30-50000 kroner. Folk sier faren for reparasjoner er høy, og driftskostnadene er heller ikke spesielt fordelaktige.

Naboene her anbefaler å kjøpe en eldre Leaf eller Ioniq, biler med kort rekkevidde, men for 60-90000 kroner får jeg da en bil som så å si koster ingenting å eie og, i lengden, tjener jeg på det. Kan lade her. Men de som sier det har oftest en bil til for langkjøring.

Gamle gubber som tydeligvis er støkk for noen tiår tilbake sier mye dumt om elbil, men foreløpig har jeg ikke funnet noe som ikke kan tilbakevises med et fem-minutters Google søk på pålitelige kilder. De vil at jeg skal kjøpe diesel, som, etter min forståelse, egentlig er et veldig dårlig valg for mye småkjøring i bygda.

Så har jeg noen kollegaer som er opptatt av bil og jeg stoler jo litt på at de vet hva de snakker om. Men de sier jeg får bare dumpe en halv årslønn ned i en ny eller nesten ny elbil som kommer til å vare meg ti år med rimelige driftskostnader og enkel hold.

Men...arg! Vanskelig å navigere dette. Kjøper jeg en Honda Jazz eller Toyota Yaris eller Suzuki SX4 til 30000 kroner, må jeg vel kjøre mye og reparere mye for at den skal bli dyrere enn en nyere bil til 300000? Jeg synes talla er uoversiktlige. 

Welp!

Anonymkode: 1a9f4...c6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor stor bil trenger du? Og hvilet utstyrsnivå forventer du? 

Om du kan akseptere en liten elbil, f.eks Dongfeng Nammi Box https://elbil.no/test-av-dongfeng-nammi-box/, så har du en akseptabel ny bil med garanti og lave driftskostnader i en god stund. 

Om 200k blir for dyrt ville jeg vurdert en Leaf, Kia Soul eller lignende. Tror jeg ville holdt meg unna eGolf, den er unødvendig dyr. Og ikke finn på å vurdere Zoe. Den er fransk og rar, og kan ikke lade i de fleste hus pga. sært strømkrav (TN-strømnett). Da må du drasse med deg en 20 kilos ladebøtte

  • Liker 3
Skrevet

Har selv en 2017 Ioniq og er kjempefornøyd med bilen.

Lader raskt og har ikke problem med langturer.

Ellers går den rundt 24 på sommeren og på verste vinter ned mot 17 mil.

Har kun den bilen. Fatter ikke hvorfor man skal ha egen bil til langkjøring, om dette ikke skjer hver dag.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

En bil koster penger. 

- Innkjøpspris
- Service kostnader og reperasjoner
- Pris for nye dekk
- Pris for forsikring
- Lånekostnader dersom bilen finansieres
- Drivstoffkostnader
- Parkering
- Bompenger

Osv.

F.eks. nytter det lite med en billig bil når du stadig har den på verksted. Eller du kjøper en pen elbil med rekkevidde og 20" hjul som gir deg mye i dekkutgifter. Eller en billig bil som trenger lite vedlikehold og er gjerrig på drivstoff, men så suger lånebetingelsene dine.

Matten blir veldig individuell avhengig av hva bilbehov du prøver å dekke og hva slags bil du vurderer, hvor mye EK osv.

Mitt råd er å bruke litt tid til å gjøre grundig research på biler du synes søt og innenfor din lommebok.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en litt eldre fossilbil og finn noen som kan skru. 

Bøgda❤️

Anonymkode: 1e6a1...0b1

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Siden du tilsynelatende ikke har tenkt deg på langturer, men først og fremst skal ha den til praktiske ærend i hverdagen, så vil jeg nok egentlig anbefale deg en liten bensindrevet Toyota eller Huyndai. 
Vi kjøpte en slik 10 år gammel ekstrabil for fem år siden, betalte under 40', og den går som ei klokke. Jeg bytter olje på den en gang i året, og ut over det han jeg byttet bremseklosser en gang. Ikke noe jeg hadde orket å kjøre på 50 mils langtur med, ingen luksus, men nøytralt pen bil med minimale driftskostnader.

Anonymkode: c3645...b52

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte svaret fra Schmuhu.

Selv anser jeg leasing som potensielt gunstig, men som Schmuhu skriver så blir dette en individuell vurdering med mange faktorer. Jeg anser leasing som gunstig fordi jeg ønsker mest mulig kapital tilgjengelig for investeringer. Ved leasing betaler du i praksis for verditapet i de årene du leaser, mens for et billån betaler du ned på hele kjøpesummen. Månedsbeløpet blir derfor gjerne litt lavere for leasing. Leasingselskapet kan kreve noe lavere rente fordi de tross alt eier bilen.

"Ja men en bruktbil er jo billigere enn leasing av en ny bil, må du skjønne!" - nei ikke nødvendigvis, hvis alternativkost tas med i regnestykket.

Anonymkode: a7ff1...964

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om du kan fixe ting selv. Om ikke - så en relativt lite brukt bensinbil. Uansett så skal det godt gjøres å komme under 6-7000,- pr mnd inkl forsikring og avskriving.

Anonymkode: 02787...c02

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg likte svaret fra Schmuhu.

Selv anser jeg leasing som potensielt gunstig, men som Schmuhu skriver så blir dette en individuell vurdering med mange faktorer. Jeg anser leasing som gunstig fordi jeg ønsker mest mulig kapital tilgjengelig for investeringer. Ved leasing betaler du i praksis for verditapet i de årene du leaser, mens for et billån betaler du ned på hele kjøpesummen. Månedsbeløpet blir derfor gjerne litt lavere for leasing. Leasingselskapet kan kreve noe lavere rente fordi de tross alt eier bilen.

"Ja men en bruktbil er jo billigere enn leasing av en ny bil, må du skjønne!" - nei ikke nødvendigvis, hvis alternativkost tas med i regnestykket.

Anonymkode: a7ff1...964

Hjelper ikke om "investeringen" i praksis blir belånt av 10% rente fra leasingavtalen. 

Anonymkode: 02787...c02

  • Liker 1
Skrevet

Finnes egentlig bare 1 svar på dette, og det er en gammel elbil som feks 2.gen Nissan Leaf (fra sent 2013-2015). Billigere bil enn det får du ikke, og reparasjoner må man regne med uansett. Den får du for 30-40000 sist jeg sjekket.
Jeg hadde den selv frem til jeg byttet til Ioniq 2017 for bedre rekkevidde. Men om du i all hovedsak driver med småkjøring har jo ikke det noe å si. 
Ikke finn på å kjøpe ny bil, det lønner seg veldig sjeldent, og diesel/bensin er både økonomisk og miljømessig et dårlig valg. Ser mange menn spesielt er gode til å rettferdiggjøre hvorfor de trenger ny bil til 3-4-500 000, og rekkevidde må visst være minst 300km. Men med det ladenettverket vi har nå er det et raskt forsvinnende behov mener jeg. 

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til bruket du skisserer så ville jeg kjøpt elbil, det gir rimligere bilhold.

Hverken bensin eller dieselmotorer er veldig glade i kun småkjøring, og motormessig vil det være mer vedlikehold på fossilt enn el uansett hvordan du snur på det.

Kjøp en bil som passer til behovet ditt 350 dager i året, om du skal på en langtur i året så er det bedre og leie en bil for denne turen evt godta at den tar litt lenger tid pga du må ha en ekstra ladestopp. Det er alt for mange som kjøper unødvendig kostbar bil fordi den skal kunne ha rekkevidde/være optimal for den ene turen annethvert år, men total overkill for den daglige bruken.

Hilsen en gammel gubbe som kjører dieselbil pga bruksmønsteret, men som ønsker seg elbil.

Anonymkode: 0f4be...b26

  • Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg tror jeg heller mot @Lass4r og andre sine råd. Er også det som gir mest mening når jeg sitter på med andre her lokalt som forteller meg hva de mener. :D

Anonymkode: 1a9f4...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Bil er lite økonomisk uansett. Jeg ville kjøpt en billig bil som har fulgt service og er EU-godkjent minst 1-2 år fremover. Sjekk også at dekkene har god nok mønsterdybde til å være godkjent. 
Ville heller brukt 30 000kr nå og samtidig spart til ny bil så du har i bakhånd hvis bilen skulle slutte å fungere og estimert pris for reparasjon ikke vil svare seg. 
Husk også å tenk over hvilken bil du velger dersom det at du bor på landet betyr dårlige veier på vinteren. 
 

Anonymkode: b4ea4...fe2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bil er lite økonomisk uansett. Jeg ville kjøpt en billig bil som har fulgt service og er EU-godkjent minst 1-2 år fremover. Sjekk også at dekkene har god nok mønsterdybde til å være godkjent. 
Ville heller brukt 30 000kr nå og samtidig spart til ny bil så du har i bakhånd hvis bilen skulle slutte å fungere og estimert pris for reparasjon ikke vil svare seg. 
Husk også å tenk over hvilken bil du velger dersom det at du bor på landet betyr dårlige veier på vinteren. 
 

Anonymkode: b4ea4...fe2

Dette.

Og kjøp bensinbil, pass på at bilen har både vinterdekk og sommerdekk med god mønsterdybde.

Anonymkode: c3645...b52

AnonymBruker
Skrevet

Er vel en del gamle leaf hvor batteriet har sviktet. Pluss at de ikke har CCS plug. Så ville nok styrt unna den.

Anonymkode: 5dd3f...370

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kommer an på om du kan fixe ting selv. Om ikke - så en relativt lite brukt bensinbil. Uansett så skal det godt gjøres å komme under 6-7000,- pr mnd inkl forsikring og avskriving.

Anonymkode: 02787...c02

Jeg leaser en ny kompakt elbil og det kommer godt under 5000 kroner per måned inkludert forsikring med superkasko, maskinskade og leiebil. Avskriving er selvfølgelig bakt inn i leasingen. Da er også service- og vedlikeholdsavtale inkludert. 15 000 kilometer/år og skikkelige piggdekk.

Anonymkode: a7ff1...964

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er vel en del gamle leaf hvor batteriet har sviktet. Pluss at de ikke har CCS plug. Så ville nok styrt unna den.

Anonymkode: 5dd3f...370

Ser at dette er lett å sjekke med en "OBD-leser" og app? Naboen her viste meg med sin. CCS er hurtiglading, om jeg stoler på Google, og det trenger jeg ikke. Skal virkelig bare ha en bil i nærmiljøet.

Anonymkode: 1a9f4...c6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leaser en ny kompakt elbil og det kommer godt under 5000 kroner per måned inkludert forsikring med superkasko, maskinskade og leiebil. Avskriving er selvfølgelig bakt inn i leasingen. Da er også service- og vedlikeholdsavtale inkludert. 15 000 kilometer/år og skikkelige piggdekk.

Anonymkode: a7ff1...964

Men er ikke leasing egentlig bare leie? Du eier ikke bilen etterpå? 5000 kr hver måned er da utrolig dyrt for ikke å eie bilen?

Anonymkode: 1a9f4...c6a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg leaser en ny kompakt elbil og det kommer godt under 5000 kroner per måned inkludert forsikring med superkasko, maskinskade og leiebil. Avskriving er selvfølgelig bakt inn i leasingen. Da er også service- og vedlikeholdsavtale inkludert. 15 000 kilometer/år og skikkelige piggdekk.

Anonymkode: a7ff1...964

5000 i leie er jo latterlig mye for en kompakt bil. Ok forsikring er 1000 av det og serviceavtale tilsvarer ca 500 pr måned om man tar utgangspunkt i 6000 i årlig service, men dette er da for en bil du ikke eier noe av. 

Anonymkode: 9a668...bb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

5000 i leie er jo latterlig mye for en kompakt bil. Ok forsikring er 1000 av det og serviceavtale tilsvarer ca 500 pr måned om man tar utgangspunkt i 6000 i årlig service, men dette er da for en bil du ikke eier noe av. 

Anonymkode: 9a668...bb0

6000 i årlig service for en elbil? Da ville jeg vurdert å bytte selskap. Hos Polestar kostet det rundt 3500 for service annethvert år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...