Majer Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Det tredje skriftet osv påvirker tydeligvis kvinner svært sterkt, og særlig de med høy utdanning sliter. Men folk med høy utdanning har ofte ok lønn og. Så hvorfor blir ikke disse kvinnene sammen med menn som kan jobbe deltid og tar seg av mesteparten av husarbeidet? Sånn jeg vokste opp. Men når jeg foreslo det for eksen fikk jeg nei. Hva tenker dere? https://www.vg.no/nyheter/i/gwq5J9/sykefravaer-jo-hoeyere-utdanning-jo-stoerre-kjoennsforskjell 2 1
1235 Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Det jeg observerer på jobb er at kvinner tar ut ekstra fri ved syke melding, ser ikke de jobber overtid heller, dette gjelder alle kvinner på avdelingen vår. Alle kvinner som jobber her er høyt udannet bortsett fra kantine dama. Vet ikke hvorfor det er sånn, spurt kona om dette og hun mente at de ikke liker arbeidsoppgavene. Jeg vet heller ikke hvorfor HR ikke stepper inn og tar grep om dette.
MissCoverdale Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Mitt inntrykk er at mange menn med høy utdanning «får lov» å prioritere jobb. Mens høyt utdannede kvinner er forventet å klare alt. Jeg klarte ikke lese av artikkelen om de har skilt mellom kvinner med og uten barn. Og så syns jeg aldersspennet er for stort hvis en skal lete etter årsaker. Kvinne 25 og kvinne 35 står sannsynligvis i to veldig forskjellige livssituasjoner. Kan bruke meg selv som eksempel, har vært sykmeldt flere ganger ifm IVF behandling, deretter siste trimester i begge svangerskap. Mannen har vel knapt hatt en fraværsdag i disse periodene. 15 2 4
Gratis Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Selvsagt kan de ikke begripe det når de hopper over 295.950 år med psykologisk evolusjon. De trodde forskjellene mellom kjønnene kunne fjernes etter 50 år med feminisme. 4 1
Anonym7635 Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Det er jo mange grunner da. En del skjulte kvinnesykdommer, som ikke har blitt forsket på før nå. Og så er det dette med graviditet, og ansvar for barn. Virker som kvinner i større grad skal sjonglere 1000 ting på engang. Vi har jo ikke hatt likestilling så lenge, så dette er et åpenbart tegn på at man trenger justeringer, som er naturlig når vi innfører noe såpass nytt! Det er ikke sånn at kvinner ønsker å sykemelde seg. 4
_Maddie_ Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Mange høyt utdannede kvinner har ikke samme fleksibilititet i jobb som høyt utdannede menn, f.eks 90 % av alle sykepleiere er kvinner. Mange høyt utdannede kvinner har dermed mer fysisk jobb. Som nevnt i annen tråd om samme tema så er det 10-talls hormoner i kroppen med store variasjoner som kun påvirker kvinner, selv stress påvirker kvinner mer (kortisolnivåer synker mye mye saktere) Kvinner har mer migrene (mye hormoner) Mens, pcos, endometriose, IVF, svangerskap, fødselsskader osv. Kvinner er utsatt for mye mer overgrep. 3. skiftet er mer stress som påvirker kvinner. Når stress påvirker kvinner så blir det muskel/ledd, depresjon, autoimmune sykdommer mm, menn blir fysisk skitne og får som sagt mest hjerte - karsykdommer. Som nevnt over «får» menn på høy lønn OG høy utdanning «lov» til å jobbe mer fremfor ansvar for barn siden menn med høy utdanning i mindre grad jobber i det offentlige. Jeg har sett forskjell på tall mellom kvinner og menn 18-35 og liten forskjell kvinner og menn til tross for alt nevnt over. Etter 40 så har kvinner med høyutdanning MYE høyere grad av sykemelding og uførhet enn menn med høy utdanning, men en del kan faktisk forklares med at da DØR menn med mye stress, kvinner blir syke så menn forsvinner ut av statistikken… Stress har gitt kvinner skjelett, muskel og autoimmune sykdommer. 7
Lava Anne Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august Ser ikke ut som det er særlig de som sliter. De er jo mindre sykmeldte enn andre kvinner. Egentlig et morsomt spørsmål da. Jeg vet ikke hvorfor eksen din sa nei. Jeg kunne ha sagt ja til det. Det er jo morsomt at jeg tenker det fordi jeg automatisk da antar at da vil jeg slippe å gjøre så mye hjemme 😏 Men kravet er urimelig med mindre jeg kompenserer for det. Det kan jeg, men da må vi ha råd til at han kan gå ned i stilling. Sånn tenker jeg. Flere hensyn. 1
_Maddie_ Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Glemte en vesentlig ting, flere menn enn kvinner har srbeidsplass eller økonomi til å kjøpe seg ut av behandlingskø https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sykefravar-koster-milliarder-hurtigspor-kan-lose-problemet/o/5-95-2557288?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR5zoNkBFrM7BgBDdUVCbTPmUuts-otjouvGeCy0J0Oy-GwHuy9LrCO_JVfHeg_aem_69cquOEJ9Q9FoSqkMOeKDA#Echobox=1754652459 3
Mmmwhatever Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Det er jo bare for dumt at en forsker ikke har skjønt forskjellen på relativt og absolutt forskjell. «Tre ganger så høyt sykefravær» er jo bare det helt naturlige matematiske resultatet av at menn med lang utdanning har svært lavt sykefravær. Dermed skal det ikke så mye til før det blir en dobling, eller en tredobling. Er risikoen man sammenligner med 2%, blir en til tredobling 6%, og en absolutt risikoøkningen på 4%. Mens hvis den risikoen man sammenligner med er 6%, blir en tredobling til 18%, og en absolutt risikoøkning på 12%. Hvis du ser på den absolutte forskjellen mellom kvinner og menn med ulike utdanningnivå, er det ikke så stor forskjell mellom dem, og det er ikke kvinnene med master pluss som kommer dårligst ut. Dette er helt grunnleggende statistikk, og ikke noe rart i det hele tatt. Det er pluss og minus!!! Hvis menn REELT hadde tatt på seg like mye ansvar på hjemmebane som kvinner gjør, hadde vi stått igjen med en langt mindre forskjell i sykefravær i denne aldersgruppen, det er min påstand. Forskeren spekulerer at kvinner kanskje «ikke ønsker» å jobbe fullt mens de har småbarn, men det gjør de i alle fall ikke hvis de er utslitte av full rulle både på jobb og på hjemmebane fordi mannen ikke tar 50% av hverken husarbeid eller unger, for ikke å snakke om det tredje skiftet. Reell likestilling på hjemmebane først, så kan vi begynne å snakke. Noe økt sykefravær pga graviditet og følger av svangerskap/fødsel må man selvsagt alltid regne med. 1 1
LeveMannen Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Mmmwhatever skrev (14 timer siden): Reell likestilling på hjemmebane først, så kan vi begynne å snakke. Noe økt sykefravær pga graviditet og følger av svangerskap/fødsel må man selvsagt alltid regne med. Som det tidligere er vist til i tråden så viste SSB sin tidsbruk undersøkelse at kvinner ikke jobber dobbelt. Når man summerer betalt arbeid, og ubetalt arbeid i hjemmet så jobber fremdeles menn vesentlig flere timer enn kvinner. Og sykefravær i forbindelse med barn er tidligere blitt kompensert for og kvinner har fremdeles skyhøyt mye høyere sykefravær, og det har også kvinner uten barn, eller med barn i voksen alder.
LøkkaLine Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august (endret) Jeg kan bare svare for meg selv. Kvinne 38år med høy utdanning og en samboer med kun vgs og i praksis deltidsjobb. Jeg jobber 100% og tjener 3x så mye som min samboer. Og har vært mye sykemeldt. For det hjelper meg utrolig lite at mannen jobber mindre enn meg når det er jeg og min kropp som har gått gjennom seks aborter siste fire årene, flere IVF-forsøk, depresjon som konsekvens og flere sykemeldinger ila denne perioden. Jeg forstår ikke hvordan deltidsjobb hos samboeren min skulle ha bidratt på noe vis til mindre sykemelding hos meg. Det er dessverre uansett min kropp, mine harde fysiske påkjenninger, mine ekstreme hormonendringer, min sorg, mine følelser rundt å hver dag skulle gå til en avdeling der alle hver dag snakker om de små barna sine, som jeg sliter veldig med å høre om per nå osv. Kan vi snart anerkjenne at kvinner går gjennom helt andre og langt større fysiske påkjenninger enn menn, og at vi er helt forskjellige? Og ikke minst; at ikke HAR denne «på hjemmebane» og «tredje skiftet» som flere snakker om, men likefullt blir sykemeldt i lange perioder, i det evige ønsket om å komme dit. Vi er også en stor del av statistikken, også de av oss som aldri kommer så langt som å lykkes med alle forsøkene på barn. Endret 12. august av LøkkaLine 2
LøkkaLine Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august (endret) LeveMannen skrev (25 minutter siden): Og sykefravær i forbindelse med barn er tidligere blitt kompensert for og kvinner har fremdeles skyhøyt mye høyere sykefravær, og det har også kvinner uten barn, eller med barn i voksen alder. Da skulle jeg gjerne sett de mennene som hadde fått til å gå på jobb i dagene etter ufrivillig abort i uke 20, eksempelvis. Dette er helt ekstremt underkommunisert, fordi det er utrolig sårt og skambelagt. Kvinner med voksne barn opplever hetetokter, å ikke sove om nettene, store humørsvingninger, vektøkning, hukommmelsesvansker.. også kalt OVERGANGSALDER. Altså. Selvfølgelig er kvinner mer sykemeldt enn menn. Det skulle jo pokker meg bare mangle. Arbeidslivet burde vært mer fleksibelt, om dette skal kunne veies opp for på noe vis, med mindre menn begynner å føde, få mensen og sterke menssmerter osvosv. Endret 12. august av LøkkaLine
_Maddie_ Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august 5 % av alle barn i Norge er født med IVF, snittet er 2-3 behandlinger. (70 % av alle som tar IVF får barn innen 3 år) 10-15 % av alle svangerskap ender med spontanabort. Noen får mange fler spontanaborter enn andre. Overgangsalder er stor bidragsyter til sykemelding og igjen hormonelt (jeg glemte det i innlegget mitt over) Gjendidige sier at 30 % av alle kvinner i overgangsalder har store plager. (vel mange slipper nå plagene knyttet til mens….) Dette kommer jo i tillegg til vanlig stress og det er jo kjent at kvinner påvirkes verre av stress. Det hadde vært merkelig om sykefraværet hadde vært likt når menn rett og slett ikke får alle disse plagene kvinner får (og i tillegg i større grad dør av de plagene de faktisk får og forsvinner ut av statistikker) 2
Mmmwhatever Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august LeveMannen skrev (1 time siden): Som det tidligere er vist til i tråden så viste SSB sin tidsbruk undersøkelse at kvinner ikke jobber dobbelt. Når man summerer betalt arbeid, og ubetalt arbeid i hjemmet så jobber fremdeles menn vesentlig flere timer enn kvinner. Og sykefravær i forbindelse med barn er tidligere blitt kompensert for og kvinner har fremdeles skyhøyt mye høyere sykefravær, og det har også kvinner uten barn, eller med barn i voksen alder. Tviler veldig sterkt på at alt ubetalt arbeid er med, du gitt. For ikke å snakke om alt som inngår i det tredje skiftet. Det er masse grunner til at kvinner har høyere sykefravær enn menn, i alle livsfaser. Vi må slutte å legge skyld på kvinner for dette. Poenget med innlegget mitt var at årsaken til denne «store forskjellen» i form av «tredobling» etc som professoren påpekte, var pga helt elementær statistikk, og er ikke relevant i den virkelige verden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå