Gå til innhold

Vi skal overta en voksen innekatt, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg og min samboer skal overta en voksen innekatt, og vi trenger alle tips vi kan få. Katten er en norsk skogkatt og er 3 år. Ingen av oss har hatt verken innekatt eller norsk skogkatt før. Vi vil at katten skal ha det best mulig hos oss. Min største bekymring er at den skal bli ensom siden den er inne, men heldigvis er både jeg og samboeren mye hjemme. En annen ting jeg lurer på, er om det kan være en idé å gå tur med den i bånd. Noen som har erfaring med det? Eller vil det være en dårlig ide siden katten kun har vært inne før? Hadde det vært opp til meg skulle jeg gjerne hatt den som utekatt, men utleieren vår godtar kun innekatt, så da forblir den det. Erfaringer og tips tas gledelig imot. 

Anonymkode: c8916...955

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje snakk med eier om hvorfor katten skal være innekatt? Det kan være det er gode grunner for det, og grunner du trenger å vite før du overtar han. 

Om det blir at katten får gå ut trenger den tid på å blir trygg på dere og omgivelsene sine først. Dersom den aldri har vært ute kan bånd være lurt i en overgang. En innekatt kan grunnet manglende erfaring være litt usosialisert og dum i en utesituasjon, og kan profittere på en gradvis tilnærming. 

Anonymkode: eec8c...100

AnonymBruker
Skrevet

Skogkatter er utrolige fine katter. Hatt noen av de. Syns bare det er trist spesielt med den rasen. At de er kun inne . 

Anonymkode: 81087...bd7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skogkatter er utrolige fine katter. Hatt noen av de. Syns bare det er trist spesielt med den rasen. At de er kun inne . 

Jeg er forsåvidt enig. Men når utleieren vår ikke godtar utekatt, kun innekatt, så har vi vel egentlig ikke noe annet valg enn at det forblir en innekatt 😕

Anonymkode: c8916...955

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overtok en ni år gammel Norsk Skogkatt i fjor. Han er foreløpig inne, men skal på sikt få lov å gå litt ut på egenhånd også.

Han har vært ute noen ganger i bånd hos oss, og det har gått veldig greit. Han aksepterte selen med én gang, men har en tendens til å bli litt fornærmet når han ikke får lov til å krype gjennom busker.

Han har også kommet seg ut av selen et par ganger, så du må være veldig oppmerksom så du er klar for å kaste deg rundt og plukke opp katten ved behov. 

Ellers er det mye du kan gjøre inne for å gi mental stimuli, som godbitpuslespill for eksempel. 

Det største heftet med min katt er at klørne må stusses siden de ikke slites naturlig, og han er på ingen måte begeistret for at jeg skal 'låne' potene.

Anonymkode: e5524...216

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Norsk Skogkatt kan da fint gå ut?

AnonymBruker
Skrevet

Er katten vant til å være enekatt? Eller har den  bodd i ett hjem med flere andre katter? 
En katt er ikke ett flokkdyr på samme måte som mange andre dyr. De har behov for sosial kontakt, men ikke i samme grad som f.eks en hund. 
Mange katter trives mye bedre som enekatt, og sosialisering med mennesker, enn hva de gjør med en kattekompis. 

Lufte katt i bånd? Lykke til :hihi: 
Hvis den er vant til å gå i bånd, så kan det alltids gå greit, men de fleste katter funker dårlig gå i bånd. Tidsmessig bør du nok beregne en halvtimes tid hver vei for å hente posten i enden av innkjørselen, om du skal lufte katten samtidig. 
Du bør ha en plan på hvordan du skal håndtere det dersom katten blir skremt, for det å løfte en vettskremt katt er risikosport deluxe. Og en katt som blir skremt i bånd, og ikke får flykte, vil kunne få helt panikk. For du begrenser alle dens naturlige forsvarsmekanismer. 

En innekatt kan ha det veldig fint med å kun være innendørs. 
Sørg for nok aktiviseringmuligheter. Klatrestativer, hyller, leker etc. Sjekk med nåværende eier hva katten foretrekker. 
Lag utkikksposter i vinduer slik at den får se ut. Har dere balkong, spør om å få sette opp kattenett, så den kan være ute. Kattenett er lett å ta ned igjen, uten å lage store merker. 

Anonymkode: 7c10a...feb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Norsk Skogkatt kan da fint gå ut?

Hallo jøss . Svarer hun på spørsmål. Jeg har bodd slik at de skogkatter jeg har hatt, har gått ut og inn.

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med katt TS, og så fint at dere tar til dere en voksen katt som trenger nytt hjem :) En katt som lever innendørs trenger ikke å ha et kjedeligere liv enn en utekatt, og tenk på hvor trygg deres katt kommer til å være. Den vil aldri måtte sloss med andre katter, den kommer aldri til å bli påkjørt eller plaget av gærne mennesker (alle disse tingene skjer ukentlig med andre katter). Vi har to innekatter hos oss, og de lever veldig gode liv. Vi har sørget for at kattene får endel stimuli ved å lage veldig stødige bokhyller som de kan klatre på, og hvor vi legger ut diverse sunne godbiter på forskjellige steder hver dag så de må lete og klatre seg frem til dem. Vi har også laget en utendørs innhegning til dem på verandaen, men hvis det ikke er mulig hos dere kan dere feks lage en boks med netting og plassere foran et vindu så katten kan sitte der når det er fint vær og titte ut. Helst bør vinduet være plassert mot trær/busker hvor det er litt fugler eller andre spennende ting. Min erfaring er at katter egentlig ikke har så stort behov for vandring eller uteaktiviteter så lenge de er kastrerte, da vil de ofte sove store deler av døgnet og så leke og utforske og spise litt. Vår ene katt gidder aldri å komme ut i «kattegården», han ligger som regel oppå en hylle og sover hehe. 

Anonymkode: d8e56...fff

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg overtok en ni år gammel Norsk Skogkatt i fjor. Han er foreløpig inne, men skal på sikt få lov å gå litt ut på egenhånd også.

Han har vært ute noen ganger i bånd hos oss, og det har gått veldig greit. Han aksepterte selen med én gang, men har en tendens til å bli litt fornærmet når han ikke får lov til å krype gjennom busker.

Han har også kommet seg ut av selen et par ganger, så du må være veldig oppmerksom så du er klar for å kaste deg rundt og plukke opp katten ved behov. 

Ellers er det mye du kan gjøre inne for å gi mental stimuli, som godbitpuslespill for eksempel. 

Det største heftet med min katt er at klørne må stusses siden de ikke slites naturlig, og han er på ingen måte begeistret for at jeg skal 'låne' potene.

Da anbefaler jeg gps på den. Har overtatt noen innekatter som har blitt utekatt. Noen av de har ikke retning  sans, og de kan rote seg opp i trær, og evner ikke å klatre ned.

Så anbefaler  å lære de det inne eller på et epletre ol i hagen mens du er med

Anonymkode: ae0bf...749

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje snakk med eier om hvorfor katten skal være innekatt? Det kan være det er gode grunner for det, og grunner du trenger å vite før du overtar han. 

Om det blir at katten får gå ut trenger den tid på å blir trygg på dere og omgivelsene sine først. Dersom den aldri har vært ute kan bånd være lurt i en overgang. En innekatt kan grunnet manglende erfaring være litt usosialisert og dum i en utesituasjon, og kan profittere på en gradvis tilnærming. 

Jeg ser lei leste posten din feil og tenkte det var tidligere eier som ikke ville katten skulle ut. Jeg ville fortsatt sjekket med utleier da. 

som utleier ville jeg sagt nei til utekatt da min katt er ganske brutal og ikke ville godtatt det, som ville ført til veterinær besøk og ikke vært hyggelig for noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at den har krafsebrett og krafsetårn inne, steder å hoppe opp, gjerne en vinduspost den kan skue ut fra og gi den trygge luftemuligheter (balkong med kattenetting og lufting ute mws bånd). Husk vaksiner og ormekur. Dyreforsikring er lurt, for dyrlege er dyrt. Har god erfaring med PeeWee kattedo-system med trepellets fremfor sand. Husk å rense ut fra doen daglig, katter er renslige dyr og vantrives med skitten do. Klostell er vitkig på innekatter. Langhårede katter trenger mer pelsstell enn korthårede. Pass på at den ikke får tover i pelsen, det er smertefullt. Aktivisering og lek daglig er et must.

Anonymkode: 06254...240

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ang. lufting av katt i bånd - det er ikke som å gå tur med hund, så det kan du ikke ha som forventning. Katten må få frihet til å utforske og snoke rundt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en norsk skogkatt som må være innekatt fordi hun er døv. Vi har masse leker og klatrestativ til henne. Hun går i bånd på tur og utfolder seg ute. Bruker langt bånd når vi ikke er på bilvei. Men det er absolutt ikke som å gå med en hund. Hun vil undersøke busker og kratt. Har også gps på når vi er ute, da hun av og til kommer seg ut av selen. Tror det er viktig at skogkatter får klatre nok. 

Anonymkode: e6d85...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint lufte katt i bånd, men da må det være for pus sin del, det blir ikke som å gå tur med en hund😊 Men gjør katten vandt til sele og bånd inne først, og vent med å prøve ute til pus har vært trygg inne hos dere lenge først, så pus forhåpentligvis finner veien tilbake om luftingen skulle gå galt.

Jeg har selv to katter som går ute til vanlig, men som luftes i bånd når de er med på nye steder, familiebesøk osv. Det funker veldig fint og de trives bedre med å være med enn å være hjemme med bare tilsyn av en nabo. 

Det du må være obs på hvis du skal prøve å lufte pus i sele er at ikke pus får muligheten til å rygge ut av selen. Det er den taktikken de har for å komme seg ut. 

Anonymkode: e4372...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler forresten også å chippe katten selv om det er innekatt, det glemte jeg å nevne. Hvis den skulle stikke av og bli skremt så den rømmer og roter seg bort, så har folk mulighet til å spore eier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er nok for en katt å være inne, så femt det ikke er kjempe nødvendig. 

Anonymkode: 0fd75...e23

Skrevet

Jeg har hatt innekatt i til sammen 17 år nå. Kloremøbler er et must, her har vi et høyt klorestativ og en høy klorestolpe. Det er viktig med aktivisering når man har innekatt, flere ganger om dagen. Min avdøde katt elsket å leke apportering med hårstrikker, mens den jeg har nå elsker å gjøre det samme med sprettballer😅 Ellers er fjærleker som er festet til en stang og lignende slike leker gøy for de fleste katter. Jeg kan også anbefale baller/kong man kan ha noe godt i eller slike hjernetrimbrett/leker man gjemmer godis i. Sistnevnte krever en del tålmodighet og veiledning samt en del repetisjoner, men det er veldig gøy når katten forstår hva den skal gjøre.

Vedrørende det å ha katten ute i bånd burde det gå fint så lenge den er vandt til å ha på seg sele, eller så må den tilvennes det. Vi har løpestreng i hagen, så det å ha katten ute i sele og bånd er null stress så lenge den er vandt med det.

Mange som har innekatter går også turer med de, både i skogen og andre steder. Bare søk opp på Tik Tok eller sjekk andre steder på internett, så finner man mange katte-"influensere" som gjør det😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...