Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husets 13 åring ønsker jobb, men det er vansklig når hun er så ung. Hun har nå kommet opp med en ide om mnd lønn, og selv foreslått oppgaver hun skal gjøre: rydde/støvsuge/vaske rommet(det er så langt alltid ryddig), lage middag 1x pr uke, gå ut med søppel(vi har 150 m til søplekassa), vaske speil og vask på badet, vaske kjøkken-og stuegulv. 

Vi ønsker å møte hennes ønske , og tenker mnd lønn er en bra måte å lære seg å håndtere penger, ved at de kommer inn på kto 1gang pr mnd.

Vi bor landlig til, trenger ikke mndkort på tbane, eller buss/tog, men bet billett hver gang det brukes. 

Hva mener KG er "rett sum" for datteren vår? Hun hsar en kusine pp 15 år i oslo som har færre oppgaver hun får 1200 kr pr mnd

Anonymkode: 74893...7ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter er 13 og får per nå 100 kroner i uka. Det er ingen faste oppgaver knyttet til den summen, men en forventning om at rommet holdes i orden og annet normalt bidrag til husholdningen som å rydde etter seg etter måltider osv). I tillegg har vi en ornding om at hun kan tjene ekstra ved å gjøre ekstra oppgaver som å tømme og fylle oppvaskmaskinen, sortere og brette klær fra tørketrommelen (typisk hele familiens sokker,undertøy, håndklær), støvsuging  osv. 

Føler det fungerer greit at hun får en fast sum som det er noen forventninger knyttet til,  og samtidig mulighet for å spe på ved å gjøre litt arbeid. Jeg ser at 100 kroner i uka kanskje er litt lite, så vurderer å justere opp til 150 kr.

Vi dekker per nå alle hennes utgifter, så pengene hun tjener går stort sett til "tull og fjas"

AnonymBruker
Skrevet

Alt det du nevner (med unntak av middagslaging) gjør min vaskedame for den nette sum av 3500kr per gang . Nå betaler hun riktig nok skatt, noe du datter ikke skal gjøre.

Min 13.åring får 500kr pluss alt annet i mnd, men han hjelper bare til når jeg ber han. 

Om hun skal ha ansvar for vasking hver uke, så ville jeg nok gitt henne noen tusenlapper hvertfall. 

Anonymkode: 465a7...051

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt det du nevner (med unntak av middagslaging) gjør min vaskedame for den nette sum av 3500kr per gang . Nå betaler hun riktig nok skatt, noe du datter ikke skal gjøre.

Min 13.åring får 500kr pluss alt annet i mnd, men han hjelper bare til når jeg ber han. 

Om hun skal ha ansvar for vasking hver uke, så ville jeg nok gitt henne noen tusenlapper hvertfall. 

Noen tusenlapper?

Anonymkode: dfc6f...668

AnonymBruker
Skrevet

Da min datter var 13 år fikk hun 1000 kr i måneden uten at det var arbeidsplikter knyttet til denne summen utenom at hun deltar i det daglige med å holde sin etasje i orden og gå ut med søppel, gå tur med hunden mm. I tillegg så ble hun ansatt i min bedrift for å gjøre lette arbeidsoppgaver for meg når hun har tid og lyst, og da har hun en times lønn på 300 kr. Nå er hun 15 år og jobber ganske mye i min bedrift, men som 13 åring så jobbet  hun til sammen 225 timer og tjente 67500 kr. Dette er penger som hun delvis sparte og delvis brukte på sin meget dyre hobby. 

Anonymkode: 82a1a...5b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt det der burde en 13- åring allerede gjøre uten å få lønn for det. Hun burde se seg om etter jobber utenfor hjemmet: snømåking/barnepass/hundepass/vasking hos noen gamle mennesker? 

Uansett burde hun få ca 1000kr i måneden i lommepenger. Avhengig hva de skal dekke. 

Anonymkode: 49ead...a62

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut leilighetee på airbnb som 13-åringen vasker og ordner til innimellom. Han får da 400 kr per gang. Også jobber han i familiebedriften. Der får han 110 kr timen. Han må også gjøre alt det du nevner i hjemmet. Der "tjener" han ca.1000 kr i mnd. 

Anonymkode: c8250...57d

Skrevet

Vår 13-åring får 500 i måneden, uten krav om å gjøre noe. (men jeg forventer at han rydder rommet sitt selv, begynner på middagen innimellom og slike ting). Vi betaler ekstra for "jobbing" hjemme, som vasking av bad og klipping av hekk. Pengene skal dekke hobby og fjas, mat og snacks når han er med venner og slike ting. 

Skrevet

Alt dette er noe eldre barn gjør hjemme uten å få betalt. De er jo en del av bedriften Familien AS. 

De kan få ukelønn til is o.l., men ellers skal de bidra hjemme uten å forvente/forhandle noe betaling for det de uansett skal gjøre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt dette har nå våres gjort uten betaling.  Noe de lærte fra de var små at dette er noe alle m0 gjøre for at vi ska ha kvalitets tid sammen.

Mine hadde jobb fra 13 år- klippet plen hos naboen, hjalp til i fjøs, sommerjobb på sæter med melke kuer, måtte snø hos nabo,

De fikk 100 kr uka på fredager.  Da var det klubb 10 kr for å komme inn, og så kunne de bestemme om de ville kjøpe brus eller mat på klubben. Eller spare.

Anonymkode: ae310...486

AnonymBruker
Skrevet

Hun har spurt kjente om jobb mulighet, sendt søknad til butikker, svart på oppdrag fra oppslagstavler etc, søkt på finn etter små jobber-ingen napp så langt . Hun har ingen erfaring med dyr eller små barn, så tenker det er uforsvarlig å la henne ha ansvar for det alene /passe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alt dette har nå våres gjort uten betaling.  Noe de lærte fra de var små at dette er noe alle m0 gjøre for at vi ska ha kvalitets tid sammen.

Mine hadde jobb fra 13 år- klippet plen hos naboen, hjalp til i fjøs, sommerjobb på sæter med melke kuer, måtte snø hos nabo,

De fikk 100 kr uka på fredager.  Da var det klubb 10 kr for å komme inn, og så kunne de bestemme om de ville kjøpe brus eller mat på klubben. Eller spare.

Anonymkode: ae310...486

Hun har deltatt i disse oppgavene siden hun kunne gå, men om det motiverer ekstra for penger så hvorfor ikke?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alt det der burde en 13- åring allerede gjøre uten å få lønn for det. Hun burde se seg om etter jobber utenfor hjemmet: snømåking/barnepass/hundepass/vasking hos noen gamle mennesker? 

Uansett burde hun få ca 1000kr i måneden i lommepenger. Avhengig hva de skal dekke. 

Anonymkode: 49ead...a62

1000 kr uten å gjøre noe for de? Hun vil nok bruke det på sminke, klær og til snacks på kino, til togbillett etc..hun får klær og sko av oss, og noe sminke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så han får altså 500 kr uten særlig innsats? Det kan jo bli bra i arbeidslivet......

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Husets 13 åring ønsker jobb, men det er vansklig når hun er så ung. Hun har nå kommet opp med en ide om mnd lønn, og selv foreslått oppgaver hun skal gjøre: rydde/støvsuge/vaske rommet(det er så langt alltid ryddig), lage middag 1x pr uke, gå ut med søppel(vi har 150 m til søplekassa), vaske speil og vask på badet, vaske kjøkken-og stuegulv. 

Vi ønsker å møte hennes ønske , og tenker mnd lønn er en bra måte å lære seg å håndtere penger, ved at de kommer inn på kto 1gang pr mnd.

Vi bor landlig til, trenger ikke mndkort på tbane, eller buss/tog, men bet billett hver gang det brukes. 

Hva mener KG er "rett sum" for datteren vår? Hun hsar en kusine pp 15 år i oslo som har færre oppgaver hun får 1200 kr pr mnd

Alt dette som blir nevnt her burde ungdommer egentlig klare å gjøre, selv om det ikke blir kastet penger etter dem av den grunn. 

De bor jo selvfølgelig i dette huset de også, går jeg ut ifra. Dermed burde de også støvsuge gulvet, tømme søppel, rydde opp etter middagen, og så videre.           

Anonymkode: 079d5...555

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så han får altså 500 kr uten særlig innsats? Det kan jo bli bra i arbeidslivet......

har ikke et sted skrevet at han ikke gjør noe særlig hjemme.

De eldste våre har vi gjort akkurat det samme med, og de har klart seg utmerket. 16. og 18.år - og klarer seg fint med deltidsjobbene sine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

🤣🤣 oioi, så mat, husvære, klær og alt foreldrene dekker gjør ikke at hun skal bidra noe ???

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mine tenåringer får 1000 kr hver i lommepenger. Disse får de på en fast dato i mnd. Etasjen deres skal holdes i grei stand. Det inkluderer loftsstue, trappen, soverommene og badet. Ellers skal de delta i øvrig husarbeid eller middagslaging når det trengs eller de blir bedt om det. De får ikke mer penger av den grunn.

De kan tjene ekstra penger på å klippe gresset, male/vaske fasade, luke, hugge/stable ved, måke, barnevakt osv

For lommepengene må de selv stå for sminke, kino, svømmehall, "spesialsjampoer" og kremer, gaming, handling i kiosk på kampdager, mellomlegg på klær/sko (jeg betaler eks sko som de trenger, men max 1000 kr. Koster skoene de ønske eks 1600 må de betale mellomlegget).

Anonymkode: 2b228...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...