Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var begge 21 da vi fikk første. Mannen jobbet og jeg var akkurat ferdig med studiene. Jeg ventet med å søke jobb, og var hjemme til barnet var 7 mnd. Det var ikke planlagt, men vi var aldri i tvil om å beholde.

Hadde vært samboere i 3 år, og leide leilighet. Kjøpte enebolig etter barnet var født, før jeg hadde fått meg jobb, fikk lån på forventet, kommende inntekt.

Fikk nummer to (og siste) da vi var 24 år, da var det planlagt.

Eldste er nå tenåring, og yngste er ikke langt unna. Har aldri tenkt at vi har vært for unge, og ville valgt det samme igjen.

Anonymkode: bcdfa...05a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Det er en myte at kvinner fikk barn veldig tidlig før. Tar man bort  tiårene fra 1950-1970, har førstegangsfødende vært nærmere 30 år siden 1700-tallet. Og kvinner fikk mange flere barn og fødte så lenge de var fertile.

Grunnen til at kvinner ikke fødte tidligere i Norge for 200 år siden, har ingen sammenheng med hva menneskenaturen vil, men med rigide rammer for giftemål der folk måtte vente med å gifte seg fordi økonomien spilte så stor rolle at mannens yrke ble risset inn i gravsteinen, og at å få barn utenfor ekteskap var tabu.

Fjerner man disse sosiale hindringene og ser når kvinner fikk barn tidligere i historien, får man helt andre tall; i et samfunn der folk døde mye tidligere enn idag, sier det seg selv at man ikke kastet bort tiden med å vente med å få barn.

Anonymkode: 72232...87c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en som fikk barn ganske  ung, så anbefaler jeg å vente. Å leve livet litt som ung først, studere, reise, få erfaring fra forhold, ha det meste på plass- som en god jobb osv. så man slipper å stresse med det etter man har fått barn. Og bare bli kjent med seg selv osv. for man forandrer seg endel fra 20  til feks. 27.

Anonymkode: c5edf...42c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid da jeg var 20, med termin midt i studieår nr 2 av 3. Sa opp hybelen og flyttet inn hos kjæresten (som fremdeles bodde hjemme hos sine foreldre). Vi fant leilighet og flyttet inn der en måned før termin. Barnet ble født, jeg tok 1 års permisjon i studiet, og fortsatte da barnet begynte i barnehage. 

Var gravid med barn nr 2 da jeg var 23, og ferdig med studiene ☺️ Barna er nå 12 og 9 år, jeg og faren deres er gift, og livet ordnet seg skikkelig for min del 💖

Anonymkode: 28473...9a4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde akkurat tatt fagbrev, han jobbet i Nordsjøen og vi hadde kjøpt oss leilighet og ble uplanlagt gravid. Nå er han 17 år og er en smart og ansvarsfull gutt som gjør det bra på skolen, har deltidsjobb og er som ungdommer flest 😅 Det kan gå helt fint å få de tidlig ☺️

Anonymkode: 3c166...f58

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...