Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde dere gjort om dere var gravide i tidlig 20-årene?

Og å bo i studentbolig/hjemme/kollektivt?

Anonymkode: 66797...ccd

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk barn da jeg var 21 og 23, bodde på studenthybel. Fortsatte studiene uten forsinkelse. Tok med baby på forelesning. 

Anonymkode: 4ffab...9df

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva andre ville ha gjort er ikke så viktig. Det viktige er hva du ønsker selv. Det er flere fordeler ved å være ung mor, og det er ulemper.  Men vi bor i Norge, og det går greit med de aller fleste. 

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

TS her

Er (heldigvis) ikke gravid, men lurer på hva jeg skulle gjort om det hadde skjedd nå! Takk for alle innspill :))

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her

Er (heldigvis) ikke gravid, men lurer på hva jeg skulle gjort om det hadde skjedd nå! Takk for alle innspill :))

Fra naturens side er kvinnens kropp laget til å få barn i denne alderen; at man idag får barn mye senere, fører både til utslitte foreldre som ikke lenger har ungdommelig energi og overskudd - og barn med problemer som følge av dette.

Det er ikke så moro å være 14 når foreldrene er 54 og snart nærmer seg pensjonsalder.

Anonymkode: 72232...87c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var 19 år da jeg blei gravid med første. Bodde med pappaen og vi eide en leilighet sammen. Jeg jobbet da jeg blei gravid. Nå et h*n 19 år. Aldri angret på at vi beholdt selv om det ikke var en planlagt graviditet. 

Anonymkode: c4df4...ef9

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Hadde passet på å bo på en trygg plass for babyen. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra naturens side er kvinnens kropp laget til å få barn i denne alderen; at man idag får barn mye senere, fører både til utslitte foreldre som ikke lenger har ungdommelig energi og overskudd - og barn med problemer som følge av dette.

Det er ikke så moro å være 14 når foreldrene er 54 og snart nærmer seg pensjonsalder.

Fra naturens side burde du ikke ha sittet å tastet på en skjerm, men her er vi. Gå ut i skogen å fang deg en fisk i ei elv med hendene eller noe. Det er opp til hver enkelt, det er ikke noe, helt naturlig. Mentalt kan en kvinne føle det rake motsatte for vi er smarte dyr.

Anonymkode: bb7f6...212

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tull, de eldre foreldrene jeg kjenner har mye mer energi og både ser yngre ut og bryr seg mer om barna enn de som blir foreldre tidlig. De som får barn når de er 22 ser gjerne ut som takras når de er 40. De som får barn når de er 40 er gjerne de ressurssterke med høy utdannelse, som skjønner at man må spise sunt og trene, og som ser veldig bra ut for alderen, i motsetning til MacDonalds-Mona fra unge mødre som spiser burger og frityr sammen med ungene sine og lat kroppen ese ut.

Anonymkode: 3c614...ed2

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tull, de eldre foreldrene jeg kjenner har mye mer energi og både ser yngre ut og bryr seg mer om barna enn de som blir foreldre tidlig. De som får barn når de er 22 ser gjerne ut som takras når de er 40. De som får barn når de er 40 er gjerne de ressurssterke med høy utdannelse, som skjønner at man må spise sunt og trene, og som ser veldig bra ut for alderen, i motsetning til MacDonalds-Mona fra unge mødre som spiser burger og frityr sammen med ungene sine og lat kroppen ese ut.

Anonymkode: 3c614...ed2

Da er det merkelig at generasjonen med barn som vokste opp med mødre som fikk barn tidlig i 20-årene har klart seg mye bedre i livet, mens ungene til eldre foreldre haster til psykologen og har en lang rekke diagnoser.

Sannsynligheten for at et barn vil bli født som et frisk barn, er betydelig større om moren er 22 enn om hun er 40.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Min mening er at 20 år er for tidlig, men det er i hvert fall mye bedre enn at barn under 18 år får barn. 

Det er uansett noe folk velger selv når de vil og er klar for å få barn, og om de vil ha barn i det hele tatt. Spiller ingen rolle om folk er 18 år eller 45 år når de får barn. De eldre som får barn er like gode foreldre som de yngre og omvendt. Barna blir elsket og får en god oppvekst uansett. 

Få barn når dere vil, føler dere klar, og er enig om det.

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vent til du har en moden mann du liker og som liker deg. Få ferdig utdanning og jobb. Og eventuelt sertifikat. 20 år er ungt i dag. Nyt livet så lenge du kan. Med barn endres alt. 

Anonymkode: 78dae...355

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da er det merkelig at generasjonen med barn som vokste opp med mødre som fikk barn tidlig i 20-årene har klart seg mye bedre i livet, mens ungene til eldre foreldre haster til psykologen og har en lang rekke diagnoser.

Sannsynligheten for at et barn vil bli født som et frisk barn, er betydelig større om moren er 22 enn om hun er 40.

Sannsynligheten for å få et barn med eksempelvis Downs syndrom:

20-årene: 1 av 1500 fødsler.
35-årsalderen: 1 av 400 fødsler.
40-årsalderen: 1 av 100 fødsler.
Over 45 år: 1,6 av 100 fødsler.

Altså er det 15 ganger så større sannsynlighet for å få et barn med Downs hvis moren er 22 enn om hun er 40, og det er mye.

Det hjelper ikke om foreldre er etablerte og har god råd så lenge barnet blir født med noe det må leve med resten av livet fordi foreldrene egentlig var for gamle til å få barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså er det 15 ganger så større sannsynlighet for å få et barn med Downs hvis moren er 22 enn om hun er 40, og det er mye.

Det hjelper ikke om foreldre er etablerte og har god råd så lenge barnet blir født med noe det må leve med resten av livet fordi foreldrene egentlig var for gamle til å få barn.

Sent på natt, og jeg roter tydeligvis voldsomt nå - det jeg ville si, er at det 15 ganger større sannsynlighet for å få et barn med Downs hvis moren er 40 enn om hun er 22.

Er faktisk overrasket over at risikoen øker så mye i takt med alderen, men det er naturens egen måte å si ifra på; ikke rart at dagens barn har så mange diagnoser når folk ofte får barn mye senere enn i 1970-80-årene; det var også noe syke barn den gang, men de fleste i en vanlig skoleklasse var friske.

Idag virker det som om det er langt større andel barn med helsemessige problemer enn den gang.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok abort. 

Anonymkode: 77f25...f08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 51 år, pappan er 53 år-og vi har et barn på 13 år. Møttes i midten av 20 årene, men ble ikke gravide. Alvorlig syldom i beg av 30 årene satte ivf på vent i 6 år, så lyktes vi endelig på aller siste forsøk.

Jeg må jobbe til jeg er 70 år for å få full pensjon, da er vår datter selv i 30 årene- så jeg tenker dette går bra. Har så lanft både overskudf og energi til å følge opp, vi jobber fullt begge2 😉

Anonymkode: 191eb...b8e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var 19 år da jeg blei gravid med første. Bodde med pappaen og vi eide en leilighet sammen. Jeg jobbet da jeg blei gravid. Nå et h*n 19 år. Aldri angret på at vi beholdt selv om det ikke var en planlagt graviditet. 

Anonymkode: c4df4...ef9

Litt annen livssituasjon da...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sent på natt, og jeg roter tydeligvis voldsomt nå - det jeg ville si, er at det 15 ganger større sannsynlighet for å få et barn med Downs hvis moren er 40 enn om hun er 22.

Er faktisk overrasket over at risikoen øker så mye i takt med alderen, men det er naturens egen måte å si ifra på; ikke rart at dagens barn har så mange diagnoser når folk ofte får barn mye senere enn i 1970-80-årene; det var også noe syke barn den gang, men de fleste i en vanlig skoleklasse var friske.

Idag virker det som om det er langt større andel barn med helsemessige problemer enn den gang.

De fleste får likevel ikke barn med Downs på tross av at vi er eldre når vi får barn nå. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 19 da jeg ble gravid og 20 da jrg fikk henne. Hun er selv 19 nå. Det var egentlig kjempefint selv om jeg var alene med henne hele tiden. Studerte og jobnet og nå er det hennes tid til å studere. Hadde for så vidt mye mer overskudd da enn nå. Finnes mange spreke 40- åringer men det kan også skje ting med alderen som man ikke kan få fikset på selv

Anonymkode: 1e5fe...316

Skrevet

Jeg var 20 og studerte. Leide oss en leilighet og fikk barnet. Var ikke noe mer dramatisk enn det. 16 år etter er hun en frisk og fin jente, ikke noe varige mén selv om jeg var ung student.

Anonymkode: c6f32...aae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en myte at kvinner fikk barn veldig tidlig før. Tar man bort  tiårene fra 1950-1970, har førstegangsfødende vært nærmere 30 år siden 1700-tallet. Og kvinner fikk mange flere barn og fødte så lenge de var fertile.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...