norw Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Tenker i første rekke på kinesiske og israelske varer. Folk handler som gale fra Temu (jeg har aldri kjøpt noe der), kjøper israelske varer og kjøper vel også merket Hummel som har blitt nevnt i mediene i sommer siden de er leverandør til fotballaget Beitar Jerusalem. Mener å huske at Coca Cola ble nevnt også pga leveranser til israelske soldater. Skal man bare ha billigst mulig varer eller varer man er fornøyd med og ikke vil gi avkall på av moralske årsaker? Jeg var fornøyd med sjampo fra Moroccan Oil, men fant ut at det er israelsk og da er det ikke så aktuelt lenger. Noen vil argumentere med at det meste er produsert i Kina uansett og at det ville blitt svært vanskelig, og sikkert dyrt, å kutte ut alt som er produsert i Kina. Det er forsåvidt sant, men jeg prøver i det minste å droppe kinesiske butikker og kinesiske merker i tillegg til å kjøpe det som er produsert i et annet land hvis jeg har flere ålreite alternativer. Veldig synd at produksjon av klær og annet ikke legges til andre land, for eksempel Vietnam som har noe klesproduksjon. Kanskje andre lavkostland ville fått mer vind i seilene om folk tenkte mer over hva som er rett og galt i verden. Trenger ingen diskusjon om Kina eller Israel her, særlig Israel er det nok av tråder om. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Så hva er egentlig poenget med denne tråden? Hva ønsker du å oppnå? Anonymkode: 99f07...e1c 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Så du ønsker at vi nordmenn skal begynne handle mer fra de aller verste landene i verden når det gjelder rettigheter for arbeidere? Jeg er for all del negativ til de selskapene som leverer til Israel, men jeg er også sterkt i mot land som arresterer de som sier i mot myndighetene, og hvor eneste fagforeningen som er tillatt er styrt av myndighetene. Jeg mener vi bør være like opptatt av å biokotte land som ikke ivaretar arbeidernes rettigheter, og at vi ikke bør øke import fra de aller verste landene i asia før de faktisk får på plass rettigheter for arbeidere. Og da rettigheter som blir overholdt, ikke bare ser pent ut på papiret. Anonymkode: b4b15...6c7
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Kommer aldri til å boikotte noen varer pga enkelte land. For uansett så har hvert land i verden svin på skogen. Anonymkode: 2b1b3...df8 4
norw Skrevet 6. august Forfatter #5 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så hva er egentlig poenget med denne tråden? Hva ønsker du å oppnå? Anonymkode: 99f07...e1c Jeg håper jo at folk skal tenke seg om i større grad og handle mindre fra de verste landene, men dette er først og fremst en vanlig forumtråd. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så du ønsker at vi nordmenn skal begynne handle mer fra de aller verste landene i verden når det gjelder rettigheter for arbeidere? Jeg er for all del negativ til de selskapene som leverer til Israel, men jeg er også sterkt i mot land som arresterer de som sier i mot myndighetene, og hvor eneste fagforeningen som er tillatt er styrt av myndighetene. Jeg mener vi bør være like opptatt av å biokotte land som ikke ivaretar arbeidernes rettigheter, og at vi ikke bør øke import fra de aller verste landene i asia før de faktisk får på plass rettigheter for arbeidere. Og da rettigheter som blir overholdt, ikke bare ser pent ut på papiret. Anonymkode: b4b15...6c7 Det vil naturligvis alltid være kritikkverdige forhold i lavkostland, men vil heller ha produksjon i Vietnam enn Kina. Det vil nok også vietnameserne. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kommer aldri til å boikotte noen varer pga enkelte land. For uansett så har hvert land i verden svin på skogen. Anonymkode: 2b1b3...df8 Er nok mange som tenker slik dessverre, da er det lettere å kjøpe billige og/eller varer man er fornøyd med uavhengig av hva landet foretar seg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august norw skrev (18 minutter siden): Jeg håper jo at folk skal tenke seg om i større grad og handle mindre fra de verste landene, men dette er først og fremst en vanlig forumtråd. Det vil naturligvis alltid være kritikkverdige forhold i lavkostland, men vil heller ha produksjon i Vietnam enn Kina. Det vil nok også vietnameserne. Er nok mange som tenker slik dessverre, da er det lettere å kjøpe billige og/eller varer man er fornøyd med uavhengig av hva landet foretar seg. Må boikotte Norge også da hvis man skal boikotte land som foretar seg dårlige saker. Norge har oljefondet i Israel og da burde man boikotte Norske varer også. Bare for å sette det på spissen. Anonymkode: 2b1b3...df8 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må boikotte Norge også da hvis man skal boikotte land som foretar seg dårlige saker. Norge har oljefondet i Israel og da burde man boikotte Norske varer også. Bare for å sette det på spissen. Anonymkode: 2b1b3...df8 Så hvis man ikke klarer å gjøre det perfekt skal man ikke prøve å gjøre litt heller? Jeg boikotter åpenbare israelske og amerikanske varer hvis det enkelt finnes alternativer. Jeg tenker det er bedre enn ingenting. Anonymkode: 859c5...5c2 3
norw Skrevet 6. august Forfatter #8 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Må boikotte Norge også da hvis man skal boikotte land som foretar seg dårlige saker. Norge har oljefondet i Israel og da burde man boikotte Norske varer også. Bare for å sette det på spissen. Anonymkode: 2b1b3...df8 Helt feil tankegang imo. Man vil finne noe galt med hvert eneste land, men det handler om å boikotte de verste i et større perspektiv. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så hvis man ikke klarer å gjøre det perfekt skal man ikke prøve å gjøre litt heller? Jeg boikotter åpenbare israelske og amerikanske varer hvis det enkelt finnes alternativer. Jeg tenker det er bedre enn ingenting. Anonymkode: 859c5...5c2 Jeg nuller ut din boikott med å handle mer fra disse landene 😁 Anonymkode: 39939...7c7 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Det jeg handler mest av er jo mat. Det jeg ikke forstår er nordmenn som går i dagligvaren, og ukritisk plukker i vei. Spis etter sesong, spis lokalt, kjøp rett fra gård. Fyll bod og fryser om høsten. Drikk vann fra springen. Anonymkode: c916c...6b9 1
Portia Catonis Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Da bør du snarest slutte å handle poteter i løs vekt…
Lillemy_87 Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Kommer aldri til å boikotte noe land. Har aldri handlet på Temu eller Shein uansett. Så får de som vil boikotte gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august Det har aldri vært noen boikott av noe som helst land her i huset og kommer aldri til å bli det heller. Anonymkode: a09bd...c8c 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg handler mest av er jo mat. Det jeg ikke forstår er nordmenn som går i dagligvaren, og ukritisk plukker i vei. Spis etter sesong, spis lokalt, kjøp rett fra gård. Fyll bod og fryser om høsten. Drikk vann fra springen. Anonymkode: c916c...6b9 Ingen grunn til å spise "etter sesong". Man får stort sett tak i alt uansett tid på året. Anonymkode: a09bd...c8c
norw Skrevet 6. august Forfatter #15 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg handler mest av er jo mat. Det jeg ikke forstår er nordmenn som går i dagligvaren, og ukritisk plukker i vei. Spis etter sesong, spis lokalt, kjøp rett fra gård. Fyll bod og fryser om høsten. Drikk vann fra springen. Anonymkode: c916c...6b9 Hva mener du? Appelsiner fra Israel for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august Norge på sin moralske hest støtter Israel i sitt folkemord. Hva skal du boikotte? Anonymkode: a4f9f...e57
AnonymBruker Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august En bør kanskje lære litt av italienerne, der finnes det butikk kjeder som boikotter alle varer fra Israel. Så det er mulig for norske kjeder også. Anonymkode: 44c82...e4a
AnonymBruker Skrevet 6. august #18 Skrevet 6. august Hvorfor boikotte Kina? Akkurat nå er det vel langt viktigere å boikotte varer fra USA, ubrukeleg til Israel? Anonymkode: 52067...569 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #19 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor boikotte Kina? Akkurat nå er det vel langt viktigere å boikotte varer fra USA, ubrukeleg til Israel? Anonymkode: 52067...569 *i tillegg til. Anonymkode: 52067...569 1
norw Skrevet 6. august Forfatter #20 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Norge på sin moralske hest støtter Israel i sitt folkemord. Hva skal du boikotte? Anonymkode: a4f9f...e57 Det stemmer ikke og er i hvert fall ikke noe vi skal ta en diskusjon på i denne tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå