AnonymBruker Skrevet 11. oktober #81 Skrevet 11. oktober linsejesus skrev (5 timer siden): Jeg synes det er interessant at selve konseptet transperson bekrefter jo at det bare finnes to kjønn. En transpersjon er jo per definisjon en som oppfatter seg selv som det motsatte kjønn. Hvis man skal ta på alvor påstanden om at kjønn er et spekter, blir ikke både "cis" og "trans" egentlig meningsløse begreper? Da har ikke du lest definisjonen på transperson. En transperson er en «person som har en kjønnsidentitet som skiller seg fra sitt fødselskjønn». De fleste transpersoner definerer seg selv riktignok som kvinne eller mann, men per definisjon er også ikke-binære mennesker transpersoner, og de definer seg selv verken som mann eller kvinne. Anonymkode: dcfc4...302 1
Gentleman59 Skrevet 11. oktober #82 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 23.19): Jeg er genuint nysgjerrig på hva som ligger bak det at noen av oss er for å innføre et «tredje kjønn» I alle tider har det i hovedsak eksistert to kjønn. Uten at det er noe grunn til å tvile på dette. Har ikke gått så langt som å undersøke at det ikke er født mennesker uten kjønn. Mulig dette faktisk har skjedd, men det er jo et svært sjeldent unntak. jeg lurer også på hva som taler for at noen er «født i feil kropp». Finnes sikkert noe vitenskapelig knyttet til dette, men hva mener dere- altså folket? Jeg synes dette er gått over stokk og stein, og jeg lurer på om det har noe med å gjøre at flere og flere distanserer seg fra kirken/religion. Eller om vi bare tenker at vi med all makt som mennesker kan bestemme dette for fremtidens barn og unge. Opplever det litt som at vi også begynner å tukle med et faktum som har eksistert i alle tider, som ikke bør betviles fordi man mener at noen kan være født i feil kropp/feil kjønn. feks vil jeg ikke stemme på et parti som er for å innføre et tredje kjønn. Jeg er også kritisk til kjønnskorrigerende kirurgi osv. Understreker at jeg har ingenting i mot mennesker som har gjennomgått dette, tvert i mot. Anonymkode: ff764...be4 M66: Det finnes to kjønn: Mann og kvinne. Alt annet er oppdiktet tøv. En rev er en rev selv om den identifiserer seg som høne. Kle dere ut som dere vil, fjern pikk og baller eller pupper eller sy på pupper og fjern pikk - det er helt greit, men du er mann eller kvinne ved fødsel og det kan ikke endres.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #83 Skrevet 11. oktober Thyra skrev (5 timer siden): Jeg sliter også litt med "de/dem", pga at det blir litt rart å omtale en person som flertall. Tja, «de/dem» var jo opprinnelig en høflig måte å si «du» på før i tiden. Man ser det i gamle filmer – for eksempel når Fleksnes snakker med folk fra overklassen og sier «De» i stedet for «du» til enkeltpersoner. Anonymkode: dcfc4...302
linsejesus Skrevet 11. oktober #84 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da har ikke du lest definisjonen på transperson. En transperson er en «person som har en kjønnsidentitet som skiller seg fra sitt fødselskjønn». De fleste transpersoner definerer seg selv riktignok som kvinne eller mann, men per definisjon er også ikke-binære mennesker transpersoner, og de definer seg selv verken som mann eller kvinne. Anonymkode: dcfc4...302 Dette tror jeg du har helt rett i. Takk for korreksjon. Min oppfatning har vært ikke-binære ikke selv kaller seg trans, men det er kanskje feil.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #85 Skrevet 11. oktober linsejesus skrev (34 minutter siden): Dette tror jeg du har helt rett i. Takk for korreksjon. Min oppfatning har vært ikke-binære ikke selv kaller seg trans, men det er kanskje feil. Ja, det kan minne litt om lesbiske. Lesbiske er per definisjon homofile kvinner, men de færreste lesbiske kaller seg selv for homofil. Ordet «homofil» brukes oftest om homofile menn. Definisjonen på homofili er imidlertid «folk som forelsker seg i eget kjønn», og utelukker dermed ikke kvinner. Anonymkode: dcfc4...302 1
Thyra Skrevet 12. oktober #86 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tja, «de/dem» var jo opprinnelig en høflig måte å si «du» på før i tiden. Man ser det i gamle filmer – for eksempel når Fleksnes snakker med folk fra overklassen og sier «De» i stedet for «du» til enkeltpersoner. Anonymkode: dcfc4...302 Vet det. Det føles også veldig unaturlig, og jeg har heldigvis aldri trengt å bruke den tiltale formen.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #87 Skrevet 12. oktober Nei, nei, nei, det finnes kun to kjønn. Mann og kvinne. Mann og kvinne fører sine kjønnsorganer sammen, og vipps så blir det barn. Barnet er da ett av de to kjønnene. Om vedkommende føler seg som noe annet senere i livet så er det en personlig sak, og dermed ikke noe som resten av verden behøver å involveres i. Menn er menn, og kvinner er kvinner. Anonymkode: 22c63...f55
Thyra Skrevet 12. oktober #88 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg ser ikke poenget med juridisk kjønn i det hele tatt. I et likestilt samfunn bør kjønn være ubetydelig. I min mening kan vi fjerne kjønn fra pass og ID-kort, slik som vi allerede har gjort med øyefarge og hårfarge. Anonymkode: dcfc4...302 Har vi fjernet øyenfarge og hårfarge fra pass?!? Det visste jeg ikke.
Thyra Skrevet 12. oktober #89 Skrevet 12. oktober Gentleman59 skrev (12 timer siden): M66: Det finnes to kjønn: Mann og kvinne. Alt annet er oppdiktet tøv. En rev er en rev selv om den identifiserer seg som høne. Kle dere ut som dere vil, fjern pikk og baller eller pupper eller sy på pupper og fjern pikk - det er helt greit, men du er mann eller kvinne ved fødsel og det kan ikke endres. Er det også oppdiktet tøv at noen barn fødes med utvetydige kjønnsorganer? Eller med ytre kjønnsorganer som ikke stemmer med de indre? Eller med ytre kjønnsorganer som ikke stemmer med deres kjønnskromosomer? Og om noen ved hjelp av hormoner og/eller kirurgi fremstår som det motsatte av det kjønn de er født som, så kan de jo bli tilstrekkelig kvinne eller mann til at du ikke vil se forskjell om du møter dem. Pleier du å gå rundt og spørre folk hva slags kjønnskromosomer de har, hvilket kjønn de er født som eller hvordan de ser ut nakne? Eller møter du dem som det kjønnet de framstår som? Og om du skulle få vite at en person du kjenner som mann og som ser ut som en mann var født som jente, ville du da begynne å omtale og tiltale han som "hun"? 2
linsejesus Skrevet 12. oktober #90 Skrevet 12. oktober Thyra skrev (33 minutter siden): Er det også oppdiktet tøv at noen barn fødes med utvetydige kjønnsorganer? Eller med ytre kjønnsorganer som ikke stemmer med de indre? Eller med ytre kjønnsorganer som ikke stemmer med deres kjønnskromosomer? Og om noen ved hjelp av hormoner og/eller kirurgi fremstår som det motsatte av det kjønn de er født som, så kan de jo bli tilstrekkelig kvinne eller mann til at du ikke vil se forskjell om du møter dem. Pleier du å gå rundt og spørre folk hva slags kjønnskromosomer de har, hvilket kjønn de er født som eller hvordan de ser ut nakne? Eller møter du dem som det kjønnet de framstår som? Og om du skulle få vite at en person du kjenner som mann og som ser ut som en mann var født som jente, ville du da begynne å omtale og tiltale han som "hun"? Det ville jo være helt unaturlig å omtale for eksempel Emma Ellingsen som mann, selv om hun(!) rent faktisk er det, fordi hun som du sier fremstår 100% som en kvinne. Og det er da like unaturlig å omtale en transkvinne som kvinne i de tilfellene det er helt tydelig at personen egentlig er en mann. Man kan velge å omtale dem med ønsket pronomen for å være grei og høflig, men i enkelte tilfeller bes man i praksis om å lyve om hva man ser med sine egne øyne. Dette handler ikke om kultur eller fordommer; evnen og behovet for å raskt oppfatte hvilket kjønn noen er, sitter i ryggmargen siden det gjennom hele evolusjonen har vært en av de viktigste ferdighetene et individ kan ha, uansett art. Så det er vanskelig å overstyre, uansett hvor gode intensjoner man måtte ha.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #91 Skrevet 12. oktober Thyra skrev (1 time siden): Har vi fjernet øyenfarge og hårfarge fra pass?!? Det visste jeg ikke. Ja, de sluttet med det i oktober 2020. Politiet noterer fremdeles ned øyefarge og hårfarge, men det står ikke i passet. Anonymkode: dcfc4...302
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå