Gå til innhold

Flere enn to kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er genuint nysgjerrig på hva som ligger bak det at noen av oss er for å innføre et «tredje kjønn»

I alle tider har det i hovedsak eksistert to kjønn. Uten at det er noe grunn til å tvile på dette. Har ikke gått så langt som å undersøke at det ikke er født mennesker uten kjønn. Mulig dette faktisk har skjedd, men det er jo et svært sjeldent unntak.

jeg lurer også på hva som taler for at noen er «født i feil kropp». Finnes sikkert noe vitenskapelig knyttet til dette, men hva mener dere- altså folket?

Jeg synes dette er gått over stokk og stein, og jeg lurer på om det har noe med å gjøre at flere og flere distanserer seg fra kirken/religion. Eller om vi bare tenker at vi med all makt som mennesker kan bestemme dette for fremtidens barn og unge. Opplever det litt som at vi også begynner å tukle med et faktum som har eksistert i alle tider, som ikke bør betviles fordi man mener at noen kan være født i feil kropp/feil kjønn. 

feks vil jeg ikke stemme på et parti som er for å innføre et tredje kjønn. Jeg er også kritisk til kjønnskorrigerende kirurgi osv. Understreker at jeg har ingenting i mot mennesker som har gjennomgått dette, tvert i mot. 

Anonymkode: ff764...be4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva går over stokk og stein? Nå blander du tredje kjønn og transpersoner, som vanlig. Det er jo generelt lite presisjon i kritikken. Jeg synes kritikken går over stokk og stein.

Å anerkjenne transpersoner, som har eksistert til alle tider, synes jeg, som er en del av folket, er mer enn greit. Jeg synes det er en selvfølge. Men nå har ikke det med noe tredje kjønn å gjøre?

Tilgang til idrett kan reguleres uansett om man anerkjenner transpersoner, nettopp ut fra kriterier om biologisk pubertet og hormoner e.l. Kjønnskorrigerende behandling kan man også være kritisk til selv om man anerkjenner transpersoner. Synes det er veldig lite nyanser i dette synet. Man skal liksom være imot "alt".

Å kalle transkvinner for menn og transmenn for kvinner er rett og slett uhøflig og undergraver selvfølgelig deres identitet. Det kommer ingen uansett utenom, så da får man i det minste klare å innrømme at man undergraver deres identitet og fornærmer transpersoner.

Anonymkode: 00bf7...212

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det finnes kun to kjønn

Anonymkode: ca5f9...f89

Skrevet

Dette er enkelt, det er to kjønn. Det et notmalen. Så er det noen avvik, som er fullt ut akseptabelt, men det er fortsatt bare to kjønn.

Anonymkode: 1dc0c...713

• Liker 1
Skrevet

Det finnes kun to kjønn. Man kan være født i feil kjønn, og være trans. Men det finnes ikke noe midt i mellom. Enten er man mann eller så er man kvinne. 

Samtidig tror jeg ikke at bifili er en greie heller. Enten er man homo eller så er man hetero. «Bifile» er enten homofile som ikke helt tør å komme ut av skapet, eller noen som liker å eksperimentere. 

Anonymkode: 0db89...295

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes kun to kjønn. Man kan være født i feil kjønn, og være trans. Men det finnes ikke noe midt i mellom. Enten er man mann eller så er man kvinne. 

Samtidig tror jeg ikke at bifili er en greie heller. Enten er man homo eller så er man hetero. «Bifile» er enten homofile som ikke helt tør å komme ut av skapet, eller noen som liker å eksperimentere. 

Du tar feil. Jeg både forelsker meg i og tenner på begge kjønn og har gjort det i snart 30 år. Jeg er ikke spesielt eksperimentell. Jeg er heller ikke spesielt unik!

Anonymkode: 5fc4b...3ef

• Liker 1
Skrevet

Det er noe som heter DNA. Hvis du sjekker, vil du få opp enten at du er xx eller xy. Så kan man diskutere om FØLELSEN av å være noe annet enn det du genetisk er, gjør at du har et annet kjønn. Jeg mener nei. Når det er sagt, kan en mann gjerne kle seg, oppføre seg, identifisere seg som dame, ape, katt, whatever, uten at jeg bryr meg om det. Men den vil likevel være genetisk mann.

Anonymkode: 94e81...b72

Skrevet

jaja..hvem bryr seg. Det er sånn en forsvinnende liten andel som ønsker å bytte kjønn at det er greit å gi faen. Hvis det er viktig for denne 0.01% så kjør på. Har ingenting å si. Ja, det finnes kun to kjønn og det er vel her enigmaet i gåten ligger.

Anonymkode: 2ae17...b50

Skrevet

Jeg distanserte meg fra kirka fordi jeg egt aldri trodde på en Gud og fordi jeg bare ble oppvokst i det. Har ingenting med ytre faktorer å gjøre.

Når det gjelder kjønn og transpersoner, mener jeg at vi må skille mellom biologisk kjønn og det sosiale ved kjønn. Kjønn, slik jeg forstår det, er biologisk, mens det å identifisere seg som transperson er en sosial og personlig opplevelse.

Kjønnskorrigerende kirurgi er allerede godt regulert i Norge. Men når noen er over 18 så skal de få lovt å gjøre som de vil mener jeg.

Jeg kan ikke relatere til det å være født i feil kropp. Jeg kan heller ikke fullt ut forstå det, og det tror jeg gjelder for mange. Her tenker jeg på Thomas Nagels berømte tankeeksperiment om flaggermusen ; vi kan forstå hvordan det er å være noe annet i teoretisk forstand, men ikke hvordan det faktisk føles. Vi kan forsøke å forstå hvordan det er å være av et annet kjønn, men vi kan aldri fullt ut ha den subjektive erfaringen.

Likevel tror jeg det er mulig å føle at kroppen ikke stemmer overens med ens indre opplevelse av seg selv. Men å føle at man er et annet kjønn – bokstavlig– er vanskelig for meg å gripe helt. Uansett så har ikke  jeg alle svarene og er alltid åpent for diskusjon.

Anonymkode: 799f7...797

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

feks vil jeg ikke stemme på et parti som er for å innføre et tredje kjønn.

Jeg er enig i at det er unyttig og absurd å innføre et slags tredje juridisk kjønn, men konsekvensene av det er neppe så store at jeg lar akkurat den enkeltsaken avgjøre hvilket parti jeg stemmer på.

Skrevet

Jeg synes dere blåser dette fullstendig ut av proporsjoner. Hva spiller det for rolle om det finnes 2, 3 eller 500 kjønn? Det påvirker ikke meg det minste. Hvis dette er noe du virkelig bruker tid og energi på å irritere deg over, må du ha ekstremt lite å fylle dagene dine med. Ærlig talt – hvorfor bryr du deg?

Anonymkode: dcfc4...302

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri møtt eller lest om noen som mener at det finnes mer enn 2 biologiske kjønn. Det ene har egg, det andre har sæd.

(I dyre- og planteriket finnes det riktig nok diverse varianter som at noen fisk skifter kjønn når de når en viss alder, eller insekt som er begge deler, eller sneglearter som kan befrukte seg selv, sopp som sprer seg ved kloning og sånt. )

At det er mulig å bytte kjønn er jo heller ikke noe som krever at det er flere kjønn. Å bytte mellom A og B betyr jo ikke at det trenger å eksistere en C. 

Ut over dette så mener jeg at det er en opphauset problemstilling. Hvilken rolle spiller det hva folk ønsker å bli kalt og hvilke klær de vil gå med? Hvorfor bry seg med hvilke valg andre gjør i sitt liv?

Men joda, det finnes visstnok vitenskapelig belegg for å kunne si at noen blir født i feil kropp. Jeg så en dokumentar om det for mange år siden, men har selvfølgelig glemt hva den hette. Der var ganske teknisk og detaljert forklart. Det handlet om at ulike deler av hjernen og kroppen blir utviklet til ulik tid, altså helt tidlig i embryo/ fosterstadiet. Noen ganger så skjer det en "glipp" i mellomtiden, og da kan det skje at kroppen blir mannlig mens (deler av) hjernen blir kvinnelig, eller motsatt.

Gutter blir jo født med brystvorter, det er jo fullstendig meningsløst. Dette har jo også med utviklingen tidlig i fosterstadiet å gjøre. Noen har flere enn to brystvorter, også, som er et avvik. Avvik kan forekomme hvor som helst i kroppen, selvsagt kan det da også skje avvik som påvirker sammenhengen mellom kropp og hjerne fra fødselen av.

Anonymkode: 38601...96b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du tar feil. Jeg både forelsker meg i og tenner på begge kjønn og har gjort det i snart 30 år. Jeg er ikke spesielt eksperimentell. Jeg er heller ikke spesielt unik!

Anonymkode: 5fc4b...3ef

Det sier du. Jeg tror ikke det er mulig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det sier du. Jeg tror ikke det er mulig 

Helt enig. Å være bifil er ikke en legning, men snarere en form for seksuell inkontinens eller grenseløshet.

Anonymkode: e1b89...c74

Skrevet

Dette begynner vel å bli utdebattert nå.

Alle synes å være enige om at det kun finnes to biologiske kjønn; definert ved kjønnsceller/kromosomer.

Transkjønnede er intellektuelt oppmerksom på sitt biologiske kjønn (definert som nevnt), og de vet at det ikke kan endres.

Endelig er de aller fleste enige om at den subjektive opplevelsen av å føle seg mest komfortabel med en «kvinnelig» eller «mannlig» sosial rolle ikke alltid faller sammen med hvilket biologisk kjønn man tilhører. Men denne følelsen - eller rolleidentiteten - endrer selvfølgelig ikke et biologisk faktum. 

Veldig få er antakelig imot at mennesker selv skal få gi uttrykk for sine egne følelser, også følelsen av kjønnsrolletilhørighet. Spørsmålet om man skal kunne velge å utøve juridiske rettigheter som i utgangspunktet er knyttet til et biologisk kjønn man ikke tilhører, er imidlertid i beste fall kontroversielt. Det samme er tilgangen til såkalt kjønnskorrigerende behandlig. De aller fleste er nok imot at slik behandling skal være tilgjengelig for mindreårige, og mange mener at slik behandling (for voksne) uansett ikke skal subsidieres av fellesskapets midler.

Anonymkode: e1b89...c74

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva går over stokk og stein? Nå blander du tredje kjønn og transpersoner, som vanlig. Det er jo generelt lite presisjon i kritikken. Jeg synes kritikken går over stokk og stein.

Å anerkjenne transpersoner, som har eksistert til alle tider, synes jeg, som er en del av folket, er mer enn greit. Jeg synes det er en selvfølge. Men nå har ikke det med noe tredje kjønn å gjøre?

Tilgang til idrett kan reguleres uansett om man anerkjenner transpersoner, nettopp ut fra kriterier om biologisk pubertet og hormoner e.l. Kjønnskorrigerende behandling kan man også være kritisk til selv om man anerkjenner transpersoner. Synes det er veldig lite nyanser i dette synet. Man skal liksom være imot "alt".

Å kalle transkvinner for menn og transmenn for kvinner er rett og slett uhøflig og undergraver selvfølgelig deres identitet. Det kommer ingen uansett utenom, så da får man i det minste klare å innrømme at man undergraver deres identitet og fornærmer transpersoner.

Anonymkode: 00bf7...212

Enig- lite gjennomtenkt å blande det. Mitt inntrykk er at grensene vaskes ut. 
men hva er definisjonen på en transperson? Det er jo snart avhengig av hvem du spør. Noen vil si at de er født i feil kropp. Det er jo ikke mulig å bli født i feil kropp/feil kjønn. Din opplevelse derimot, tror jeg absolutt kan være reel, men bør den anerkjennes politisk og ellers i samfunnet?

Skrevet

For å tydeliggjøre: Med din opplevelse mener jeg da de som hevder å være født i feil kropp/kjønn

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

. Det er jo ikke mulig å bli født i feil kropp/feil kjønn. 

Jo, det er det. Rettere sagt, det er mulig at hjerne og kropp ikke har samme kjønn.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21094885/ 

Utdrag for de som ikke gidder å lese hele artikkelen:

since sexual differentiation of the genitals takes place in the first two months of pregnancy and sexual differentiation of the brain starts in the second half of pregnancy, these two processes can be influenced independently, which may result in transsexuality. This also means that in the event of ambiguous sex at birth, the degree of masculinization of the genitals may not reflect the degree of masculinization of the brain.

eller denne: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21334362/ During the intrauterine period a testosterone surge masculinizes the fetal brain, whereas the absence of such a surge results in a feminine brain. As sexual differentiation of the brain takes place at a much later stage in development than sexual differentiation of the genitals, these two processes can be influenced independently of each other. Sex differences in cognition, gender identity (an individual's perception of their own sexual identity), sexual orientation (heterosexuality, homosexuality or bisexuality), and the risks of developing neuropsychiatric disorders are programmed into our brain during early development. There is no evidence that one's postnatal social environment plays a crucial role in gender identity or sexual orientation.

Anonymkode: 38601...96b

Skrevet

Hvem får det tredje kjønnet barn med?

Skrevet
VetAlt skrev (6 timer siden):

Hvem får det tredje kjønnet barn med?

Partneren sin antageligvis.

Anonymkode: dcfc4...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...