Gå til innhold

Noen som har sluttet på sykepleien og heller blitt helsefagarbeider?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er snart ferdig med 1. året på sykepleierstudiet, men har utsatt eksamen i anatomi og sykdomslære til desember og mars neste år. Det betyr at jeg ikke kan begynne på 2. året før neste høst (2026). Jeg tok en bevisst pause fordi jeg egentlig ville ha et friår, men nå er jeg usikker på om jeg i det hele tatt vil fortsette på sykepleien.

Jeg kjenner at ansvaret som sykepleier virker ekstremt stort, og jeg vet ikke om det er noe jeg egentlig ønsker. Jeg jobber nå som vikar i helsevesenet, og vurderer å heller bli helsefagarbeider. Jeg har hørt at man kan ta fagbrev ganske raskt (under 1 år) hvis man har 1. året på sykepleien fra før.

Så nå sitter jeg fast og tenker:
– Kommer jeg til å angre på at jeg ikke fullførte sykepleien?
– Er det noen her som har byttet fra sykepleier til helsefagarbeider og kan dele erfaring?
– Er det verdt å bytte, eller bør jeg bare prøve å fullføre?

Setter stor pris på svar fra dere som kanskje har vært i lignende situasjon 🙏

Anonymkode: f2247...b16

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener mest på å bli sykepleier så jeg tenker at om du får det til så går du den veien, hvis ikke er jeg redd du kommer til å angre. De som er helsefagarbeider er ikke mer enn en assistent når det kommer en sykepleier inn i rommet.

Anonymkode: c8b86...6e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med kommentaren over her. 
Jeg jobber i dag som helsefagarbeider (gjort i mange år), men starter på sykepleien nå. Ja, man har mer ansvar, men man har også langt fler muligheter som sykepleier, og man kan gjøre flere oppgaver. 
Hadde virkelig prøvd å fullføre sykepleien, men dette kjenner du jo best på selv. 
Lykke til uansett😊

Anonymkode: c9182...290

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei!

Jeg er snart ferdig med 1. året på sykepleierstudiet, men har utsatt eksamen i anatomi og sykdomslære til desember og mars neste år. Det betyr at jeg ikke kan begynne på 2. året før neste høst (2026). Jeg tok en bevisst pause fordi jeg egentlig ville ha et friår, men nå er jeg usikker på om jeg i det hele tatt vil fortsette på sykepleien.

Jeg kjenner at ansvaret som sykepleier virker ekstremt stort, og jeg vet ikke om det er noe jeg egentlig ønsker. Jeg jobber nå som vikar i helsevesenet, og vurderer å heller bli helsefagarbeider. Jeg har hørt at man kan ta fagbrev ganske raskt (under 1 år) hvis man har 1. året på sykepleien fra før.

– Er det noen her som har byttet fra sykepleier til helsefagarbeider og kan dele erfaring?

Sier som Ole Brum: ja takk begge deler. Du kan godt ta helsefagarbeider først, jobbe som det i ett par år også fullføre sykepleien lengre frem i tid om du skulle ønske det.

Jeg fullførte det vi kalte for «allmennfag» i «gamle dager» og vurderte sykepleien men måtte i så fall gå utombys, men følte meg ikke moden nok til å flytte. Også synes jeg også spl. Virket litt voldsomt og skummelt.

Tok derfor hjelpepleier utdannelse som det het den gang, på deltid. Da kunne jeg kombinere ett slags «friår» via å jobbe med å faktisk ta ett studie. Tror jeg brukte som du sier 1-1,5 år. Jobbet som hjelpepleier i mange år før jeg tok sykepleien. Siden jeg hadde mye praksis erfaring og følte meg trygg på selve omsorgsdelen så mener jeg studiet gikk enklere og følte mer mestring enn hva jeg ville gjort om jeg hadde satset på sykepleie når jeg ikke var helt klar for det.

Er i dag leder innenfor helse da jeg bygget på med master i ledelse enda lengre ned i rekka. Som leder for både sykepleier og helsefag i dag (samt assistenter) - er jeg veldig glad for å ha den bakgrunnen jeg har :) 

Anonymkode: fa6b4...f70

• Liker 2
Skrevet

Kanskje det er hjelp i om du undersøker litt/tenker over hvordan arbeidsoppgavene og arbeidsdagene er for helsefagarbeider vs sykepleier, på de typer arbeidsplasser du kan tenke deg å jobbe? F.eks. i boveiledning og omsorgsboliger er det helt kurant å jobbe som helsefagarbeider i følge mine søsken som gjør det. Mens på sykehus kan det være helt annerledes. Kanskje det kan hjelpe deg å avgjøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!

Om du kommer til angre kan jeg ikke svare på. Jeg angret ikke på at jeg sluttet på sykepleien, kunne absolutt ikke tenke meg å starte igjen. Ble helsefagarbeider. 10 år etter er jeg ganske lei helse generelt og skal ta et helt annet studie deltid til høsten samtidig som jeg jobber. Har ikke tro på at det hadde blitt noe annet om jeg hadde jobbet som sykepleier. Hadde blitt alt for lei av å stå inne på medisinrommet så mye av dagen. 

Anonymkode: cdc75...21f

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet også på sykepleien fordi jeg synes ansvaret ble for stort og det skremte meg. Det hadde rett og slett ikke vært bra for psyken min å jobbe som sykepleier, selv om jeg sikkert hadde gjort en bra jobb. Jeg ble heller helsefagarbeider og trives mye bedre med å ha noen over meg å kunne rådføre meg med ved behov. 

Anonymkode: fb393...dec

AnonymBruker
Skrevet

Her er min datter helsefagarbeider, men skal til høsten starte på sosionom studiet. Og hun har nå jobbet en del år, men de stedene hun ønsker å jobbe, får hun maks en 20% stilling. Man må være sosionom, sykepleier eller vernepleier for å få høyere stilling. 

Jeg jobbet og selv innen helse, uten noe utdannelse, men da var det lite muligheter, så jeg studerte til å bli vernepleier i voksen alder. Og fikk da mye større muligheter. Og etter noen år, fikk jeg en jobb jeg elsker.

Anonymkode: 5b9bd...69d

AnonymBruker
Skrevet

Er dette egentlig et spørsmål? Lønnsmessig lønner det seg 100% og bli spl. Jobbmessig også. "mer ansvar" ja og nei... Du kan jo jobbe som sykepleier uten ekstremt mye ansvar, er mange jobber hvor man ikke er bakvakt for 3 avdelinger på et sykehjem. 

Anonymkode: b1b7d...74d

AnonymBruker
Skrevet

Har to søstre som etter første året på sykepleien, valgte å slutte.  Forsette som ufaglært assistent noen år på sykehjemmet. Og deretter ta fagbrev som helsefagarbeider. For de var det helt riktig og de angrer ikke et sekund 

Anonymkode: 0437d...246

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...