AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Spenstig tiltak av Lillestrøm Kommune for å få ned sykefraværet. Er man sjuk, f.eks. med oppkastsjuke, så får man 350,- i bonus om man kommer på jobb i stedet for å bruke egenmelding. Den var ny, og kan da umulig fungere. Her kommer folk til å smitte hverandre og sjansen er vel større for at fraværet vil øke i stedet. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/pengebonus-for-a-droppe-egenmelding/17970619/ Anonymkode: c739f...e11 15
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Er dette lovlig? Hva med smittevern og hensyn til evt syke personer man møter på?! Anonymkode: ca020...240 16 8
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august 350 kroner er jo ikke akkurat noe å rope hurra for. Burde vært minst en tusenlapp per dag om det skal ha noe virkning. Ingen dropper å melde seg syk for et par hundrelapper. Anonymkode: ad88a...6c4 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Skal nevnes at at etter Høyre fikk flertall, så har den kommunen kanskje landets mest inkompetente ordfører og kommunestyre. Det er helt absurd hvor mye rart som vedtas politisk i Lillestrøm kommune nå. Anonymkode: 589a5...f40 18
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): 350 kroner er jo ikke akkurat noe å rope hurra for. Burde vært minst en tusenlapp per dag om det skal ha noe virkning. Ingen dropper å melde seg syk for et par hundrelapper. Anonymkode: ad88a...6c4 Det blir jo ikke 350 kroner totalt. I følge artikkelen får man bonusen dersom man ikke bruker egenmelding i det hele tatt. Kommunen er en IA-bedrift og de ansatte kan bruke 24 egenmeldingsdager i året. 350 x 24 =8 400. Tenker veldig mange vil droppe å være hjemme når de brygger på omgangssyke i desember, dersom de ikke har benyttet egenmelding så langt det året. Uansett er det et tåpelig tiltak dersom det kun gjelder egenmelding. Det er flust av folk som løper til legen og får sykmeldinger på 2-3 dager for den minste ting. Har hatt personalansvar i et tosifret antall år og har fortsatt aldri sett en sykmelding på 1 dag, så i mange tilfeller er det foretrukket at ansatte benytter egenmelding, og faktisk kommer tilbake når de føler seg friske nok, fremfor at de blir hjemme en dag eller to til, for de har jo sykmelding. Anonymkode: 3fc62...16a 7
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Jeg hadde tatt det som en utfordring. Hvor mange kollegaer klarer jeg å smitte. Anonymkode: 9b9c0...f8e 16 2
Ella-2 Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august Men hvordan vet sjefen at du virkelig er syk (har ikke lest artikkelen). Kanskje noen begynner å lyve og bare si at de er syke. Og så er de eventlig friske🤪 2
Ella-2 Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august Ella-2 skrev (Akkurat nå): Men hvordan vet sjefen at du virkelig er syk (har ikke lest artikkelen). Kanskje noen begynner å lyve og bare si at de er syke. Og så er de eventlig friske🤪 *egentlig
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august Da håper jeg alle kommer på jobb og spyr ned dasser og rom og smitter alle andre. Anonymkode: 5a9f9...688 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Note to self, aldri flytt til Lillestrøm. Anonymkode: f1032...ee2 11 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Har jobbet i et slikt firma en gang. 7 kroner mer pr time om man ikke var syk (sykemelding eller egenmelding) nullstillt hver mnd. Så 7 kroner mer pr time månedene man ikke var syke Vi hadde folk som kom på jobb så nedsyltet at det var trafikkfarlig (transportselskap) Dem nekta når sjefene prøvde å sende dem hjem. Dem trengte pengene. Slike "bonuser" burde blitt ulovlig. Anonymkode: c29f5...754 10 7
Mannisinbestealder Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Da håper jeg alle kommer på jobb og spyr ned dasser og rom og smitter alle andre. Anonymkode: 5a9f9...688 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Note to self, aldri flytt til Lillestrøm. Anonymkode: f1032...ee2 Hva er det som feiler dere? Det er vel naturlig å håpe at flest mulig holder seg friske. Når sykefraværet er ca 20% så er det noe galt er sted og på høy tid å sette inn tiltak og finne den reelle årsaken. Her er det selvsagt IKKE meningen at man skal komme på jobb når man står i stor fare for å smitte andre. Det må alle med normal IQ forstå. Det er vel heller ikke slik at flertallet av de som er syke kan smitte andre. Her er det noen som krisemaksimerer. Denne ordningen er det i utgangspunktet ingen som taper på. De som reduserer sitt sykefravær vil tjene på det økonomisk, og det er vel positivt. Kommunen vil også tjene på at sykefraværet går ned. Det bør være enkelt å evaluere dette. Hvis sykefraværet går ned så er det vellykket. At et stort antall smittefarlige kommer på jobb og smitter mange slik at sykefraværet går opp har jeg ingen tro på. Da blir det selvsagt ikke slik at kommunen fortsetter med ordningen i den formen. Dette bør ikke være egnet til å skape frykt for noen. 3 5
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august Mannisinbestealder skrev (5 minutter siden): Hva er det som feiler dere? Det er vel naturlig å håpe at flest mulig holder seg friske. Når sykefraværet er ca 20% så er det noe galt er sted og på høy tid å sette inn tiltak og finne den reelle årsaken. Her er det selvsagt IKKE meningen at man skal komme på jobb når man står i stor fare for å smitte andre. Det må alle med normal IQ forstå. Det er vel heller ikke slik at flertallet av de som er syke kan smitte andre. Her er det noen som krisemaksimerer. Denne ordningen er det i utgangspunktet ingen som taper på. De som reduserer sitt sykefravær vil tjene på det økonomisk, og det er vel positivt. Kommunen vil også tjene på at sykefraværet går ned. Det bør være enkelt å evaluere dette. Hvis sykefraværet går ned så er det vellykket. At et stort antall smittefarlige kommer på jobb og smitter mange slik at sykefraværet går opp har jeg ingen tro på. Da blir det selvsagt ikke slik at kommunen fortsetter med ordningen i den formen. Dette bør ikke være egnet til å skape frykt for noen. Hva som feiler meg... Vet du hva! 90% av de gangene jeg er syk, så er jeg smittet på jobb. Jeg er ikke hjemme for jeg ønsker en hviledag. I fjor ble jeg smittet av Covid på jobb og ble svindårlig. Skal jeg ta bli "uglesett" med at du får ikke bonus fordi du er så dum at du må bruke egenmeldingsdager. Eller jeg kunne jo kommet på jobb med 40 i feber og fått de fordømte 350 kronene og smittet resten av de 20% som ikke ble syke etter det forbanna seminaret vi var pålagt å delta på. Innfører min kommune dette, går jeg på jobb i ren trass! Vil man redusere sykefraværet må man gjøre arbeidsbetingelsene levbare, sånn at man ikke blir syk på jobb. Utslitte mennesker har dårligere immunforsvar og blir lettere smittet med infeksjoner. Anonymkode: 2b129...b95 12 3
Brunello Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Dette er en gladsak. Det er ikke meningen at man skal gå på jobb om man er syk. Men man skal gi en belønning om man kommer når man er i grenseland. Og de aller fleste er ikke syke fra jobb fire ganger tre dager i året. Så dette medfører at de fleste arbeidstakerne får ekstra betalt uten å måtte gå på jobb når de er syke. 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): 350 kroner er jo ikke akkurat noe å rope hurra for. Burde vært minst en tusenlapp per dag om det skal ha noe virkning. Ingen dropper å melde seg syk for et par hundrelapper. Anonymkode: ad88a...6c4 En annen ting: dette er vel da en ren bonus og rapporteres inn som bonus til skatteetaten? De sitter ikke igjen med store beløpet når skatt er trukket! Anonymkode: bedcd...3bc 4
Mannisinbestealder Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august Det er vel fortsatt ingen som mener at man skal gå på jobb med stor fare for å smitte andre. Sykefraværet vil gå NED og det er vel positivt. 1
Brunello Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En annen ting: dette er vel da en ren bonus og rapporteres inn som bonus til skatteetaten? De sitter ikke igjen med store beløpet når skatt er trukket! Anonymkode: bedcd...3bc De sitter uansett igjen med mer enn om de ikke hadde hatt ordningen. For min del hadde det i fjor blitt 10 dager med bonus.
AnonymBruker Skrevet 6. august #18 Skrevet 6. august Enda en god grunn til å ikke flytte til Lillestrøm. Spy og Drit. Anonymkode: 92a9b...973 2
Brunello Skrevet 6. august #19 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enda en god grunn til å ikke flytte til Lillestrøm. Spy og Drit. Anonymkode: 92a9b...973 Nei, du får bli boende der man ikke forstår normal logikk. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #20 Skrevet 6. august Mannisinbestealder skrev (1 minutt siden): Det er vel fortsatt ingen som mener at man skal gå på jobb med stor fare for å smitte andre. Sykefraværet vil gå NED og det er vel positivt. Jeg tror ikke det. Dersom man får bonus for 12 dager og trekker 35 % skatt er det snakk om ca 2500 kr. Men da har man gjerne gått på jobb og vært syk, kanskje smittet 2-3 andre, gått glipp av barnas håndballkamp og brukt penger på takeaway, kanskje en drosje og diverse apotekvarer. Anonymkode: bedcd...3bc 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå