Ny Bruker Skrevet 5. august #21 Skrevet 5. august bobeep2025 skrev (6 minutter siden): Restaurantbesøk, takeaway, cafebesøk, badeland, dyrepark o.l. Kutt ut alt. 2
miaw Skrevet 5. august #22 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 4000 kr til klær pr måned er sinnsykt. Anonymkode: beb7c...014 Jeg synes ikke det er helt sinnsykt. Det er litt over tusenlappen per familiemedlem. Klær og tilbehør koster litt, og ja, man finner mye fint billig, samtidig som det ikke alltid er så lett og man trenger kanskje nytt tøy litt kjapt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #23 Skrevet 5. august Må enebolig komme først fordi dere ellers ikke vil få nok lån med 2 barn? Personlig hadde jeg prioritert barn nummer 2 i tilfelle det tok lengre tid. Så snart eneboligen er sikret kommer penger til å renne ut av lommeboken. Jeg ante ikke hvor mye dilldall et hus trengte for å fungere. Anonymkode: 7fd31...843 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #24 Skrevet 5. august Ny Bruker skrev (3 minutter siden): Hvor mye egenkapital frigjør dere ved å selge boligen dere eier nå? ca muligens 655 000 kr og vårt drømmeprosjekt ligger ca 6.5 millioner. Man må også tenke på meglerutgifter og andre utgifter ifm boligsalg Anonymkode: ffc5d...41c
AnonymBruker Skrevet 5. august #25 Skrevet 5. august miaw skrev (Akkurat nå): Jeg synes ikke det er helt sinnsykt. Det er litt over tusenlappen per familiemedlem. Klær og tilbehør koster litt, og ja, man finner mye fint billig, samtidig som det ikke alltid er så lett og man trenger kanskje nytt tøy litt kjapt. En toåring trenger ikke nye klær. Alt kan kjøpes brukt eller arves. Så da er det nesten 2000 kr per pers. Ts, jeg har vært i sparemodus i noen år nå pga sparemål og fokuserer på å slite ut alt jeg har av klær. Pga graviditeter ol har det også passet bra å ikke bruke mye penger på klær. Ny garderobe kjøper jeg heller etter alle barna er på plass. Anonymkode: 7fd31...843 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #26 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ca muligens 655 000 kr og vårt drømmeprosjekt ligger ca 6.5 millioner. Man må også tenke på meglerutgifter og andre utgifter ifm boligsalg Anonymkode: ffc5d...41c Så dere trenger 650k til 10% EK, 170k til dok.avgift og div. omkostninger. Så dere trenger ca 820k. Banken vil gi dere mellomfinansiering basert på takst av nåværende leilighet minus vanlige omkostninger. Det høres ikke ut som du har trukket megleravgifter fra når du oppgir «fri» EK, så si at dere får ut 500k i netto, pluss har 15k spart. Da mangler dere kun 305k. Klarer dere spare 25k i mnd så er dette i boks innen ett år og dere kan begynne å prøve på nr 2 allerede neste vår. Det burde da være god motivasjon i seg selv? Jeg anbefaler også at dere setter inn de 25k på en egen sparekonto så snart dere får lønning. Ikke vent til slutten av mnd. De fleste tåler ett år med litt kjip økonomi. Anonymkode: 7fd31...843 1
bobeep2025 Skrevet 5. august #27 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dere bør kunne klare dere på det halve til både mat og klær. Tlf. og internett går vel under trivsel, og det må man jo ha, men øvrige ting er ikke så viktige. Kan dere redusere på de faste utgiftene? Anonymkode: f84ff...191 Faste utgifter inkluderer ting vi ikke har så mye kontroll over, som telefon, internett, abonnementer osv. Totalt ligger dette på omtrent 35.000 kr i måneden. Trivsel handler mer om ting som restaurantbesøk, kafé, badeland og lignende. Jeg hadde tenkt rundt 4.000 kr i måneden til dette, men jeg skjønner at det kanskje er litt i overkant.
AnonymBruker Skrevet 5. august #28 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En toåring trenger ikke nye klær. Alt kan kjøpes brukt eller arves. Så da er det nesten 2000 kr per pers. Ts, jeg har vært i sparemodus i noen år nå pga sparemål og fokuserer på å slite ut alt jeg har av klær. Pga graviditeter ol har det også passet bra å ikke bruke mye penger på klær. Ny garderobe kjøper jeg heller etter alle barna er på plass. Anonymkode: 7fd31...843 Ts bruker 3000 på klær. å jo, et barnehagebarn koster! Vanlige basisplagg får man billig på Finn ja, men så skal de ha ytterjakker for forskjellige årstider, regndress, parkdress, vinterdress, vintersko, Goretex-sko, støvler, cherrox, ull og superundertøy, ullsokker, and the list goes on. For ikke snakke om at det blir borte/ødelagt og de vokser fra det på null komma niks. en tusenlapp per person i mnd i snitt er ikke mye. 12000 i året. Trenger man ny vinterjakke, vintersko eller løpesko f eks, så ryker en god del av årsbudsjettet. Anonymkode: d68ed...5e4
AnonymBruker Skrevet 5. august #29 Skrevet 5. august miaw skrev (17 minutter siden): Jeg synes ikke det er helt sinnsykt. Det er litt over tusenlappen per familiemedlem. Klær og tilbehør koster litt, og ja, man finner mye fint billig, samtidig som det ikke alltid er så lett og man trenger kanskje nytt tøy litt kjapt. Det er helt sinnsykt mye når man sier man skal begynne ta sparing seriøst, og har en nesten tom sparekonto. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): ca muligens 655 000 kr og vårt drømmeprosjekt ligger ca 6.5 millioner. Man må også tenke på meglerutgifter og andre utgifter ifm boligsalg Anonymkode: ffc5d...41c Hvor lenge har dere eid? Dere har en skrapa sparekonto, og har valgt skyhøyt forbruk fremfor å prioritere en bufferkonto. Drømmen om å mer enn doble boliglånet er ganske fjern. Du snakker om å doble utgiftene til boliglån pr måned, øke utgiftene med mer enn dere har på sparekonto, hver eneste måned. Og så skal dere i tillegg klare sette av penger til barna, som konfirmasjon og lignende, samtidig som dere skal sette av til vedlikehold av boligen, som også koster mer i faste utgifter enn dere har i dag.... Du sier dere har potensiale til å spare 30 000 i måneden, men dere har uforutsette utgifter..... Hvis dere har 30 000 i uforutsette utgifter hver måned, med ett barn og en leilighet, hvordan tror du det blir med enebolig og to barn? Det blir iallefall ikke mindre. Med inntektene dere har i dag, og hvilken type enebolig dere ønsker, så må dere kunne legge av absolutt minimum 20 000 pr måned, ellers er det helt urealistisk å skulle ha en slik enebolig. Anonymkode: 698ac...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #30 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Må enebolig komme først fordi dere ellers ikke vil få nok lån med 2 barn? Personlig hadde jeg prioritert barn nummer 2 i tilfelle det tok lengre tid. Så snart eneboligen er sikret kommer penger til å renne ut av lommeboken. Jeg ante ikke hvor mye dilldall et hus trengte for å fungere. Anonymkode: 7fd31...843 Det er idiotisk både praktisk og økonomisk å få barn nr 2 før man kjøper enebolig. Bufferkonto / sparing -> enebolig -> barn. Anonymkode: eb786...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #31 Skrevet 5. august Hvis dere synes det er vanskelig å la sparekontoen være i fred, er det også mulig å heller betale ned ekstra på boliglånet. Da blir pengene litt mer låst😊 Sett feks inn 25000 ekstra på lånet, og 5000 til sparekonto/buffer. Det er også mulig å snakke med banken om råd😊 Anonymkode: e3d4d...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #32 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis dere synes det er vanskelig å la sparekontoen være i fred, er det også mulig å heller betale ned ekstra på boliglånet. Da blir pengene litt mer låst😊 Sett feks inn 25000 ekstra på lånet, og 5000 til sparekonto/buffer. Det er også mulig å snakke med banken om råd😊 Anonymkode: e3d4d...7d8 Ville vært litt forsiktig med dette! Vi kjøpte og solgte bolig i år. Vi kjøpte først og banken regnet med at vi potensielt solgte 10% under prisantydning og at vi derfor hadde ganske mye mindre ek i huset. Sånn sett er frie midler bedre enn økt ek i huset. Men enig i at det er lurt å høre med banken! Anonymkode: d68ed...5e4
AnonymBruker Skrevet 5. august #33 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så dere trenger 650k til 10% EK, 170k til dok.avgift og div. omkostninger. Så dere trenger ca 820k. Banken vil gi dere mellomfinansiering basert på takst av nåværende leilighet minus vanlige omkostninger. Det høres ikke ut som du har trukket megleravgifter fra når du oppgir «fri» EK, så si at dere får ut 500k i netto, pluss har 15k spart. Da mangler dere kun 305k. Klarer dere spare 25k i mnd så er dette i boks innen ett år og dere kan begynne å prøve på nr 2 allerede neste vår. Det burde da være god motivasjon i seg selv? Jeg anbefaler også at dere setter inn de 25k på en egen sparekonto så snart dere får lønning. Ikke vent til slutten av mnd. De fleste tåler ett år med litt kjip økonomi. Anonymkode: 7fd31...843 Vi vurderer å kjøpe et prosjekthus. Man fortsatt må betale dokumentavgift? I dag snakket vi med eiendomsmegleren. Hun sa at meglerhonoraret er på 99.000 kr, og at takst og lignende kommer på rundt 20.000 kr i tillegg. Totalt vil det altså bli cirka 120.000 kr. Vi har opprettet en bufferkonto, og planen er å sette inn 30.000 kr med en gang lønna kommer inn. I slutten av måneden skal vi kjøpe fond, og så sette inn 30.000 kr til bufferingkonto fra neste lønning. Men det føles som det alltid dukker opp noe uforutsett i livet vårt. Vi er veldig motiverte, men nå får jeg litt lavere lønn fordi jeg tok én uke ulønnet ferie i sommer (siden jeg ikke jobbet i fjor og ikke har opparbeidet meg feriepenger). I tillegg har jeg en tannlegetime som vil koste meg rundt 10.000 kr. Jeg håper at ting stabiliserer seg etter september. Anonymkode: ffc5d...41c
AnonymBruker Skrevet 5. august #34 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er idiotisk både praktisk og økonomisk å få barn nr 2 før man kjøper enebolig. Bufferkonto / sparing -> enebolig -> barn. Anonymkode: eb786...1cb Aldersforskjellen mellom ungene er evig. Hvis man bryr seg om hvilken aldersforskjell man får mellom ungene er det å leve noen ekstra år uten eneboligen definitivt verdt å få den familien man ønsker seg livet ut. hilsen 2-barnsmor som kjøpte første leilighet etter 1 unge ble født og eneboligen etter 2 unge ble født (18 mnd mellom dem). Har heller ikke fast jobb✌🏼 Anonymkode: d68ed...5e4 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #35 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er helt sinnsykt mye når man sier man skal begynne ta sparing seriøst, og har en nesten tom sparekonto. Hvor lenge har dere eid? Dere har en skrapa sparekonto, og har valgt skyhøyt forbruk fremfor å prioritere en bufferkonto. Drømmen om å mer enn doble boliglånet er ganske fjern. Du snakker om å doble utgiftene til boliglån pr måned, øke utgiftene med mer enn dere har på sparekonto, hver eneste måned. Og så skal dere i tillegg klare sette av penger til barna, som konfirmasjon og lignende, samtidig som dere skal sette av til vedlikehold av boligen, som også koster mer i faste utgifter enn dere har i dag.... Du sier dere har potensiale til å spare 30 000 i måneden, men dere har uforutsette utgifter..... Hvis dere har 30 000 i uforutsette utgifter hver måned, med ett barn og en leilighet, hvordan tror du det blir med enebolig og to barn? Det blir iallefall ikke mindre. Med inntektene dere har i dag, og hvilken type enebolig dere ønsker, så må dere kunne legge av absolutt minimum 20 000 pr måned, ellers er det helt urealistisk å skulle ha en slik enebolig. Anonymkode: 698ac...0b8 Vi har som mål å spare 30.000 kr i måneden, men vi vet at det ikke alltid er realistisk – det dukker ofte opp uforutsette utgifter, som for eksempel tannlegetimer eller andre ekstra kostnader. Derfor er det mulig vi klarer å spare 30.000 kr denne måneden, men kanskje bare 20.000 kr neste måned – alt avhenger av hva som skjer. Anonymkode: ffc5d...41c
Hololo Skrevet 5. august #36 Skrevet 5. august kan spare potensielt 30k men disse bare forsvinner i løpet av måned? finn ut hva de forsvinne på. Det beste for dere høres nok ut som å sette faste trekk for sparing når dere få lønn, lag en sparekonto(eller fond om det er 10+år til dere trenger pengene), er det sparekonto så gjerne ha denne i annen bank slik at pengene forsvinne ut av syne. Dere må jobbe med impuls kontrollen høres det ut som.
AnonymBruker Skrevet 5. august #37 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har som mål å spare 30.000 kr i måneden, men vi vet at det ikke alltid er realistisk – det dukker ofte opp uforutsette utgifter, som for eksempel tannlegetimer eller andre ekstra kostnader. Derfor er det mulig vi klarer å spare 30.000 kr denne måneden, men kanskje bare 20.000 kr neste måned – alt avhenger av hva som skjer. Anonymkode: ffc5d...41c Men hvordan ser du for deg at dere skal klare slike uforutsette utgifter, om de faste utgiftene deres øker med 20-25 000 i måneden?? Anonymkode: 698ac...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #38 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har opprettet en bufferkonto, og planen er å sette inn 30.000 kr med en gang lønna kommer inn. I slutten av måneden skal vi kjøpe fond, og så sette inn 30.000 kr til bufferingkonto fra neste lønning. Men det føles som det alltid dukker opp noe uforutsett i livet vårt. Vi er veldig motiverte, men nå får jeg litt lavere lønn fordi jeg tok én uke ulønnet ferie i sommer (siden jeg ikke jobbet i fjor og ikke har opparbeidet meg feriepenger). I tillegg har jeg en tannlegetime som vil koste meg rundt 10.000 kr. Jeg håper at ting stabiliserer seg etter september. Anonymkode: ffc5d...41c Hvis dere er veldig motivert for å fylle sparekonto, så tar man ikke en uke ulønnet ferie, man tar ekstravakter/ekstrajobb. Anonymkode: 698ac...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #39 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er idiotisk både praktisk og økonomisk å få barn nr 2 før man kjøper enebolig. Bufferkonto / sparing -> enebolig -> barn. Anonymkode: eb786...1cb Over en viss inntektsgrense vil man ikke lenger få trekk i låneevne for antall barn, så for mange kan barn helt fint komme før bolif. Anonymkode: 7fd31...843
AnonymBruker Skrevet 5. august #40 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi vurderer å kjøpe et prosjekthus. Man fortsatt må betale dokumentavgift? I dag snakket vi med eiendomsmegleren. Hun sa at meglerhonoraret er på 99.000 kr, og at takst og lignende kommer på rundt 20.000 kr i tillegg. Totalt vil det altså bli cirka 120.000 kr. Vi har opprettet en bufferkonto, og planen er å sette inn 30.000 kr med en gang lønna kommer inn. I slutten av måneden skal vi kjøpe fond, og så sette inn 30.000 kr til bufferingkonto fra neste lønning. Men det føles som det alltid dukker opp noe uforutsett i livet vårt. Vi er veldig motiverte, men nå får jeg litt lavere lønn fordi jeg tok én uke ulønnet ferie i sommer (siden jeg ikke jobbet i fjor og ikke har opparbeidet meg feriepenger). I tillegg har jeg en tannlegetime som vil koste meg rundt 10.000 kr. Jeg håper at ting stabiliserer seg etter september. Anonymkode: ffc5d...41c Bufferkonto er noe dere bør ha ved siden av en sparekonto til EK. Dere bør ikke se på sparekontoen som en buffer. Fond er ikke anbefalt for kortsiktig sparing. Hvis dere kun trenger 120k for å dekke omkostninger og kan spare inntil 30k i mnd så er dere i mål før nyttår. Prospektet til prosjekthuset skal oppgi hva som må betales i dok.avgift. De aller fleste kjøp klarer dere å utsette i 4 mnd. Anonymkode: 7fd31...843 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå