Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke vært kjekt å finne en bolig som kanskje i praksis er vel så bra til omlag halve prisen? Grunnen til at jeg hinter om det er at det kommer en hverdag etter at dere har flyttet inn i drømmehuset. Det er ikke sikkert det er drømmehverdagen hvis boligen tar veldig mye plass i lommebok og sinn.

Men det til side, så er kanskje det beste tipset jeg kan gi at dere prioriterer buffer først og at bufferen gjerne kan tilsvare tre måneders disponibel inntekt etter skatt. Hvis dere må bruke litt av bufferen så er det høyeste prioritet å fylle den opp igjen. Bufferen kan sikkert med fordel plasseres i en annen bank med god rente. Resten av spareprosjektet blir skjørt og sårbart uten buffer og et strengt skille mellom buffer og sparekonto.

Anonymkode: a34cf...b19

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Vi er et par på 31 år med et barn på 2 år. Vi eier en leilighet og har aldri vært flinke til å spare penger. Mannen min har jobbet i fem år, mens jeg var student frem til april 2025 og fikk ikke en ordentlig jobb før da. Nå har jeg en vikarstilling som varer frem til mars 2026.

Vi har veldig lyst på barn nummer to, men vi har bestemt oss for at enebolig må komme først. Akkurat nå har vi bare 15.000 kr på sparekonto, og vi har allerede boliglån på ca. 2.500.000 kr.

Vi har nå begynt å ta sparing mer seriøst og har åpnet en felles konto for å holde oversikt over faste utgifter. De faste utgiftene ligger på ca. 35.000 kr i måneden, i tillegg bruker vi ca. 8.000 kr på mat, 4.000 kr på trivsel og 3.000 kr på klær. Det gjør at vi potensielt kan spare opptil 30.000 kr i måneden – men det skjer sjelden, fordi det alltid dukker opp noe uforutsett.

Foreldrene våre har dessverre ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk, så vi må klare dette på egenhånd.

Hva er deres beste tips for å spare penger og kunne kjøpe drømmeboligen?

Anonymkode: ffc5d...41c

Alenemor med 3 barn, bruker 4500 på mat og husholdning, gjennomsnittlig 600 i mnd på klær. 4000 på trivsel? Hva vil det si? Naturen er gratis vet du 

Anonymkode: f3f54...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sier 8000 på mat er høyt, har dere vært i butikken det siste året?? Vi er to voksne + en tenåringsgutt annenhver uke. Vi kommer oss aldri under 10 000 i mnd, og vi er ikke noe sløsere. Kaster aldri mat, bruker det vi har. Prøver å finne billige løsninger der vi kan. Men vi trener mye alle tre, og trenger fisk, egg, kylling, frukt, grønnsaker osv for å få i oss nok og riktig næring. 

Anonymkode: 3ce31...289

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

dere har et villllllllt forbruk. Ned på alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Så rart å bruke kun 8000kr på to voksne og ett barn, også 30K på uforutsette utgifter? Jeg ville tatt autotrekk på 10-15K rett inn på konto for langvarig sparing, og 5000K rett inn på konto for uforutusette utgifter. Bare begynn et sted, også sparer dere gradvis mer og mer etterhvert. Hør på podkaster om sparing, les artikler om sparing, se på luksusfellen.

Anonymkode: f31a0...2ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Alenemor med 3 barn, bruker 4500 på mat og husholdning, gjennomsnittlig 600 i mnd på klær. 4000 på trivsel? Hva vil det si? Naturen er gratis vet du 

Anonymkode: f3f54...4f9

Hva er det dere spiser da? Jeg er alene med to barn, vi spiser enkel mat, vi er alle normalvektige, men kommer sjeldent under 8-9K (barna mine er små, jeg er lav og normalvektig - dvs ingen av oss er storspisere).

Anonymkode: f31a0...2ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til dere som sier 8000 på mat er høyt, har dere vært i butikken det siste året?? Vi er to voksne + en tenåringsgutt annenhver uke. Vi kommer oss aldri under 10 000 i mnd, og vi er ikke noe sløsere. Kaster aldri mat, bruker det vi har. Prøver å finne billige løsninger der vi kan. Men vi trener mye alle tre, og trenger fisk, egg, kylling, frukt, grønnsaker osv for å få i oss nok og riktig næring. 

Folk flest har ikke oversikt over hva de egentlig bruker på mat

Anonymkode: d68ed...5e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts bruker 3000 på klær.

å jo, et barnehagebarn koster! Vanlige basisplagg får man billig på Finn ja, men så skal de ha ytterjakker for forskjellige årstider, regndress, parkdress, vinterdress, vintersko, Goretex-sko, støvler, cherrox, ull og superundertøy, ullsokker, and the list goes on. For ikke snakke om at det blir borte/ødelagt og de vokser fra det på null komma niks.

en tusenlapp per person i mnd i snitt er ikke mye. 12000 i året. Trenger man ny vinterjakke, vintersko eller løpesko f eks, så ryker en god del av årsbudsjettet.

Ungen trenger klær. Men hvis de voksne har alt nå, trenger de ikke 12000 i året. 

Anonymkode: bdf3a...535

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ungen trenger klær. Men hvis de voksne har alt nå, trenger de ikke 12000 i året. 

Anonymkode: bdf3a...535

Du fikk med deg at ts nettopp var student? Ergo har hun sannsynligvis ikke hatt det største klesbudsjettet de siste årene og tviler på hun derfor har «alt». 

Skrevet

Er egentlig de uforutsette utgiftene deres faste utgifter dere har glemt å regne med? 

Det er lett å tenke man kan spare all verden, men samtidig ikke regelmessig sette av penger til service på bilen med noen reparasjoner, en ekstra dyr tannlegetimen, restskatt, medisiner osv. 

Har man spart en dugelig buffer, rokker ikke slikt ved den månedlige økonomien. 

Pengesnakk-podcasten er en god anbefaling, hun går gjennom masse lurt og grunnleggende angående økonomi. 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det har blitt nevnt allerede - men ta en titt på de faste utgiftene også. Forsikringer dere egentlig ikke trenger eller som kan prisforhandles eller flyttes? Lånerente? Er strømavtalen god eller for dyr? Abonnementer som kan sies opp? Smålån som kan nedbetales? Potensielt noen (mange) tusenlapper å spare her.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er alenemor og har utbetalt rundt 41000 i mnd inkl alle stønader.

Jeg sparer 10000 over mnd fordelt i indeks fond, utbytte fond og aksjefond.

Anonymkode: 1bfe9...e7d

Det var et godt tips. Eller selvskryt. 

Anonymkode: d06c3...2e8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også anbefale å følge kontoen @sparestemning på instagram, hun inspirerer meg og viser hvordan hun holder oversikt over økonomien, får råd til ferieturer, men også får spart mye

Anonymkode: e3d4d...7d8

AnonymBruker
Skrevet
miaw skrev (10 timer siden):

Jeg synes ikke det er helt sinnsykt. 

Det er litt over tusenlappen per familiemedlem. Klær og tilbehør koster litt, og ja, man finner mye fint billig, samtidig som det ikke alltid er så lett og man trenger kanskje nytt tøy litt kjapt.

Over 12 000 per person i året er mye, jo!  Handler man en klespakke eller to på finn til barnet, så koster det rundt 1-2000 kr. Da har man klær et år og man kan spare 10 000 kr det året. Når en t skjorte blir for flekkete, klipper man den i biter og bruker den til å lappe hull i barnets klær. Da slipper man å kjøpe masse nytt hele tiden. 

Voksne trenger heller ikke mye klær. Man kan bruke det man har og kjøpe nytt når det gamle blir ødelagt. Følg med på tilbud og kjøp brukt. 

Ellers så er dette hvordan jeg sparer penger:

Overfører en fast sum hver måned til regningskonto og en konto for utgifter som er årlig. Har også en bilkonto som skal gå til bomavgifter, lading på tur, verksted. Der går det også en fast sum hver måned. Vi overfører pgså en fast sum hver på en felleskonto som går til mat og hygiene. Deretter overfører jeg varierende sum på sparekonto. Spørs litt om det skal være noen spesielle utgifter den måneden. På slutten av mnd overfører jeg det som er igjen til sparekonto.

Handler myyyye på tilbud. Følger med hvor det er gode tilbud og planlegger middag deretter. Nå er det f.eks tilbud på kjøttdeig på coop obs, så da har jeg hamstret litt der. Hamstrer mye når det er tilbud. Har kjøpt et stort fryseskap som vi fyller opp. Har også en hylle i boden som fylles opp med tørrvarer og hermetikk kjøpt på tilbud. Handler også en del i Sverige og på Holdbart. Kjøper aldri biff og andre dyre matvarer. Kun på tilbud og datovare i så fall.

Med elbil har vi spart masse penger. 

Kjøper møbler brukt, henter gratis på finn, arver, kjøper på tilbud. 

Også er det masse sånne småting som f.eks at jeg alltid kjøper julegavepapir osv ETTER jul, for da settes det ned i pris. Kan fint få tak i en rull med papir til 5 kr. Gaveposer som vi får gaver i tar jeg vare på og gjenbruker. Det er også lurt å sjekke dato-kurven etter høytider, for da selger de ut varer billig. Julepølse kan man fint spise i februar, og ribbe kan man spare til sommeren og grille. 

Bruker vaskekluter til å vaske barnet, ikke engangsservietter. Har egne kluter til bad og egne til kjøkken. Er så ofte jeg er på besøk hos folk med barn og de ikke har kluter til barnet på badet.. 

Spiser sjeldent ute, drar aldri til frisør, bruker ikke sminke til hverdags. 

Anonymkode: 553bf...acc

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det var et godt tips. Eller selvskryt. 

Anonymkode: d06c3...2e8

Ble du sjalu? Absolutt lov å skryte av seg selv når du har vært flink.
Dessutten så kan det vær en god motivasjon for andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

8000 i måneden på mat er mye når man i tillegg bruker 4000,- på kafe, restaurant og takeaway. 

Anonymkode: 698ac...0b8

• Liker 2
Skrevet

Litt på siden:

Ikke tenk at alt må være på plass for å få barn. Av og til kommer ikke barna direkte der dere ønsker, og man kan godt ha to tanker i hodet på en gang.

Vi begynte ikke på "for alltid" boligen før alle 3 var født. Og vi hadde gode år i en litt eldre bolig sentralt, med en herlig uteplass. Så brukte vi heller litt tid på å finne ut hvilke behov vi hadde, for "for alltid boligen". De to eldste har gode minner fra rekkehuset, og syntes det var veldig spennende med større hus.

3 relativt tette had gjort det mye enklere å være aktive med dem. Alle kan være med på ski, alle kan være med på båt uten stress og alle kan være med på litt aktive familieaktiviteter på samme tid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei!

Vi er et par på 31 år med et barn på 2 år. Vi eier en leilighet og har aldri vært flinke til å spare penger. Mannen min har jobbet i fem år, mens jeg var student frem til april 2025 og fikk ikke en ordentlig jobb før da. Nå har jeg en vikarstilling som varer frem til mars 2026.

Vi har veldig lyst på barn nummer to, men vi har bestemt oss for at enebolig må komme først. Akkurat nå har vi bare 15.000 kr på sparekonto, og vi har allerede boliglån på ca. 2.500.000 kr.

Vi har nå begynt å ta sparing mer seriøst og har åpnet en felles konto for å holde oversikt over faste utgifter. De faste utgiftene ligger på ca. 35.000 kr i måneden, i tillegg bruker vi ca. 8.000 kr på mat, 4.000 kr på trivsel og 3.000 kr på klær. Det gjør at vi potensielt kan spare opptil 30.000 kr i måneden – men det skjer sjelden, fordi det alltid dukker opp noe uforutsett.

Foreldrene våre har dessverre ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk, så vi må klare dette på egenhånd.

Hva er deres beste tips for å spare penger og kunne kjøpe drømmeboligen?

Anonymkode: ffc5d...41c

Det "trikset" jeg tror har aller best effekt for de fleste er å senke tempoet i avgjørelser. Typisk: Aldri kjøp noe med en gang (med mindre det åpenbart er nødvendig). Ofte vil opplevd verdi og / eller behov for noe fort endre seg hvis man tenker seg litt om. 

I praksis betyr dette at jeg i de fleste tilfeller venter 24 timer (eller mer) fra jeg ser på noe til jeg kjøper det. Dette vil selvfølgelig spille seg ut litt forskjellig for ulike scenarioer, men i praksis gjør det at jeg ofte unngår å gjøre kjøp som egentlig ikke gir meg særlig verdi.

Jeg forstår også at overnevnte i større grad har effekt for folk med normal ++ nntekt og ikke noen som lever på eksistensminimum, men nå legger jeg deg inn normal + kategorien :).

Mitt poeng er at man ofte hører mye om summen av mikrobesparelser (altså; dropp en kaffelatte om dagen og spar X-antall tusen i året). Det er selvfølgelig fornuftig, men krever også langt mer innsats enn å unngå en unødvendig oppgradering av telefon, spontankjøp av utstyr som faktisk ikke er nødvendig (jeg har kjøpt motorsag som er brukt 1 gang på 5 år) osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man har jo veldig forskjellige vaner (og lyster). Jeg er veldig glad i grønnsaker, men synes dette er vanvittig dyrt i butikkene når det ikke går en eller annen kampanje.  Så jeg er utrolig glad for at jeg har funnet veien til en gårdsbutikk som ikke er så langt unna.  De leverer det meste til grossist.  De dyrker på vanlig måte, ikke noe økologisk eller annet veldig eksklusivt, men alt er friskt og kortreist og til passe lave priser.  

Skrevet
Denkjempestorepæra skrev (13 timer siden):

Vet ikke om det har blitt nevnt allerede - men ta en titt på de faste utgiftene også. Forsikringer dere egentlig ikke trenger eller som kan prisforhandles eller flyttes? Lånerente? Er strømavtalen god eller for dyr? Abonnementer som kan sies opp? Smålån som kan nedbetales? Potensielt noen (mange) tusenlapper å spare her.

Forsikring betaler vi 1.300 kr (bil, hus osv inkludert)

Lånerente har vi på boliglån 5,31%, effektiv rente Handelsbanken.

Vi har bare abonnement på Netflix, HBO og en nettavis.

Totalt sett betaler vi ca 35.000 kr på de faste utgiftene. (Boliglånet er inkludert.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...