AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Hei! Vi er et par på 31 år med et barn på 2 år. Vi eier en leilighet og har aldri vært flinke til å spare penger. Mannen min har jobbet i fem år, mens jeg var student frem til april 2025 og fikk ikke en ordentlig jobb før da. Nå har jeg en vikarstilling som varer frem til mars 2026. Vi har veldig lyst på barn nummer to, men vi har bestemt oss for at enebolig må komme først. Akkurat nå har vi bare 15.000 kr på sparekonto, og vi har allerede boliglån på ca. 2.500.000 kr. Vi har nå begynt å ta sparing mer seriøst og har åpnet en felles konto for å holde oversikt over faste utgifter. De faste utgiftene ligger på ca. 35.000 kr i måneden, i tillegg bruker vi ca. 8.000 kr på mat, 4.000 kr på trivsel og 3.000 kr på klær. Det gjør at vi potensielt kan spare opptil 30.000 kr i måneden – men det skjer sjelden, fordi det alltid dukker opp noe uforutsett. Foreldrene våre har dessverre ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk, så vi må klare dette på egenhånd. Hva er deres beste tips for å spare penger og kunne kjøpe drømmeboligen? Anonymkode: ffc5d...41c
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Jeg er alenemor og har utbetalt rundt 41000 i mnd inkl alle stønader. Jeg sparer 10000 over mnd fordelt i indeks fond, utbytte fond og aksjefond. Anonymkode: 1bfe9...e7d 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Vi er et par på 31 år med et barn på 2 år. Vi eier en leilighet og har aldri vært flinke til å spare penger. Mannen min har jobbet i fem år, mens jeg var student frem til april 2025 og fikk ikke en ordentlig jobb før da. Nå har jeg en vikarstilling som varer frem til mars 2026. Vi har veldig lyst på barn nummer to, men vi har bestemt oss for at enebolig må komme først. Akkurat nå har vi bare 15.000 kr på sparekonto, og vi har allerede boliglån på ca. 2.500.000 kr. Vi har nå begynt å ta sparing mer seriøst og har åpnet en felles konto for å holde oversikt over faste utgifter. De faste utgiftene ligger på ca. 35.000 kr i måneden, i tillegg bruker vi ca. 8.000 kr på mat, 4.000 kr på trivsel og 3.000 kr på klær. Det gjør at vi potensielt kan spare opptil 30.000 kr i måneden – men det skjer sjelden, fordi det alltid dukker opp noe uforutsett. Foreldrene våre har dessverre ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk, så vi må klare dette på egenhånd. Hva er deres beste tips for å spare penger og kunne kjøpe drømmeboligen? Anonymkode: ffc5d...41c Tenker dere må gå ned på mat budsjettet for en stund og hygge. Og de ekstra pengene dere sitter igjen med setter dere inn på høyrentekonto eller fond. Anonymkode: 87f96...b78 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Kr 4000 på trivsel? Hva legger du i trivsel? Anonymkode: 15919...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er alenemor og har utbetalt rundt 41000 i mnd inkl alle stønader. Jeg sparer 10000 over mnd fordelt i indeks fond, utbytte fond og aksjefond. Anonymkode: 1bfe9...e7d Hvor mye tjener du i arbeidet ditt? Anonymkode: a21b9...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Beste tips for å spare penger? Slutt å bruk dem opp... Dere trenger ikke å bruke så mye på mat, trivsel og klær hver mnd. Anonymkode: 75416...6b3 6 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Dere har en grei inntekt inn. Så med litt planlegging så skulle det gå fint å spare litt. Viktig at begge er motivert. Første sted å starte er lån og forsikring. Få gode avtaler der. Deretter lage matpakke og unngå småhandling. Behovet for å ha alt i dyre merker er også et gigantisk pengesluk. Anonymkode: a21b9...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Dere bør kunne klare dere på det halve til både mat og klær. Tlf. og internett går vel under trivsel, og det må man jo ha, men øvrige ting er ikke så viktige. Kan dere redusere på de faste utgiftene? Anonymkode: f84ff...191
AnonymBruker Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august 30 tusen hver måned på uforutsette utgifter er mye. Å få kontroll på det uforutsette bør være høyt prioritert. Hva slags utgifter er «trivsel»? Anonymkode: 869e8...0fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor mye tjener du i arbeidet ditt? Anonymkode: a21b9...6fe Jeg har ca 32000 utbetalt pluss diverse stønader og barnebidrag. Anonymkode: 1bfe9...e7d 1
bobeep2025 Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kr 4000 på trivsel? Hva legger du i trivsel? Anonymkode: 15919...8c8 Restaurantbesøk, takeaway, cafebesøk, badeland, dyrepark o.l.
miaw Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Beste tips for å spare penger? Slutt å bruk dem opp... Anonymkode: 75416...6b3 Sånn er det. Så enkelt og så vanskelig. Skaff dere oversikt. Finn ut hva dere skal bruke mindre penger på. Motiver hverandre undervegs. Ha et realistisk sparemål så dere faktisk klarer det. Også kan det rett og slett hende at enebolig pluss et barn til blir for økonomisk krevende. Høyt lån og lite sparepenger kan være en psykisk påkjenning. Dere skal jo ha det bra også. Men kanskje det finnes andre og rimeligere løsninger? Endret 5. august av miaw 2
Elle Melle Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august (endret) Jeg synes det mest effektive er å sette av penger/spare opp til alt man trenger og vet dukker opp av utgifter gjennom året. Vi gjør det med å ha en haug ulike bankkontoer, f.eks mat, forsikring, strøm, transport osv. Vi har MANGE ulike. Så finner vi ut hva vi bruker i året på hver ting, og deler summen på 12. Deretter setter vi denne summen inn på rett konto hver lønningsdag. Sånn at vi sparer en tolvtedel av årskostnaden hver måned. Når man har gjort dette en stund, får man overskudd og oversikt på alle kontoene. Dermed får vi aldri mer uforutsette utgifter, og det er alltid penger til alle regninger. Og det er lett å se hva reelt forbruk er på de ulike tingene, og vi vet dermed hva vi til slutt har til overs. Det er mye lettere å bruke for mye om man har en stor sum på konto etter lønnen kommer, enn det er hvis man samme dag trekker til mat, forbruk, sparing, husleie, boliglån, tannlege/lege/frisør/optikk o.l. Dette har gitt oss god styring på økonomien, uten å måtte bruke noe særlig tid på det i hverdagen. Men først må man alltid finne ut hva man bruker på hva, og lage en strategi. Endret 5. august av Elle Melle 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #14 Skrevet 5. august 4000 kr til klær pr måned er sinnsykt. Dere voksne får slutte å kjøpe klær nå, og ungen kan få masse fine klær i billige klespakker på finn og Tise. Dere kan fremdeles ha det trivelig, men trivselen må bli gratis en periode fremover. Får å spare penger må man i blant gi opp ting man ikke har lyst til, sånn er det bare. 8000 kr på mat er også høyt, deee burde klare å spare noen tusenlapper her. se gjennom abonnement, trenger dere alle disse? Be om bedre tilbud på forsikringer, der kan det være ganske mye å hente. Se om dere kan få billigere tlf abonnement. Hør på podcasten pengesnakk, der er det mange episoder med masse gode tips 😊 Anonymkode: beb7c...014 4
AnonymBruker Skrevet 5. august #15 Skrevet 5. august Overfør valgfri sum til sparekonto med en gang lønna kommer inn. Samt at det som står igjen på slutten av mnd overføres også. Lag dere en intern konkurranse - hvem klarer å spare mest pr mnd? (Prosentvis av lønn/av ‘personlige penger’) Premier den som klarer mest. Premiér dere selv dersom dere klarer å spare mer enn forrige måned. Osv (husk at premier ikke trenger å koste noe) Anonymkode: d2ae3...e96 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #16 Skrevet 5. august Når lønna kommer inn setter dere sparepenger inn på sparekonto med en gang. Så må dere ha høy terskel for å ta de ut derfra igjen. Kutt ned på takeaway, badeland og sånt. Se på noen episoder av Luksusfellen og ta med dere tips derfra. Anonymkode: ed7dc...3c6 3
Stacy__ Skrevet 5. august #17 Skrevet 5. august Det er bra dere har begynt å ta sparing seriøst, og det er ikke for sent å snu skuta – tvert imot! Å være 31 år med egen leilighet og et barn er et godt utgangspunkt, selv om det føles trangt økonomisk nå. Samtidig, for å være helt ærlig: Drømmehus, ny baby og økonomisk sikkerhet på én gang kan fort bli for mye på én gang, spesielt uten fast jobb eller ordentlig buffer. Jeg sier det ikke for å skremme, men for å minne om at trygghet også er viktig for trivsel – både for dere og barna. Jeg ville selv aldri fått barn nummer to uten å ha fast jobb, utdanning og en boligsituasjon jeg vet at vi kan bære økonomisk – nettopp fordi småbarnslivet er krevende nok uten økonomisk stress oppå det hele. Det er helt lov å ta det litt steg for steg. Kanskje heller bruke energien på å bygge opp buffer, få mer jobbtrygghet, og legge en realistisk plan for hus – så kommer barn nummer to når grunnmuren er litt mer solid. Heier på dere – det er modig å ta tak i økonomien og sette seg mål! Og det er lov å ta tiden man trenger. 1 2 2
Ny Bruker Skrevet 5. august #18 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei! Vi er et par på 31 år med et barn på 2 år. Vi eier en leilighet og har aldri vært flinke til å spare penger. Mannen min har jobbet i fem år, mens jeg var student frem til april 2025 og fikk ikke en ordentlig jobb før da. Nå har jeg en vikarstilling som varer frem til mars 2026. Vi har veldig lyst på barn nummer to, men vi har bestemt oss for at enebolig må komme først. Akkurat nå har vi bare 15.000 kr på sparekonto, og vi har allerede boliglån på ca. 2.500.000 kr. Vi har nå begynt å ta sparing mer seriøst og har åpnet en felles konto for å holde oversikt over faste utgifter. De faste utgiftene ligger på ca. 35.000 kr i måneden, i tillegg bruker vi ca. 8.000 kr på mat, 4.000 kr på trivsel og 3.000 kr på klær. Det gjør at vi potensielt kan spare opptil 30.000 kr i måneden – men det skjer sjelden, fordi det alltid dukker opp noe uforutsett. Foreldrene våre har dessverre ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk, så vi må klare dette på egenhånd. Hva er deres beste tips for å spare penger og kunne kjøpe drømmeboligen? Anonymkode: ffc5d...41c Hvor mye egenkapital frigjør dere ved å selge boligen dere eier nå?
Gaia Skrevet 5. august #19 Skrevet 5. august Hvis dere har et potensiale for å kunne spare 30.000 i måneden, så burde dere spare minst 25.000 og sette de andre 5.000 på en konto for uforutsette utgifter. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #20 Skrevet 5. august Begynn med å velge hva dere vil prioritere. Vil dere ha enebolig og ett til barn? eller vil dere bruke 85 000 i året på klær og kafe? Dere har til nå valgt at klær og kafe/restaurant er viktigere enn enebolig og barn. Tenk på det hver gang dere går ut å spiser, det er ett steg BORT fra barnet dere ønsker dere. Anonymkode: 698ac...0b8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå