Gå til innhold

Navn av norsk/norrøn opprinnelse har blitt mye mindre populære

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min omgangskrets er det trauste nordiske navn på barna. Alle foreldre er vanlig middelklasse, lærere, sykepleiere, ingeniører. Ingen "unge mødre" eller livets harde skole. 

Anonymkode: 562aa...c33

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 12.29):

Da mine var små for 7-8 år siden, virket det som alle andre valgte navn fra bibelen - og gjerne det gamle testamentet.

Anonymkode: ee343...000

Bor du tilfeldigvis i bibelbeltet?

Anonymkode: 5109c...0ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg husker at slike navn var på barnetoppen for ikke så lenge siden. Så det har neppe noe spesielt med bibelbeltet å gjøre.

https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler/dette-var-de-mest-populaere-navnene-i-2021

– Bibelnavnene har økt i popularitet de siste 15 årene. Det er imidlertid ingenting som tyder på at det har noe med religiøs vekkelse i Norge å gjøre. 

På topp 10-listen finner vi bibelnavnene Lucas (4. plass), Isak (5. plass), Filip (8. plass) og Jakob (9. plass). Litt lenger ned på listen finner vi også Kasper, Elias, Tobias, Johannes og Mathias – alle navn fra bibelen og blant de 20 mest populære navnene i fjor. 

Anonymkode: 4de25...086

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det har vært en økning de siste årene med gamle norske navn, men når jeg ser på navnet til døpte unger er det aller mest Leah og Noah

Anonymkode: 0be2a...b60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 8.38):

Min datter heter det norrøne navnet Liv :)

Anonymkode: 67221...0c8

Min også🥰

Anonymkode: 38822...c63

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 12.29):

Da mine var små for 7-8 år siden, virket det som alle andre valgte navn fra bibelen - og gjerne det gamle testamentet. Kanskje denne trenden er i ferd med å snu? I min omgangskrets er det mest vanlig med norske navn. På minstens fotball-lag har vi Torkil, Marius, Olav, Per, Åsmund, Torstein i tillegg til noen bibelske som Filip og Markus, Isak og Jakob.

Jeg vet jeg pirker, og jeg vet du ikke påstod Marius var et norsk/norrønt navn. Men Marius er fra latin

Anonymkode: bd99c...ee0

Skrevet

Navn går i sykluser, men som flere andre påpeker, er det flere norrøne navn som har fått en renessanse de siste åra. Jeg vet om mange barn som heter Astrid, Ingeborg, Sigurd, Olav osv. Gjerne ressurssterke/høyt utdannede foreldre som gir barna norrøne navn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 21.24):

Bor i Trondheim! Mange barn som heter Isak, Filip, Jacob, Lukas osv her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...