Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnemor avtalte på sms at jeg skal betale en sum til henne i måneden da barnet bor der fast. Ingen signatur og sånt, kun en vanlig sms.

Nå sier barnemor at hun skal søke om barnebidrag gjennom nav fra den datoen barnet flyttet dit.

Kan det være jeg må betale fullt barnebidrag hele den perioden siden vi ikke har gjort noe skikkelig avtale med signatur? Eller vil nav se på avtalen vår som en ordentlig avtale?

Anonymkode: 29275...6d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig av mor å gjøre det på den måten.. du kan vise til bankoverføringer til hennes konto sammen med sms. 

Anonymkode: 8d0df...119

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når hun søker NAV, så betyr det at hun ber NAV beregne hva som er riktig sum. Den private avtalen vil da ikke hensyntas.

Anonymkode: aed88...bef

• Liker 3
Skrevet

Inntil et år tilbakevirkende kan søkes, inntil tre år ved særskilte tilfeller. Jeg ville dokumentert med sms og utskrift av at du har betalt. Ser ikke for meg at hun får for den perioden igjen. 

Fy så råttent gjort av henne...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når hun søker NAV, så betyr det at hun ber NAV beregne hva som er riktig sum. Den private avtalen vil da ikke hensyntas.

Men her er det snakk om tilbake i tid, hvor de har hatt en privat avtale. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil det da si at nav sier at jeg må betale alt jeg allerede har betalt en gang til? Eller kan jeg komme med informasjonen og så trekker de det jeg allerede har betalt ifra?

Beklager at jeg må ha inn med teskje nå, men er litt satt ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil det da si at nav sier at jeg må betale alt jeg allerede har betalt en gang til? Eller kan jeg komme med informasjonen og så trekker de det jeg allerede har betalt ifra?

Når dere har hatt en privat avtale så kan hun ikke det nei. Da vil det gjelde fra hun søker 

• Liker 3
Skrevet

En avtale er bare gyldig helt til en part bryter den.

Hvor mye mindre fikk du henne til å gå med på sammenlignet med hva du faktisk må betale i følge nav? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må nok ikke betale dobbelt. Men hvis du har betalt for eksempel 1000 kr mnd, og NAV beregner at det skal være 2000 i mnd, så mulig du må betale differansen. Ikke helt sikker på reglene på det. Men NAV har en veldig fin chat-løsning hvor du kan spørre levende mennesker imorgen.

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (3 minutter siden):

En avtale er bare gyldig helt til en part bryter den.

Hvor mye mindre fikk du henne til å gå med på sammenlignet med hva du faktisk må betale i følge nav? 

Trenger da ikke være ts som har fått henne til å gå med på noe. Noen avtaler en sum som de tenker høres riktig ut, vi gjorde det i starten. Siden har vi brukt navs bidragskalkulator og da ble summen høyere. Hadde likevel aldri krevd han for mellomlegget tilbake i tid. Det får man ta på sin egen kappe, tenker jeg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har lurt noen for feil bidrag. Vi ble enige om en sum og nå synes hun det var for lite. Jeg synes det er helt feil å true meg på den måten hun gjør, men det virker som at da blir de pengene trukket fra et evt beløp nav kommer opp med. Så pengene jeg har betalt er ikke tapt.

Jeg har også ført over barnetrygden. Er det det samme med de? Hun sier nav kommer til å kreve tilbake barnetrygden for å betale den til henne, men jeg har sendt henne den hver måned.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen har lurt noen for feil bidrag. Vi ble enige om en sum og nå synes hun det var for lite. Jeg synes det er helt feil å true meg på den måten hun gjør, men det virker som at da blir de pengene trukket fra et evt beløp nav kommer opp med. Så pengene jeg har betalt er ikke tapt.

Jeg har også ført over barnetrygden. Er det det samme med de? Hun sier nav kommer til å kreve tilbake barnetrygden for å betale den til henne, men jeg har sendt henne den hver måned.

Så lenge du har sendt barnetrygden til henne hver måned og kan bevise det, kan ikke NAV kreve det av deg. Har ikke du noe samvær med barnet? Antall dager du har samvær med barnet ditt har mye å si for bidraget du må betale. 

Det er helt riktig at det du allerede har betalt inn blir trukket fra det NAV eventuelt kommer opp med. Du kan selv beregne bidraget ved å gå inn på Nav sin bidragskalkulator. 

Endret av Stacy__
Skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den gamle avtalen gjelder fram til en ny blir inngått eller det kommer et vedtak fra NAV. Vedtaket har i utgangspunktet ikke tilbakevirkende kraft.

Hvem som får barnetrygden avhenger av om dere har delt bosted. Hvis dere IKKE har delt bosted skal barnetrygden betales til den barnet bor hos. Hvis barnetrygden overføres mellom foreldrene regnes dette som barnebidrag. Dersom du i tillegg til bidrag har sendt henne hele eller deler av barnetrygden, er bidraget du har betalt summen.

Anonymkode: 07dd4...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvorfor har du ikke barnet noe hos deg?

Anonymkode: ab701...b82

AnonymBruker
Skrevet

Det skal en del til for å få innvilget tilbake i tid. Så lenge du har betalt en sum til bidrag så vil nok det bli tatt hensyn til. Men vær obs på at hun kan få innvilget fra tidspunktet hun søker. Så du bør i såfall uttale deg om hvor mye du betaler nå med dokumentasjon slik at det kan motregnes hvis du må betale mer. Du skal og få fradrag for samvær. Ligger bidragskalkulator inne på nav.no så du kan prøve å regne deg frem til hva summen blir. 

Skjønner du synes dette er dårlig gjort, men husk at det er forsørgelse av barnet pengene går til.

Anonymkode: 13d2c...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at jeg ikke ble anbefalt å inngå avtale privat av flere jeg kjenner, fordi den som betaler ofte slår seg vrang når det kommer til å øke den. Om man tar via nav blir den justert "riktig" underveis.

Kan jo hende at hun har testet i kalkulatoren på nav og har sett der at hun skulle hatt mer i bidrag eller noe. Det beste hadde jo selvfølgelig vært om hun snakket med deg direkte.

Anonymkode: 9c6cd...e4e

Skrevet

de krever ikke det som er betalt nei. og du har jo alle bekreftelser i orden. Send inn det du har til nav 👍

AnonymBruker
Skrevet

Barnet står fremdeles med fast delt bosted, 50/50 hos begge. Derfor får jeg halve barnetrygden. Barnet nærmer seg 17 og har valgt å bo kun hos mor, derfor ingen samvær. Kun møte i ny og ne, men det regnes vel ikke som samvær før det er overnatting?

Får jeg beskjed med en gang hun har lagt inn en søknad om barnebidrag, eller får jeg ikke beskjed før nav har behandlet saken?

TS

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å frykte noe angående tilbakevirkende kraft. Så lenge du har forholdt deg til avtalen dere har gjort så er alt ok. Men hun kan naturligvis si ting for å skremme, evnt og søke, men du har gjort ditt.

Men du kan jo forberede deg på høyere barnebidrag. Normalt sett pleier de fleste private avtaler være noe lavere enn de som fastsettes av NAV.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet står fremdeles med fast delt bosted, 50/50 hos begge. Derfor får jeg halve barnetrygden. Barnet nærmer seg 17 og har valgt å bo kun hos mor, derfor ingen samvær. Kun møte i ny og ne, men det regnes vel ikke som samvær før det er overnatting?

Får jeg beskjed med en gang hun har lagt inn en søknad om barnebidrag, eller får jeg ikke beskjed før nav har behandlet saken?

TS

Du vil få beskjed med en gang hun har sendt søknad, da vil du få mulighet til å uttale deg.

Anonymkode: 13d2c...8e7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...