Gå til innhold

Zoloft eller Cipralex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kun prøvd Cipralex med grei effekt. Kunne gjerne tenke meg litt mer hjelp mot sterk angst og depressive tanker. I tillegg påvirket Cipralex søvnen. Hvilke erfaringer har dere med medikamentene?

Anonymkode: 350a6...3be

Skrevet

Med Zoloft opplevde jeg alt av bivirkninger, med Cipralex fikk jeg livet tilbake.

Anonymkode: 8f674...823

• Hjerte 1
Skrevet

Det finner du ut av sammen med legen din.

Anonymkode: 44222...419

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finner du ut av sammen med legen din.

Legen min er sykemeldt og jeg er ute etter erfaringer hos andre som har prøvd medikamentene. 

Skrevet

Har brukt begge, mot depresjon, og merket ikke stor forskjell. Ble helt flat i humør og følelser, noe jeg ikke likte. Fikk ekstrem nattesvette av begge, verst av cipralex. Det var derfor jeg sluttet, måtte opp flere ganger om natta og skifte på senga, vri opp dyna, frottere kroppen. Mistet sexlyst og evnen til å komme. Med cipralex kom det tilbake etter jeg sluttet på pillene. Med zoloft ble det permanent. 

Anonymkode: 6d8d7...b6c

• Nyttig 1
Skrevet
Helene111222 skrev (20 minutter siden):

Legen min er sykemeldt og jeg er ute etter erfaringer hos andre som har prøvd medikamentene. 

Greia med å spørre legen er at det vil komme litt an på hva slags symptomer du har hva som er det beste valget for akkurat deg. Det er veldig individuelt også, hva slags effekt man får. Hvis du spør 10 personer hvordan Zoloft eller Cipralex fungerte for dem så vil du få 10 forskjellige svar og ingen av de svarene sier noe om hvordan det vil bli for deg. Det får du bare vite ved å prøve det ut, i samarbeid med legen din. Og det tar tiiid... Det er det kjedelige svaret.

Anonymkode: 82391...c42

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sjekk ut doktoronline med egen underkategori psykiatri. ❤️

Anonymkode: f2b92...f9f

Skrevet
Helene111222 skrev (28 minutter siden):

Hvordan andre reagerer på medisiner sier deg lite om hvordan de vil fungere for deg. Det er meningsløs informasjon for deg. Snakk med legen din, evt vikaren til legen din, så finner dere hva som passer.

• Liker 2
Skrevet

Får du ikke terapi i tillegg?

Anonymkode: 41b47...4a7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Greia med å spørre legen er at det vil komme litt an på hva slags symptomer du har hva som er det beste valget for akkurat deg. Det er veldig individuelt også, hva slags effekt man får. Hvis du spør 10 personer hvordan Zoloft eller Cipralex fungerte for dem så vil du få 10 forskjellige svar og ingen av de svarene sier noe om hvordan det vil bli for deg. Det får du bare vite ved å prøve det ut, i samarbeid med legen din. Og det tar tiiid... Det er det kjedelige svaret.

Anonymkode: 82391...c42

Det er helt sant, men alltid fint å høre andres erfaringer likevel 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo får terapi i tillegg, men står i en enormt krevende situasjon og kjenner at jeg nok trenger litt ekstra dra-hjelp nå for å komme meg ut av mye angst og uro, og depressive symptomer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan andre reagerer på medisiner sier deg lite om hvordan de vil fungere for deg. Det er meningsløs informasjon for deg. Snakk med legen din, evt vikaren til legen din, så finner dere hva som passer.

Jeg vet at det vil variere fra person til person. Jeg har lang helsefaglig bakgrunn og er også vant med bruk av ulike medikamenter. Likevel ønsker JEG å høre andres erfaringer 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sjekk ut doktoronline med egen underkategori psykiatri. ❤️

Anonymkode: f2b92...f9f

Takk for godt tips! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har brukt begge, mot depresjon, og merket ikke stor forskjell. Ble helt flat i humør og følelser, noe jeg ikke likte. Fikk ekstrem nattesvette av begge, verst av cipralex. Det var derfor jeg sluttet, måtte opp flere ganger om natta og skifte på senga, vri opp dyna, frottere kroppen. Mistet sexlyst og evnen til å komme. Med cipralex kom det tilbake etter jeg sluttet på pillene. Med zoloft ble det permanent. 

Takk for svar! Kjenner enormt godt igjen nattesvetten på Cipralex 😰 spesielt ved høyere doser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vet du hvor mange som bruker feks cipralex, uten å få terapi? Haha nesten alle 

Anonymkode: 57f20...176

• Nyttig 1
Skrevet

Har god effekt av Zoloft mot angst. Hadde en del av de typiske bivirkningene i starten, hetetokter og hodepine og sånt. Den eneste bivirkningen som ikke har forsvunnet er redusert sexlyst, men det er ikke et problem for meg.

Anonymkode: e7df3...7d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for svar! Kjenner enormt godt igjen nattesvetten på Cipralex 😰 spesielt ved høyere doser. 

Ja, det er kjemperart. Som om noen kommer inn på soverommet ditt og heller en bøtte med vann over deg flere ganger om natta. Jeg syntes ikke virkningene av cipralex, zoloft eller brintellix var gode nok til å holde ut bivirkningene. Men jeg tror de har bedre effekt på angst enn på depresjon. Selvfølgelig veldig individuelt.   
God bedring, uansett 😊

Skrevet

Venlafaksin ble redningen her :) 

Anonymkode: 187c8...fd1

Skrevet
Helene111222 skrev (4 timer siden):

Medisiner fungerer individuelt og det er flere faktorer som kan avgjøre om du blir satt på det ene eller det andre.Så andres erfaringer er kun akkurat det og til ingen nytte når det kommer til legensavgjørelse av hvilke medisiner du blir satt på.

Anonymkode: 64e8b...c96

Skrevet

Jeg vurderer også zoloft. Ikke hørt om de bivirkninger dere nevner her. Skal være den mest brukte og trygge medisinen for angst med minst bivirkninger??

Anonymkode: 7f8b6...832

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...