AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Vi har tenkt litt på familiehund, ikke nå altså, men om en 3-4 års tid når ungene er større. Jeg synes en spesiell type blandingshund er så søt, sånne halvsmå rufsete brune tristøynede hunder med svart snute, lignende Max i Grinchen eller Odie i Garfield filmen! Jeg har kikket litt på Finn, men jeg føler det er så kjipt mot de andre hundene jeg bare scroller forbi. De trenger jo også et hjem, og her sitter jeg og dømmer etter utseende. Føler dette er som rasisme i hundeverdenen. Men de er så veldig søte, akkurat den typen hund, og jeg vil ikke ha for stor/"skummel"/voldsom, heller ikke sånn liten som ikke orker å gå noe særlig langt. Og jeg har for lenge siden falt helt for disse brune triste rufsete 😌 så det blir nok en slik om noen år, selv om jeg ikke aner hva de er blanding av en gang. Vet noen? Anonymkode: 937c0...49d
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Oi, vi har jammen kommet langt i woke, om man lurer på om det å ønske seg en spesiell rase er hunderasistisk. Anonymkode: 5c790...a41 27 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Det er vel ganske grunnleggende iht å velge hund. Jåper forøvrig at du velger hund som passer,og ikke etter nødvendigvis bare utseende. Jeg syntes collie er super søte, men det er en humd som krever mer aktivitet enn jeg kan følge opp feks. Anonymkode: 7206f...b47 9
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Altså det overfladisk å kun gå etter hvordan hunden ser ut selv om jeg skjønner det kan være ett viktig punkt. For hunden sin del er det viktigste at dere velger en type som passer inn i deres livsstil som dere har kapasitet til å ta vare på en ordentlig måte. Anonymkode: 5f5e3...4da 2 1
Thjelp Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august Aldeles ikke, det viktigste er at du velger en hund som passer deg og din livssituasjon og livsstil best. Jeg ser f.eks. mange huskyer til omplassering, men vet selv at det har jeg ikke tid eller kapasitet til. Drømmen min er en corgi av noen slag. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Skjønner hva du mener, men svaret er nei. Å skaffe seg en hund er et stort ansvar, og det er flere ting en må tenke gjennom. Størrelse, pelsstell, allergi, aktivitetsnivå, hvis en har barn i hus osv. Anonymkode: ceb53...b20
Minime94 Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Det er utrolig dumt å bare se på utseende når du tenker å få deg hund. Er MANGE raser jeg har lyst på når det bare kommer til utseende som jeg vet at absolutt ikke passer min hverdag. Hvis du absolutt ønsker deg en "søt" blandingshund. Sett deg heller inn i hvilke raser den er blanding av, les deg opp på rasene og se om du syns det passer deg og din familie. 3 1
Stacy__ Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Nei, selvsagt ikke. De ulike rasene har ulike behov og væremåte, man må få velge en hund som er forenlig med sin livsstil. Dette er det beste for både eier og hund. 1
Tabris Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Selvsagt ikke, vi har alle våre preferanser. Men det siste du bør gjøre er å velge en rase basert på utseende alene. Du må se på hva slags egenskaper hunden har og hva slags egenskaper dere ønsker i hunden. Hva dere kan gi hunden og hvilke raser som kan passe til det dere har å tilby og deres liv. Utfra de rasene kan dere også ta med utseendet i avgjørelsen. 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Takk for alle svar (bortsett fra facepalm-dama), tenkte jeg formulerte litt klønete i farta, og det kom mest fram, det med utseendet! Disse hundene jeg tenker på (ikke bare de to, har jo sett en del lignende oppigjennom flere tiår) er at de virker så familievennlige, snille og "folkelige". De er jo individuelle og må jo så klart trenes, det er jeg klar over. Har jo hatt hund som ungdom, og det er nettopp derfor jeg vil vente, siden barna er så små nå (yngste i treårsalder). Er nok bare noen tanker jeg gjorde meg mens jeg scrollet nedover alle de fine valpene i alle slags raser. 😅 fikk så dårlig samvittighet av å tenke slik! Men vet noen hva slags blandinger det her kan være? Jeg vet de ikke er samme rase, men de er samme kategori 🙂 Anonymkode: 937c0...49d
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Minner om strihåret dachs. Fine hunder, men veldig krevende. Anonymkode: 840f1...024
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Minner om strihåret dachs. Fine hunder, men veldig krevende. Anonymkode: 840f1...024 Takk for svar. Hvordan krevende, sånn at de ikke vil være alene i arbeidstiden/separasjonsangst, ikke vil høre etter, tenker du? Veldig greit å vite hvordan de er iallfall, takk 🙂 Anonymkode: 937c0...49d
mommyaka Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har tenkt litt på familiehund, ikke nå altså, men om en 3-4 års tid når ungene er større. Jeg synes en spesiell type blandingshund er så søt, sånne halvsmå rufsete brune tristøynede hunder med svart snute, lignende Max i Grinchen eller Odie i Garfield filmen! Jeg har kikket litt på Finn, men jeg føler det er så kjipt mot de andre hundene jeg bare scroller forbi. De trenger jo også et hjem, og her sitter jeg og dømmer etter utseende. Føler dette er som rasisme i hundeverdenen. Men de er så veldig søte, akkurat den typen hund, og jeg vil ikke ha for stor/"skummel"/voldsom, heller ikke sånn liten som ikke orker å gå noe særlig langt. Og jeg har for lenge siden falt helt for disse brune triste rufsete 😌 så det blir nok en slik om noen år, selv om jeg ikke aner hva de er blanding av en gang. Vet noen? Anonymkode: 937c0...49d Du må ikke gå etter hvordan en hund ser ut...du må gå etter rase og hvordan denne rasen passer deres familie og deres hverdagsliv. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august Absolutt. Har hørt snakk om det blant hundene at de føler seg diskriminert. Anonymkode: 059e1...43c 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august mommyaka skrev (1 minutt siden): Du må ikke gå etter hvordan en hund ser ut...du må gå etter rase og hvordan denne rasen passer deres familie og deres hverdagsliv. Så denne type hund er mer for barnløse og ensomme ulver? Jeg har alltid sett på dem som familiehunder oppigjennom.. men når du nevner det, begge de hundene jeg nevnte er jo ungkarshunder, vet ikke om det er tilfeldig da 🤭 Anonymkode: 937c0...49d
AnonymBruker Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt. Har hørt snakk om det blant hundene at de føler seg diskriminert. Anonymkode: 059e1...43c Jeg visste det! 🐶 Anonymkode: 937c0...49d
mommyaka Skrevet 6. august #18 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Hvordan krevende, sånn at de ikke vil være alene i arbeidstiden/separasjonsangst, ikke vil høre etter, tenker du? Veldig greit å vite hvordan de er iallfall, takk 🙂 Anonymkode: 937c0...49d Alle hunder kan få separasjon angst, alle hunder kan være krevende. Dere må begynne å lese opp om forskjellige raser, nå i august pleier der å være hunde messe i Lillestrøm. Der e det mange raser dere kan bli kjent med og oppdrettere. Men ikke bruk 2 år på se på søte bilder, bruk tiden på hva slags peks stell vil dere ha..kort..lang... røyter.. ikke røyter... str.. kosehund eller brukshund etc. Sett dere inn i økonomien..det er ikke billig å ha hund...reiser dere mye bort? Kan dere ha med hund? Har dere plass i bilen til hundebur? 2
Tabris Skrevet 6. august #19 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Hvordan krevende, sånn at de ikke vil være alene i arbeidstiden/separasjonsangst, ikke vil høre etter, tenker du? Veldig greit å vite hvordan de er iallfall, takk 🙂 Anonymkode: 937c0...49d Det er en jakthund. Du bør ikke skaffe deg en jakthund som selskapshund. Derfor jeg skrev i forrige innlegg - ikke start med å gå etter utseende. Start gjerne med å se på grupperingene til NKK og finn den/de grupper hvor hundene har egenskaper som passer dere utfra hva dere kan gi hunden og hva slags hverdag dere har. Utfra det kan dere se på enkeltraser hvor da selvsagt også hundens utseende spiller inn. 4 2
BobbySocks Skrevet 6. august #20 Skrevet 6. august Det finnes rasevelgere. Vær ærlig på hva dere ønsker og hva dere kan gi, SÅ kan du se på utseende om noen passer. Så leser du deg opp på rasen. Da først kan du ta et godt valg. 3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå