AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ^^^ Anonymkode: 2c79c...95e Har du sletta innlegget ditt? Anonymkode: 7bc91...38a
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Nope. Psykologiske diagnoser som f.eks. PTSD, personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse, C-PTSD ++ har alt for mange likhetstrekk og krever grundig utredning, både med skjemaer, historikk og flere timer med samtaler. En fastlege sitter ikke med den kompetansen. Anonymkode: 400cd...171 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du sletta innlegget ditt? Anonymkode: 7bc91...38a Nei, men er ikke vits å legge til noe mer når det er det jeg lurer på Anonymkode: 2c79c...95e 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, men er ikke vits å legge til noe mer når det er det jeg lurer på Anonymkode: 2c79c...95e Nei. Allmennlege/fastlege kan ikke gi denne diagnosen. Anonymkode: aa35f...bcb
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Min fastlege har satt både bipolar lidelse og PTSD. Anonymkode: 13b0a...198
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Fastlegen har lov til og kompetanse til å stille PTSD-diagnose. Det er vanlig praksis i primærhelsetjenesten, men ved behov for langvarig behandling eller trygderettigheter kreves det ofte en supplerende vurdering fra spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 13b0a...198 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min fastlege har satt både bipolar lidelse og PTSD. Anonymkode: 13b0a...198 Det kan de ikke. Dette må en spedialutdannet psykolog/psykiater sette etter en lang runde med undersøkelser og utelukket andre ting! Anonymkode: 95fc9...592 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august Nei, jeg fikk diagnose ptsd og dyp depresjon etter lang utredning hos dps. Min fastlege visste at jeg var deprimert og trengte hjelp hun ikke kunne gi. Hun kan gi resept på medisinene da. Anonymkode: 312aa...d96
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 22.45): Fastlegen har lov til og kompetanse til å stille PTSD-diagnose. Det er vanlig praksis i primærhelsetjenesten, men ved behov for langvarig behandling eller trygderettigheter kreves det ofte en supplerende vurdering fra spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 13b0a...198 Det har de faktisk ikke kompetanse til. Anonymkode: aa35f...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Nope. Har KPTSD selv, krevde nesten et år med utredning fra dps, etter henvisning fra fastlegen min (hadde 6-7 timer med henne først også..). Er så mange likhetstrekk mellom PTSD, KPTSD, borderline og bipolar at det må noen som er 6+år spesialisert innen psykologifaget for å kunne sette slike diagnoser. Fastlegen min ble imidlertid videresendt journal/diagnose når den til slutt var på plass og kunne skrive ut medisiner osv. Anonymkode: 911bb...19a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 22.43): Min fastlege har satt både bipolar lidelse og PTSD. Anonymkode: 13b0a...198 Hvor i landet bor du? Er det egne regler der, i mangel på kvalifisert helsepersonell? Anonymkode: 911bb...19a
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august Fastleger bør ikke sette ptsd-diagnose. Det blir fort feil. Anonymkode: e5877...320
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor i landet bor du? Er det egne regler der, i mangel på kvalifisert helsepersonell? Anonymkode: 911bb...19a Oslo🤷🏻♀️ Anonymkode: 13b0a...198
AnonymBruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nope. Har KPTSD selv, krevde nesten et år med utredning fra dps, etter henvisning fra fastlegen min (hadde 6-7 timer med henne først også..). Er så mange likhetstrekk mellom PTSD, KPTSD, borderline og bipolar at det må noen som er 6+år spesialisert innen psykologifaget for å kunne sette slike diagnoser. Fastlegen min ble imidlertid videresendt journal/diagnose når den til slutt var på plass og kunne skrive ut medisiner osv. Anonymkode: 911bb...19a Ett helt år? Min psykologspesialist så kptsd fra første time, og jeg har også borderline. Det er ikke så mange likhetstrekk om man vet forskjellen, og man trenger absolutt ikke å være spesialist for å utrede. Anonymkode: 9b2b2...9e7
AnonymBruker Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august Fastleger har ikke peiling. De taster kun på datamaskinen sin og stiller diagnoser som folk flest kan google seg til. Anonymkode: 78390...270
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august Til og med spesialisthelsetjenesten tok feil i fem år i mitt tilfelle. Anonymkode: e5877...320
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august Om min fastlege hadde begynt å sette slike diagnoser på meg så hadde jeg løpt som olja lyn fra det legekontoret. Ufattelig lite profesjonelt av en lege - samtidig som legen tar veldig lett på oppfølgingen. Det er litt som om en lege konkluderer med at "joda, du har brukket beinet, men jeg sender deg ikke til røntgen og vi gipser ikke foten din"... Anonymkode: 39af5...a14
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Til og med spesialisthelsetjenesten tok feil i fem år i mitt tilfelle. Anonymkode: e5877...320 Og kanskje de enda ikke har rett. For om pasienten ikke snakker sant, ikke er troverdig, holder tilbake informasjon m.m. - hvordan skal da psykologer og psykiatere kunne stille riktig diagnose? Det er egentlig ris til egen bak å komme med en slik opplysning så du vet det. Anonymkode: 39af5...a14
AnonymBruker Skrevet 7. august #20 Skrevet 7. august Her var det mye synsing. Fastlegen kan stille den diagnosen, som i at den har lov til å gjøre det. Det er kun leger og psykologer som kan diagnostisere i Norge. Men selv om en fastlege "kan" sette diagnosen betyr det ikke at det er lurt. Noen fastleger har ekstra kompetanse, og noen ganger er symptombildet svært klart og tydelig, men i de fleste tilfeller burde en gjennomføre en mer helhetlig utredning før slike diagnoser stilles. Anonymkode: 7b0c4...506
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå