AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Spiser det jeg skal av kalorier, for å ligge i et lite underskudd . For å gå ned i vekt . Trener i tillegg 3-4 dager i uka, så fåe i meg rikelig med proteiner (kun fra mat) Men jeg er så STAPPENDE mett hele tiden 🤣 rart problem å ha når en skal ned i vekt. Kostholdet er rikt på proteiner. What to do. Mindre proteiner og mer fett eller karbs? Anonymkode: 7a776...423
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Hvor mye proteiner og hva spiser du? Anonymkode: e6d15...b72
Stacy__ Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor mye proteiner og hva spiser du? Anonymkode: e6d15...b72 Det lurte jeg også på. Dette virker som et luksusproblem spør du meg 😅 10
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Er det ikke bare å spise mindre? Anonymkode: c9efd...7fd 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august TS her: I ca 500 kcal underskudd, skal jeg ligge på 1600 kcal pr dag. Proteiner omtrent 130 g pr dag, som er 1.5 g prot/kg kroppsvekt. Jeg trener hardt(styrke/xfit) 4 g/uken i tillegg, så jeg burde nok egentlig spist ENDA mer kanskje. Trener før middag, og har middag på kvelden. en vanlig dag fra Lifesum: 0730: Frokost: en boks(3 dl) kesam lett med chiafrø og bær. 350 kcal 1100: Lunch: 2 hjemmebakte proteinrundstykker + 2 kokte egg 469 kcal Div mellommåltid/før trening etc: 2-4 knekkebrød og en banan. 388 kcal (dette fordeles på en snack på kveld(2100), og påfyll før trening kl1530) 1800: Middag: feks 200 g kylling, og 250 g grønnsaker 278 kcal. Ender opp med karbo, 95 g, protein ca 130 og fett 40 g på en dag. Anonymkode: 7a776...423 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Tenk å gjøre mat så slitsomt😬 Kan du ikke spise intuitivt? kanskje lurt å snakke med ernæringsveileder for å få kvalifisert hjelp om det er den veien du vil holde deg på? Syns det er litt spesielt at det er blitt så poppis å styre mat på makronivå, det er som om «alle» plutselig er blitt toppidrettsutøvere. Anonymkode: c9efd...7fd 3 1
Østmann81 Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august Prøv deg litt frem, men sånn med en gang så ser jo dette bra ut og riktig i forhold til å beholde muskelmasse og samtidig miste fett 👍. Vet ikke hvor lenge du har holdt på, men kroppen har en tendens til å venne seg til ting ganske fort. Viktig å spise nok og riktig.
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tenk å gjøre mat så slitsomt😬 Kan du ikke spise intuitivt? kanskje lurt å snakke med ernæringsveileder for å få kvalifisert hjelp om det er den veien du vil holde deg på? Syns det er litt spesielt at det er blitt så poppis å styre mat på makronivå, det er som om «alle» plutselig er blitt toppidrettsutøvere. Anonymkode: c9efd...7fd Jeg er enig i at mange kompliserer og dramatiserer mer enn nødvendig, men nå er det vel antagelig "intuitiv" spising som har gjort henne overvektig i utgangspunktet. Folk flest er ikke selvregulerende, de trenger rammer. Bare se deg rundt. Anonymkode: 1e4b7...29b 5
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august Tipper du føler deg mer mett fordi du spiser annerledes. Jeg gikk ikke ned i vekt før, selv om jeg spiste ganske lite. Fikk etterhvert diabetes-diagnose, og måtte begynne å spise faste måltider for å unngå medisin. Jeg gikk da fra å spise kanskje noe til lunsj og ikke noe før stor og sen middag mellom kl 20-22.... Dette fordi jeg ikke tenker på mat eller noe å spise når jeg holder på med ting. Føler heller veldig lite sult og "lyst på". Når jeg da spiste sen middag, var blodsukkeret helt ute å kjøre, og jeg spiste for mye karbohydrater på en gang i stedet for fordelt utover dagen, og fikk høyt blodsukker gjennom natten. Dårlig søvn og kroppen virket ikke slik den skulle. Nå når jeg har blitt tvunget til å spise jevne måltider - og mye mer mat - så gikk forbrenningen min opp og jeg har gått ned ganske mye. Med engang jeg fikk kontroll på blodsukker og derav god søvn om natten, begynte kroppen å regulere seg selv. Har alltid spist sunn mat, og aldri sittet og gaflet i meg, slik mange tror, men en kropp med hormonforstyrrelse, forbrenner ikke slik som "friske" kropper. Poenget er at jeg synes jeg spiser hele tiden, og altfor mye - men kroppen virker fordi måltidene er jevnt og blodsukkeret holder stand. Men føler på samme metthet som du beskriver. Mett hele tiden. Livet var enklere når jeg ikke trengte å tenke på mat, men ser at kroppen ikke hadde godt av det. Anonymkode: 79ad2...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her: I ca 500 kcal underskudd, skal jeg ligge på 1600 kcal pr dag. Proteiner omtrent 130 g pr dag, som er 1.5 g prot/kg kroppsvekt. Jeg trener hardt(styrke/xfit) 4 g/uken i tillegg, så jeg burde nok egentlig spist ENDA mer kanskje. Trener før middag, og har middag på kvelden. en vanlig dag fra Lifesum: 0730: Frokost: en boks(3 dl) kesam lett med chiafrø og bær. 350 kcal 1100: Lunch: 2 hjemmebakte proteinrundstykker + 2 kokte egg 469 kcal Div mellommåltid/før trening etc: 2-4 knekkebrød og en banan. 388 kcal (dette fordeles på en snack på kveld(2100), og påfyll før trening kl1530) 1800: Middag: feks 200 g kylling, og 250 g grønnsaker 278 kcal. Ender opp med karbo, 95 g, protein ca 130 og fett 40 g på en dag. Anonymkode: 7a776...423 Dette er for lite mat for meg Anonymkode: e6d15...b72
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er for lite mat for meg Anonymkode: e6d15...b72 #kjæredagbok Anonymkode: 8bc56...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er for lite mat for meg Anonymkode: e6d15...b72 Nei for alle kropper er jo ikke forskjellige liksom... 100% unødvendig kommentar. Hva som er lite for deg, er jævlig mye for andre. Anonymkode: e60a0...0cb 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette er for lite mat for meg Anonymkode: e6d15...b72 Men da må jo du bare spise litt mer enn meg 🙂 Anonymkode: 7a776...423 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august En hel boks kesam til frokost?🤢 Hva med å kutte mellommåltidene noen dager? Ofte går det bra å slanke seg en stund, og så øker sulten igjen. Da kan du heller gå ned i vekt litt raskere nå i staten, også har du litt å gå på av å øke matinntaket når motivasjonen daler, eller du får mensen osv. Anonymkode: 139b8...1e8
AnonymBruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august Kan også legge til at jeg personlig trives bedre med å spise hoveddelen av dagens kalorier på ettermiddag/kveld. Hadde det vært noe kanskje? Du har veldig mye til frokost og lunsj ift middag. Anonymkode: 139b8...1e8
AnonymBruker Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august Er vel ikke meningen at en skal sulte selv om en slanker seg? Mulig jeg har totalt feil, jeg har aldri hatt behov for å slanke meg. Men det må vel være bedre å føle seg mett, enn å gå rundt sulten. Anonymkode: e2db7...0d4
AnonymBruker Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august Spis mindre da om du blir for mett. Hvorfor skal du presse i deg mat når du ikke vil ha?? Snakk om å gjøre det mer komplisert 🙄 Anonymkode: c8716...302
AnonymBruker Skrevet 6. august #18 Skrevet 6. august Hvis du spiste veldig usunt før, så har nok denne nye maten mye større volum. Tenk deg størrelsesforskjellen på 350kcal sjokolade framfor den frokosten du beskriver. Anonymkode: 139b8...1e8
Lizard Skrevet 6. august #19 Skrevet 6. august HVis du trener hard styrke så ofte som du sier bør du virkelig spise mer karbohydrat. Det spiller stor rolle ift. restitusjon.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:35 #20 Skrevet onsdag kl 20:35 AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 13.37): Kan også legge til at jeg personlig trives bedre med å spise hoveddelen av dagens kalorier på ettermiddag/kveld. Hadde det vært noe kanskje? Du har veldig mye til frokost og lunsj ift middag. Anonymkode: 139b8...1e8 Jeg vet, men jeg opplever ofte at jeg da ikke klarer få i meg all maten på kvelden heller. Nå er kl 2230 og jeg har ikke fått i meg alt jeg skal i dag heller. Skal ha i meg ca 170g protein 85 g fett 108 g karbo pr dag. ...det er litt av en jobb. Anonymkode: 7a776...423
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå