Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser det jeg skal av kalorier, for å ligge i et lite underskudd . For å gå ned i vekt .  

Trener i tillegg 3-4 dager i uka, så fåe i meg rikelig med proteiner (kun fra mat)  

Men jeg er så STAPPENDE mett hele tiden 🤣  rart problem å ha når en skal ned i vekt.   

Kostholdet er rikt på proteiner.

What to do. Mindre proteiner og mer fett eller karbs? 

Anonymkode: 7a776...423

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye proteiner og hva spiser du?

Anonymkode: e6d15...b72

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor mye proteiner og hva spiser du?

Det lurte jeg også på. Dette virker som et luksusproblem spør du meg 😅

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å spise mindre? 

Anonymkode: c9efd...7fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

I ca 500 kcal underskudd, skal jeg ligge på 1600 kcal pr dag. Proteiner omtrent 130 g pr dag, som er 1.5 g prot/kg kroppsvekt. Jeg trener hardt(styrke/xfit) 4 g/uken i tillegg, så jeg burde nok egentlig spist ENDA mer kanskje.  Trener før middag, og har middag på kvelden.

en vanlig dag fra Lifesum: 

0730: Frokost: en boks(3 dl) kesam lett med chiafrø og bær. 350 kcal 

1100: Lunch: 2 hjemmebakte proteinrundstykker + 2 kokte egg 469 kcal

Div mellommåltid/før trening etc: 2-4 knekkebrød og en banan. 388 kcal (dette fordeles på en snack på kveld(2100), og påfyll før trening kl1530)

1800: Middag: feks 200 g kylling, og 250 g grønnsaker 278 kcal.

Ender opp med karbo, 95 g, protein ca 130 og fett 40 g på en dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å gjøre mat så slitsomt😬 Kan du ikke spise intuitivt? 

kanskje lurt å snakke med  ernæringsveileder for å få kvalifisert hjelp om det er den veien du vil holde deg på?

Syns det er litt spesielt at det er blitt så poppis å styre mat på makronivå, det er som om «alle» plutselig er blitt toppidrettsutøvere.

• Liker 3
Skrevet

Prøv deg litt frem, men sånn med en gang så ser jo dette bra ut og riktig i forhold til å beholde muskelmasse og samtidig miste fett 👍.

Vet ikke hvor lenge du har holdt på, men kroppen har en tendens til å venne seg til ting ganske fort. Viktig å spise nok og riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenk å gjøre mat så slitsomt😬 Kan du ikke spise intuitivt? 

kanskje lurt å snakke med  ernæringsveileder for å få kvalifisert hjelp om det er den veien du vil holde deg på?

Syns det er litt spesielt at det er blitt så poppis å styre mat på makronivå, det er som om «alle» plutselig er blitt toppidrettsutøvere.

Jeg er enig i at mange kompliserer og dramatiserer mer enn nødvendig, men nå er det vel antagelig "intuitiv" spising som har gjort henne overvektig i utgangspunktet. Folk flest er ikke selvregulerende, de trenger rammer. Bare se deg rundt.

Anonymkode: 1e4b7...29b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tipper du føler deg mer mett fordi du spiser annerledes. 

Jeg gikk ikke ned i vekt før, selv om jeg spiste ganske lite. Fikk etterhvert diabetes-diagnose, og måtte begynne å spise faste måltider for å unngå medisin. Jeg gikk da fra å spise kanskje noe til lunsj og ikke noe før stor og sen middag mellom kl 20-22.... Dette fordi jeg ikke tenker på mat eller noe å spise når jeg holder på med ting. Føler heller veldig lite sult og "lyst på". Når jeg da spiste sen middag, var blodsukkeret helt ute å kjøre, og jeg spiste for mye karbohydrater på en gang i stedet for fordelt utover dagen, og fikk høyt blodsukker gjennom natten. Dårlig søvn og kroppen virket ikke slik den skulle. Nå når jeg har blitt tvunget til å spise jevne måltider - og mye mer mat - så gikk forbrenningen min opp og jeg har gått ned ganske mye. Med engang jeg fikk kontroll på blodsukker og derav god søvn om natten, begynte kroppen å regulere seg selv. Har alltid spist sunn mat, og aldri sittet og gaflet i meg, slik mange tror, men en kropp med hormonforstyrrelse, forbrenner ikke slik som "friske" kropper. Poenget er at jeg synes jeg spiser hele tiden, og altfor mye - men kroppen virker fordi måltidene er jevnt og blodsukkeret holder stand. Men føler på samme metthet som du beskriver. Mett hele tiden. Livet var enklere når jeg ikke trengte å tenke på mat, men ser at kroppen ikke hadde godt av det. 

Anonymkode: 79ad2...5c4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her:

I ca 500 kcal underskudd, skal jeg ligge på 1600 kcal pr dag. Proteiner omtrent 130 g pr dag, som er 1.5 g prot/kg kroppsvekt. Jeg trener hardt(styrke/xfit) 4 g/uken i tillegg, så jeg burde nok egentlig spist ENDA mer kanskje.  Trener før middag, og har middag på kvelden.

en vanlig dag fra Lifesum: 

0730: Frokost: en boks(3 dl) kesam lett med chiafrø og bær. 350 kcal 

1100: Lunch: 2 hjemmebakte proteinrundstykker + 2 kokte egg 469 kcal

Div mellommåltid/før trening etc: 2-4 knekkebrød og en banan. 388 kcal (dette fordeles på en snack på kveld(2100), og påfyll før trening kl1530)

1800: Middag: feks 200 g kylling, og 250 g grønnsaker 278 kcal.

Ender opp med karbo, 95 g, protein ca 130 og fett 40 g på en dag. 

Dette er for lite mat for meg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

#kjæredagbok

Anonymkode: 8bc56...f6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei for alle kropper er jo ikke forskjellige liksom...

100% unødvendig kommentar. Hva som er lite for deg, er jævlig mye for andre. 

Anonymkode: e60a0...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men da må jo du bare spise litt mer enn meg 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En hel boks kesam til frokost?🤢

Hva med å kutte mellommåltidene noen dager? Ofte går det bra å slanke seg en stund, og så øker sulten igjen. Da kan du heller gå ned i vekt litt raskere nå i staten, også har du litt å gå på av å øke matinntaket når motivasjonen daler, eller du får mensen osv.

Anonymkode: 139b8...1e8

AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til at jeg personlig trives bedre med å spise hoveddelen av dagens kalorier på ettermiddag/kveld. Hadde det vært noe kanskje? Du har veldig mye til frokost og lunsj ift middag.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke meningen at en skal sulte selv om en slanker seg? Mulig jeg har totalt feil, jeg har aldri hatt behov for å slanke meg. Men det må vel være bedre å føle seg mett, enn å gå rundt sulten.

Anonymkode: e2db7...0d4

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre da om du blir for mett. Hvorfor skal du presse i deg mat når du ikke vil ha?? Snakk om å gjøre det mer komplisert 🙄

Anonymkode: c8716...302

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiste veldig usunt før, så har nok denne nye maten mye større volum. Tenk deg størrelsesforskjellen på 350kcal sjokolade framfor den frokosten du beskriver.

Skrevet

HVis du trener hard styrke så ofte som du sier bør du virkelig spise mer karbohydrat. Det spiller stor rolle ift. restitusjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...