Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil alltid være rift om bolig i Oslo så tror ikke på noe stort nedgang der. 

Anonymkode: 071f0...b0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor på østkanten er dette? Jeg er på boligjakt på østkanten, og alt går langt over prisantydning. 

Anonymkode: 2cad4...650

Vil ikke si eksakt hvor, men ikke så langt fra Bøler. Hvilken type bolig er du ute etter? Nå solgte jeg en stor 3-roms, er mange like til salgs akkurat nå. Det som går over prisantydning her er som sagt 2-roms, den ene ble solgt 400.000 kr over (!) her en dag. En kollega solgte til 300.000 kr under prisantydning, men den ble lagt ut i tidlig juli så lav respons (område rundt Bogerud/Tveita eller borti der en plass). 3 visninger før han fikk solgt, en 4-roms. 

Men de som er mer sentrale går kanskje mer over prisantydning skulle jeg tro. Det meste som ligger på Grünerløkka / Majorstuen / Sagene / Løren og generelt sentrale områder i Oslo. Mulig det er en dipp i markedet akkurat nå, men jeg er sikker på at det tar seg opp igjen fra september. 

Anonymkode: 61101...22b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen krise enda. Men om trenden skulle fortsette er det åpenbart at regjeringen må gripe inn med tiltak for å stoppe boligprisnedgang. Politikerne kan ikke sitte og se på at store deler av befolkningen mister formuen sin. Det er minst like ille som å miste jobben. Enhver politikere som vil bli gjenvalgt kan ikke sitte passivt å se på. 

For boligeiere har man trygghet i at man er mange. Sammen kan vi kreve at regjeringen beskytter investeringene våre. Så jeg ville ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 8dc0c...6c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Utbudet er stort og det er mange boliger på lager. Smertegrensen er også antakelig nådd, uansett hva de som tjener på dette sier.

Anonymkode: 6fa07...3ae

Jepp! Ser det for meg, en 5-roms på Majorstuen, går nok for 2 millioner. :sarkasme:

Anonymkode: b1c9b...ea3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil alltid være rift om bolig i Oslo så tror ikke på noe stort nedgang der. 

Anonymkode: 071f0...b0d

Det tror jeg også. I Oslo vil det alltid være nok av folk som er villig til å betale mye for å bo. Og med en gang det blir litt nedgang, så vil det gå opp igjen, fordi det alltid vil være folk som sitter på gjerdet, klare til å kjøpe seg bolig. Jeg har sett mange sånne tråder på KG, det var en her for 3 år tilbake som spådde boligkrakk, men boligprisene har faktisk fortsatt å stige siden den gang. 

Anonymkode: b1c9b...ea3

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da var det kanskje ikke bare sommerdvalen som senket seg over boligmarkedet. Tall fra Krogsveen viser at boligprisene i Oslo sank med 0,7 % forrige måned. I tillegg melder SSB at prisene i Oslo og Bærum falt med 1,7 % i 2. kvartal. Eiendom Norge melder også om en nasjonal nedgang på 1 % i juli.

Så – hva skjer? Dette skulle jo være året hvor boligprisene bare skulle én vei – opp. Det var snakk om 10–12 % vekst i Oslo i 2025. Men nå?

Nå begynner det å ligne på et vendepunkt. Lite trøkk i markedet, dyrere boliglån, utleieboliger som dumpes i salgsmarkedet. Har folk gått tomme for penger, eller er det bare midlertidig kjøleluft?

Ikke at jeg gråter for de som sitter på tre utleieleiligheter og 2 % rente fra 2021, men det er litt fascinerende å se hvor stille det plutselig har blitt i visse ledd.

Spørsmålet er rett og slett:
Kommer Oslo til å ende 2025 med negativ prisutvikling eller snur det utover høsten?

Hva tror dere?

Anonymkode: 26612...d00

Kan jo tidvis også slenge på sesongjustert prisutvikling. Det har tross alt vært sommerferie. Ser man litt på de analyserte tallene blir ikke bildet fullt så negativt. Det er tilogmed en liten økning i prisnivået om man tar hensyn til den sesongjusterte duppen i prisutviklingen om sommeren. 

For Oslos del er det også en sesongjustert nedgang, men den er vesentlig mindre enn den nominelle. 

image.thumb.png.6264420a77219a96eb576c0793190c1d.png

Så får man vente i spenning til augusttallene kommer, og se om det var en feriedupp eller starten på noe grusomt. Selv tror jeg ikke særlig på nedgang. Men nå skjer det endelig noe i bystyret. Ser ut som de prøver å nå målet om 3000 regulerte boliger. https://www.nrk.no/stor-oslo/flere-nyboliger-i-oslo-enn-pa-lenge-1.17517951 

Flere boliger kan gi lavere priser

Endret av newman01
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...