Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da var det kanskje ikke bare sommerdvalen som senket seg over boligmarkedet. Tall fra Krogsveen viser at boligprisene i Oslo sank med 0,7 % forrige måned. I tillegg melder SSB at prisene i Oslo og Bærum falt med 1,7 % i 2. kvartal. Eiendom Norge melder også om en nasjonal nedgang på 1 % i juli.

Så – hva skjer? Dette skulle jo være året hvor boligprisene bare skulle én vei – opp. Det var snakk om 10–12 % vekst i Oslo i 2025. Men nå?

Nå begynner det å ligne på et vendepunkt. Lite trøkk i markedet, dyrere boliglån, utleieboliger som dumpes i salgsmarkedet. Har folk gått tomme for penger, eller er det bare midlertidig kjøleluft?

Ikke at jeg gråter for de som sitter på tre utleieleiligheter og 2 % rente fra 2021, men det er litt fascinerende å se hvor stille det plutselig har blitt i visse ledd.

Spørsmålet er rett og slett:
Kommer Oslo til å ende 2025 med negativ prisutvikling eller snur det utover høsten?

Hva tror dere?

Anonymkode: 26612...d00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Denne «faller» ønsker man jo bare å le av. Prisnivået er så høyt at 0,7% betyr ingenting. 

Anonymkode: 2ff7e...e39

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

-0.7% var jo bare forrige måned,  det har falt i 6 måneder nå, til tross for rentekutt.

AnonymBruker
Skrevet

Utbudet er stort og det er mange boliger på lager. Smertegrensen er også antakelig nådd, uansett hva de som tjener på dette sier.

Anonymkode: 6fa07...3ae

• Liker 2
Skrevet (endret)

Naboene setter stadig nye rekorder både på 2 og 3 roms her så NEPPE, drøyer nå 120 000 NOK per m2 er snart Sørenga priser.

Prisene faller i fellesferie måneden amg.....

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Naboene setter stadig nye rekorder både på 2 og 3 roms her så NEPPE, drøyer nå 120 000 NOK per m2 er snart Sørenga priser.

Prisene faller i fellesferie måneden amg.....

Spørs hvor på Sørenga. Noe blir ikke solgt, og regnes ikke med i statistikken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørs hvor på Sørenga. Noe blir ikke solgt, og regnes ikke med i statistikken. 

Jeg følger veldig godt med da jeg leter etter ny bolig, det meste selger veldig godt

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel alltid nedgang i juli, så det er ikke noe uvanlig i år.

Anonymkode: d2e8c...a35

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (6 minutter siden):

Jeg følger veldig godt med da jeg leter etter ny bolig, det meste selger veldig godt

Jeg også 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha!! 🤣 Søtt med ønsketenkning da, TS 🥰

Anonymkode: 0dfe8...750

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Osloboliger går så det griner og det vil de alltid gjøre. Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. 

Anonymkode: 65814...9cd

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel alltid nedgang i juli, så det er ikke noe uvanlig i år.

Men nå har det vært nedgang i Februar, Mars, April, Mai, juni og Juli. Vi ble lovt 2-sifret boligprisvekst i år, og nå er vi over 3% ned de siste 6 månedene i Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men nå har det vært nedgang i Februar, Mars, April, Mai, juni og Juli. Vi ble lovt 2-sifret boligprisvekst i år, og nå er vi over 3% ned de siste 6 månedene i Oslo. 

Ble da ikke lovet noe som helst, det var en prognose. Ikke hugget i stein akkurat.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ble da ikke lovet noe som helst, det var en prognose. Ikke hugget i stein akkurat.

Ja. Og i tillegg kom den varslede rentenedgangen først nå, og den har neppe rukket å ha særlig effekt ennå. 
Realiteten er at det bygges for lite boliger i Oslo. Og så lenge det gjør det, og folk fortsatt vil bo der, da vil prisene gå opp. 

Anonymkode: 83c03...11d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene i Oslo har sunket i 4-5-6 strake måneder flere ganger de siste ti årene. Hver gang lages det en rekke tråder på både KG og andre fora bygget på en tanke om at «Nå, dere, NÅ kommer krakket». 

Ingen annen gruppe i hele Norge har tabbet seg ut mer økonomisk enn de som har sittet på gjerdet boligmessig og ventet på krakket. 

Anonymkode: 58e11...4c1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Boligprisene i Oslo har sunket i 4-5-6 strake måneder flere ganger de siste ti årene. Hver gang lages det en rekke tråder på både KG og andre fora bygget på en tanke om at «Nå, dere, NÅ kommer krakket». 

Ingen annen gruppe i hele Norge har tabbet seg ut mer økonomisk enn de som har sittet på gjerdet boligmessig og ventet på krakket. 

Er du megler? 

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting hadde vært ett større sunnhetstegn enn ett mindre og kontrollert prisfall på boliger i de store byene de neste årene!!!

Anonymkode: 5f69d...1f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du megler? 

På ingen måte. Døll byråkrat som hadde sagt opp på dagen hvis jeg måtte aktivt markedsføre noen verdens ting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte en leilighet 100.000 kr under takst i dag her i Oslo (østkanten), så det kan være noe i at prisene faller litt ja. Istedet for å ta sjansen på flere visninger/ekstra kostnader så tenkte jeg at 100.000 kr under takst ikke er så ille. Ser det er flere leiligheter i området her som ikke blir solgt, eller som må sette ned prisen ganske mye. Men 2-roms derimot, der går MYE over takst! 

Anonymkode: 61101...22b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg solgte en leilighet 100.000 kr under takst i dag her i Oslo (østkanten), så det kan være noe i at prisene faller litt ja. Istedet for å ta sjansen på flere visninger/ekstra kostnader så tenkte jeg at 100.000 kr under takst ikke er så ille. Ser det er flere leiligheter i området her som ikke blir solgt, eller som må sette ned prisen ganske mye. Men 2-roms derimot, der går MYE over takst! 

Anonymkode: 61101...22b

Hvor på østkanten er dette? Jeg er på boligjakt på østkanten, og alt går langt over prisantydning. 

Anonymkode: 2cad4...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...