AnonymBruker Skrevet 5. august #41 Skrevet 5. august Dæsken snyte så glad jeg har utedo på hytta, slipper alt sånt. Anonymkode: 23d11...551 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #42 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dæsken snyte så glad jeg har utedo på hytta, slipper alt sånt. Anonymkode: 23d11...551 Vi hadde også det, vi rev den. Da mener jeg mine foreldre. Må ikke en utedo tømmes noengang??? Anonymkode: 7b72f...172 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #43 Skrevet 5. august Hvem eier hytta, kun dere eller alle som bruker den? Dersom det kun er dere, så er saken enkel, krev betalt for tømming av septikk pr natt andre bruker hytta. Ønsker de ikke å betale, så nekter dere dem tilgang. Er den slik at alle som bruker den eier den, så deler dere kostnaden for tømming på antall eiere. Anonymkode: 5711b...f2e 1
-jk- Skrevet 5. august #44 Skrevet 5. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Den er 5000l mener jeg. Den er dessverre UNDER hytta, ellers hadde vi nok gjort det. Og det er vann i den, for nærme drikkevann til å bare la bæsj og papir bli i tanken. Anonymkode: 7b72f...172 Dette henger ikke på grep. 5000L og full etter to måneder med kun toalettbruk? Selv om dere har et ekstremt vannforbrukende toalett med 12L per skylling er det nesten 7 nedtrekk per dag i snitt. Brukes hytta konstant av mange personer? Mitt tips er fortsatt bytt til vacuumtoalett. 1L per skylling så da holder tanken til 5000 nedtrekk på toalettet. Med samme forbruk som dere har nå holder det da glatt med en tømming per år, kanskje annethvert år. Toalettet koster omkring 30.000,- (Jets). Evt. kan kanskje et moderne standardtoalett hjelpe, noen av de bruker bare 2-4L per skylling: https://www.porsgrundbad.no/produkter/produktfunksjoner/vannbesparing/ Endret 5. august av -jk- 2
Fru Uperfekt Skrevet 5. august #45 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi eier en hytte vi er mye på, den deles i familien, så det er noen der nesten hele året. Problemet: det er tett septikktank. Dvs det blir fullt. Fet renner over og stinker. Det koster 4k for å tømme. Vi har valgene: ikke gå på do inne, tisse i badekaret, betale 4k flere ganger i året eller å selge. Å bytte tank er ikke et alternativ dessverre, det er for nærme drikkevann. Man kunne byttet den til en større, men det er under hytta, så det koster fort en halv mill++ Hva hadde du gjort? Har du noen tips? Anonymkode: 7b72f...172 4k er da ikke mye, la oss si dere må tømme den hver 4 mnd så er det 1k i mnd
AnonymBruker Skrevet 6. august #46 Skrevet 6. august Vilde78 skrev (12 timer siden): 😳 Tømme for pokker tanken med en gang det er nødvendig! Enten det er en gang i året eller annenhver mnd. Noe annet er miljøkriminalitet og alvorlig forurensning. Tenke seg til - vurdere å tisse i badekaret (som sikkert går rett ut i naturen som gråvann) for å spare penger. Makan. Ja, det er bare til å betale 4000,- annenhver mnd?? Hvilken verden lever du i? De fleste lar ikke være å betale 4000,- annenhver mnd for å spare penger..... - de fleste har nemlig ikke råd det! Ro ned sinnet ditt.... Anonymkode: 0bec3...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #47 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det vil de ikke. Vi har spurt. Så jeg spør egentlig om alternativer til å minske forbruk. Det er mest vann selvfølgelig, men det er like dyrt. Vi betaler per nå mellom 16-20 i året på septikk. Anonymkode: 7b72f...172 Vil ikke? Da synes jeg ikke de burde få bruke hytta... Anonymkode: 0bec3...6ab 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #48 Skrevet 6. august Sjekk om toalettet står og renner. Ikke trekk ned når dere kun har tisset. Anonymkode: bd726...d22
Vilde78 Skrevet 6. august #49 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det er bare til å betale 4000,- annenhver mnd?? Hvilken verden lever du i? De fleste lar ikke være å betale 4000,- annenhver mnd for å spare penger..... - de fleste har nemlig ikke råd det! Ro ned sinnet ditt.... Anonymkode: 0bec3...6ab Men da har man enten ikke råd til å ha hytta, eller råd til å bruke den så mye. Å ha hytte er jo ingen menneskerettighet, og problemer med de direkte kostnadene forbundet med hytte er utelukkende et i-landsproblem. Å forurense er da uansett ikke et akseptabelt alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #50 Skrevet 6. august Utedo er best. På vår hytte blir utedo tømt på våren ca hvert 5. år. Har man en bra utedo med tilgang til mye luft og bruke kun lett dopapir så brytes det ned fort og trengs ikke tømmes ofte. Anonymkode: 2d86c...b9d
AnonymBruker Skrevet 6. august #51 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi hadde også det, vi rev den. Da mener jeg mine foreldre. Må ikke en utedo tømmes noengang??? Anonymkode: 7b72f...172 Utedo tømmer man selv. Og legger innholdet på egnet sted der det brytes ned og blir til jord. Tøm tanken, og sett opp utedoen igjen. Anonymkode: 4d7f7...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #52 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): De betaler, men vil ikke betale ekstra på septikk. «Fordi må do må man» Anonymkode: 7b72f...172 Da bare sier du at fra 7. august 2025, så koster det 4.000 mer å låne hytta. Syns de det er for dyrt, så får de leie en annen hytte. Vi har også en sommerhytte med septiktank. Jeg vet ikke hvor stor den er, men vi tømmer den to ganger hver sesong. Sesongen varer ca 1. mai- 1. sept. Vi er bare en familie som bruker den + gjester. Anonymkode: d323c...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #53 Skrevet 6. august Avtal med et firma om tømming 2-4 ganger i året? Da kan dere kanskje få en billigere avtale. Hør med forsikring om de kan bistå med noe? jeg hadde Septingtank som jeg fjernet og koblet meg opp til naboens avløp. Betalte naboen 20.000 kr for det og tinglyste det. Jeg betalte vel 60.000kr for jobben og 20.000 for avløpspumpe, Anonymkode: edb0d...594
AnonymBruker Skrevet 6. august #54 Skrevet 6. august Kan et minirenseanlegg funke i stedet? Anonymkode: 4db94...67c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå