AnonymBruker Skrevet 5. august #21 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi eier en hytte vi er mye på, den deles i familien, så det er noen der nesten hele året. Problemet: det er tett septikktank. Dvs det blir fullt. Fet renner over og stinker. Det koster 4k for å tømme. Vi har valgene: ikke gå på do inne, tisse i badekaret, betale 4k flere ganger i året eller å selge. Å bytte tank er ikke et alternativ dessverre, det er for nærme drikkevann. Man kunne byttet den til en større, men det er under hytta, så det koster fort en halv mill++ Hva hadde du gjort? Har du noen tips? Anonymkode: 7b72f...172 Betale 4 k flere ganger i året, selvsagt. Har dere ikke råd? Nei, da får dere selge unna hytta, eller legge den ut på Airbnb en måneds tid. Anonymkode: b588f...513
AnonymBruker Skrevet 5. august #22 Skrevet 5. august Da slår jeg et slag for å tisse i badekaret. Anonymkode: 37f60...c99
Morten1 Skrevet 5. august #23 Skrevet 5. august Dere eier en hytte, som deles med flere i familien? Kanskje de andre som låner den nye kan spytte inn "tømme avgift" oftere?
TomKrus Skrevet 5. august #24 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Den er 5000l mener jeg. Den er dessverre UNDER hytta, ellers hadde vi nok gjort det. Og det er vann i den, for nærme drikkevann til å bare la bæsj og papir bli i tanken. Anonymkode: 7b72f...172 Litt vann er det alltid, problemet er om det ikke er en vann utskiller i den, da går den fort full det kan jeg love deg. Har aldri vært borte i et slikt system, fordi noe slikt ikke er skikkelig funksjonelt, da er den gammel som fy. Da må du lage en grøft sette ned ny tank utenfor hytte og koble til denne. Som videre skiller ut vannet om det er mulig. Kommunene godtar neppe dette uten at det søkes om det. Fordi spredning til terreng er noe de ikke liker, og til sjø må den ut på dypt vann. Det blir kostbart. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #25 Skrevet 5. august Morten1 skrev (15 minutter siden): Dere eier en hytte, som deles med flere i familien? Kanskje de andre som låner den nye kan spytte inn "tømme avgift" oftere? Det vil de ikke. Vi har spurt. Så jeg spør egentlig om alternativer til å minske forbruk. Det er mest vann selvfølgelig, men det er like dyrt. Vi betaler per nå mellom 16-20 i året på septikk. Anonymkode: 7b72f...172
Morten1 Skrevet 5. august #26 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vil de ikke. Vi har spurt. Så jeg spør egentlig om alternativer til å minske forbruk. Det er mest vann selvfølgelig, men det er like dyrt. Vi betaler per nå mellom 16-20 i året på septikk. Anonymkode: 7b72f...172 Så ikke la de låne hytten om de ikke vil bidra noe, tror de at det er gratis å ha hytte? 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #27 Skrevet 5. august TomKrus skrev (1 minutt siden): Litt vann er det alltid, problemet er om det ikke er en vann utskiller i den, da går den fort full det kan jeg love deg. Har aldri vært borte i et slikt system, fordi noe slikt ikke er skikkelig funksjonelt, da er den gammel som fy. Da må du lage en grøft sette ned ny tank utenfor hytte og koble til denne. Som videre skiller ut vannet om det er mulig. Kommunene godtar neppe dette uten at det søkes om det. Fordi spredning til terreng er noe de ikke liker, og til sjø må den ut på dypt vann. Det blir kostbart. Ja, det var det jeg var redd for. Den er nok fra tidligst 80 tallet. Kanskje 50 tallet… Anonymkode: 7b72f...172
Gladgutten79 Skrevet 5. august #28 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Den er 5000l mener jeg. Den er dessverre UNDER hytta, ellers hadde vi nok gjort det. Og det er vann i den, for nærme drikkevann til å bare la bæsj og papir bli i tanken. Anonymkode: 7b72f...172 Akkurat som jeg skrev, uten utløp, en septiktank med overløp kalles på fagspråket slamavskiller da slam(bommelom) ligger igjen og bimmelim går ut, du bør sjekke ut om toalett ikke står å renner evt utette kraner som lekker da dette kan fylle opp tanken fortere enn svint
AnonymBruker Skrevet 5. august #29 Skrevet 5. august Morten1 skrev (Akkurat nå): Så ikke la de låne hytten om de ikke vil bidra noe, tror de at det er gratis å ha hytte? De betaler, men vil ikke betale ekstra på septikk. «Fordi må do må man» Anonymkode: 7b72f...172
TomKrus Skrevet 5. august #30 Skrevet 5. august (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det var det jeg var redd for. Den er nok fra tidligst 80 tallet. Kanskje 50 tallet… Anonymkode: 7b72f...172 Da må du faktisk bare tømme den når det er nødvendig, og redusere bruk av toalett og dusj til et minimum. uansett kan man fikse dette selv, og ikke snakke med kommunen om det. For om du gjøre det ? Da får du bare et rungende nei uten funksjonell slamavskiller og vann som renner ut av tanken til et egnet sted. Dette er blitt rimelig strengt de siste 10 årene. Endret 5. august av TomKrus
AnonymBruker Skrevet 5. august #31 Skrevet 5. august TomKrus skrev (Akkurat nå): Da må du faktisk bare tømme den når det er nødvendig, og redusere bruk av toalett og dusj til et minimum. Vann går ikke i tanken. Altså dusj og vann generelt. Kun vann fra doen(e). Anonymkode: 7b72f...172
AnonymBruker Skrevet 5. august #32 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De betaler, men vil ikke betale ekstra på septikk. «Fordi må do må man» Anonymkode: 7b72f...172 Ja nettopp, da må de også ta følgene av dobesøk. Altså, for en snål gjeng.. Anonymkode: 3f5af...9eb 2
TomKrus Skrevet 5. august #33 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vann går ikke i tanken. Altså dusj og vann generelt. Kun vann fra doen(e). Anonymkode: 7b72f...172 Merkelig hvor går vannet fra dusjen da Uansett vann fra dassene blir fort mange tusen liter om man bruker hytten hyppig. En slik tank er i moderne bruk totalt dysfunksjonelt. Det blir veldig dyrt å tømme, og de som driver med slamtømming begynner å lure på hva dette er for noe. De tar seg av slammet, ikke mange tusen liter vann uten at de begynner å ta seg veldig godt betalt for det.
Gladgutten79 Skrevet 5. august #34 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vann går ikke i tanken. Altså dusj og vann generelt. Kun vann fra doen(e). Anonymkode: 7b72f...172 Da bør du få sjekke den skikkelig, kan jo være grunnvann som lekker inn i den
AnonymBruker Skrevet 5. august #35 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vann går ikke i tanken. Altså dusj og vann generelt. Kun vann fra doen(e). Anonymkode: 7b72f...172 Hvor går det vannet da? Og hvorfor er det fett i septiktanken? En slenger da ikke fett i toalettet. Anonymkode: 25eac...cdf
AnonymBruker Skrevet 5. august #36 Skrevet 5. august Dersom det renner ut fra sepriktsnken og det lukter så forurenser dere vel? Er denne tanken i det hele tatt livlig i 2025? Jeg vil regne med at dere er lovpålagt å sørge for at det ikke renner ut ting fra septiktanken som STINKER? Anonymkode: c45ed...051
AnonymBruker Skrevet 5. august #37 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor går det vannet da? Og hvorfor er det fett i septiktanken? En slenger da ikke fett i toalettet. Anonymkode: 25eac...cdf Fett? Vann fra doen går i septikken, vann fra andre rør, dusj, kraner osv går bare ut i hagen Anonymkode: 7b72f...172
Gladgutten79 Skrevet 5. august #38 Skrevet 5. august TomKrus skrev (8 minutter siden): Merkelig hvor går vannet fra dusjen da Uansett vann fra dassene blir fort mange tusen liter om man bruker hytten hyppig. En slik tank er i moderne bruk totalt dysfunksjonelt. Det blir veldig dyrt å tømme, og de som driver med slamtømming begynner å lure på hva dette er for noe. De tar seg av slammet, ikke mange tusen liter vann uten at de begynner å ta seg veldig godt betalt for det. Nei det er helt vanlig i nærheten av f.eks. drikkevannskilder og de må tømmes hyppigere enn en slamavskiller AnonymBruker skrev (4 minutter siden):
AnonymBruker Skrevet 5. august #39 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fett? Vann fra doen går i septikken, vann fra andre rør, dusj, kraner osv går bare ut i hagen Anonymkode: 7b72f...172 Trodde du mente fett, siden du skrev «fet» i HI. Var nok «det» du mente, da forstår jeg. Anonymkode: 25eac...cdf
AnonymBruker Skrevet 5. august #40 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trodde du mente fett, siden du skrev «fet» i HI. Var nok «det» du mente, da forstår jeg. Anonymkode: 25eac...cdf Ja. Det* skrivefeil. Anonymkode: 7b72f...172
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå