Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på multetur sammen med svigermor i dag. Vi fant en myr med en god del multer. Etter at vi hadde gått en «runde» startet jeg å gå over myra systematisk en gang til for å ta de bærene som var oversett. Da ble hun sur og mener det er egoistisk og ufint å «støvsuge myra» som hun så fint sa, fordi det da ikke vil være igjen bær til andre. Det skal sies at det var MASSE umodent kart igjen, slik at det vil være masse bær til de som kommer etter. Jeg ble så lei meg og føler nå mest for å kaste de 5 kiloene jeg plukket med meg, da jeg jo har vært «egoistisk» og tatt et kilo for mye ifl svigermor… I kveld skulle jeg lage multekrem men bæra står enda urørt i spannet, har ikke orket å starte rensking. Er det urimelig av meg å gå en runde ekstra for å få med de modne bærene jeg har oversett når man tross alt har brukt 45 min på å kjøre en vei, samt gått en halvtime før vi kom på myra?? 

Anonymkode: 14c5c...29a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, selvfølgelig ikke. Så lenge du ikke plukker kart er det ingen problem. De færreste vil plukke hvor det tydelig nylig er blitt plukket 

Anonymkode: 8fecc...f13

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke, og slutt å sutre.

Anonymkode: 1e361...6d7

• Liker 33
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Var på multetur sammen med svigermor i dag. Vi fant en myr med en god del multer. Etter at vi hadde gått en «runde» startet jeg å gå over myra systematisk en gang til for å ta de bærene som var oversett. Da ble hun sur og mener det er egoistisk og ufint å «støvsuge myra» som hun så fint sa, fordi det da ikke vil være igjen bær til andre. Det skal sies at det var MASSE umodent kart igjen, slik at det vil være masse bær til de som kommer etter. Jeg ble så lei meg og føler nå mest for å kaste de 5 kiloene jeg plukket med meg, da jeg jo har vært «egoistisk» og tatt et kilo for mye ifl svigermor… I kveld skulle jeg lage multekrem men bæra står enda urørt i spannet, har ikke orket å starte rensking. Er det urimelig av meg å gå en runde ekstra for å få med de modne bærene jeg har oversett når man tross alt har brukt 45 min på å kjøre en vei, samt gått en halvtime før vi kom på myra?? 

Svigermor er ei surkjærring. Drit i henne. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mange som gidder å plukke bær, plukk det du kan før alt råtner.

Anonymkode: 271d9...b61

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Svigermor overreagerer. Hun har jo ingen garanti for at det i det hele tatt vil komme flere for å plukke. Helt enig med deg, har man tatt bryet med lang kjøretur og gåtur, så har man lov til å ta for seg av godene. I verste fall risikerer man jo at bærene råtner på rot! 
Så rist av deg voksenkjeften og lag multekrem med god samvittighet. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun ble nok bare misunnelig/sjalu. 

Multer er liksom den hellige kua i dette landet. (og er ikke godt en gang) Mest stas for mange. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg reagerer mer på den barnslige oppførselen din en kommentaren til svigermor. Drit i henne da. 

• Liker 28
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Plukk så mye som du vil og planlegger og klarer å bruke. Svigermor sin mening får være det det er, kun hennes mening.

Og hva hjelper det om du kaster bær du har plukket? Det er jo faktisk mye verre enn å 'støvsuge' myra. Det er ikke så mange som plukker lenger uansett, så kos deg med det du har tatt med deg. 

Anonymkode: 5b77d...65d

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Først til mølla og alt det der. Du har ingenting å skjemmes for, da får de som ikke har giddet å følge med være uten. Det er mange år siden sanking av bær var nødvendig matauk. Nå er det bare en hobby. Ta det som er modent, og be svigermor holde kjeft :) Bærene kan fryses ned og brukes når man har brukt for de. De må ikke spises opp dagen etter. 

Endret av TomKrus
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Multer er "skogens gull" og enkelte oppfører seg som om de er hellige. Du er liksom grisk som tar alt "gullet". Hadde du tømt myra for blåbær eller tyttebær hadde ingen brydd seg. 

Og jeg er enig med Stor pike: multer er jo ikke godt engang! 

Anonymkode: dd73f...e69

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Reagerer mer på at du ikke tålte den kommentaren til svigermor...

Anonymkode: c5472...3cd

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dropp å bli så krenka.

Man svarer bare "ja, alle har ulike meninger når det kommer til matauk.." med et smil. 

Anonymkode: 39f5d...294

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Du har selvsagt rett i at det er greit å plukke alle modne bær. Men jeg stusser på hvilken metode du bruker for å plukke, siden du må renske bæra etterpå. Sitter hamsen fast, så er det kart du har plukket. Modne bær slipper hamsen  når den plukkes.

Endret av Hulderen
  • Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

Du har selvsagt rett i at det er greit å plukke alle modne bær. Men jeg stusser på hvilken metode du bruker for å plukke, siden du må renske bæra etterpå. Sitter hamsen fast, så er det kart du har plukket. Modne bør slipper hamsen  når den plukkes.

Alle renser vel multer etter plukking..? Rusk og rask, insekter etc

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange tradisjoner og uskrevne regler knyttet til dette med multer. Min mormor hadde en haug av dem selv, og den største familiehemmeligheten som hun hadde- var nok knyttet til multemyrer. Jeg ville ikke tatt meg nær av dette. Jeg ville bare sagt; Sånn har jeg ikke tenkt på det. 

Det er jo egentlig fint at hun vil dele med andre. 

Anonymkode: 57417...0c0

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle renser vel multer etter plukking..? Rusk og rask, insekter etc

Nei, faktisk ikke. Jeg rensker etter å ha plukket rips, jordbær, blåbær, men ikke etter å ha plukket multebær. Det kommer ikke rusk og rask når man plukker en og en bær. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes personlig det er litt egoistisk å plukke alt man kommer over, og det er enda verre om du plukker alt for så å kaste det etterpå fordi du er sur. Men det er min personlige mening, og tydeligvis også din svigermors mening. Du mener noe annet, og da får du står for det. Men opp med humøret og bruk den bæra du har plukket, så har du ikke støvsugd myra uten grunn! Ikke bry deg så mye om svigermoren din sine meninger. Om det så er litt egoistisk etter noens mening så er det jo ikke farlig. Ingen dør av sult fordi du har plukket alle multene. 

Anonymkode: 95827...5be

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld at jeg ler litt her, men for en gjeng, både du med furtinga og svigermor med overreaksjon på bærplukking. Er ikke rart det er ufred i verden om man hauser seg opp for så lite.

Anonymkode: 8fe64...718

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...