AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Jobber innen helse, hvor vi sliter kraftig med bemanning. Ser at leder tidvis finner dette svært utfordrende, noe jeg har stor forståelse for. Har i dag vært hos barnelege, som mener at situasjonen jeg står i nå med sykt barn krever 40 % pleiepenger. De siste par år så har jeg ikke fulgt opp barnets timer hos logoped eller fysioterapeut og har rett og slett mistet oversikten over barnets sykdomskompleks, grunnet høyt arbeidspress på jobb. Jeg forstår godt at barnets helse og utvikling nå må komme først, men jeg gruer meg rett og slett som en hund som må ta opp dette med arbeidsgiver. Hva er den mest greie strategien for meg å bruke ovenfor arbeidsgiver her? Jeg har utrolig dårlig samvittighet både ovenfor barn og arbeidsgiver. Anonymkode: 6f5ac...39a 5
Brunello Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Et raskt google-søk sier at 75% innen helse jobber deltid. Så dette kan umulig være noe problem. 7
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Når du faktisk jobber i helsevesenet vil du sannsynligvis møte forståelse. Om leder ikke hvertfall tar på seg en vennlig maske når du forteller dette, så er hen en dårlig leder. Det må da skje at folk går ut i svangerskapspermisjon eller blir sykemeldt på denne arbeidsplassen? Et sykt barn er vel øverst på listen av hva som vil møte forståelse vil jeg tro. Om det er ubehagelig, så send en mail til sjefen med denne infoen. Da får også sjefen puste litt før hen gir sin reaksjon. Og husk at dette bare er en jobb, og sjefen har bedre lønn fordi hen har personalansvar. Du gir ikke sjefen et personlig problem. Du er ikke uerstattelig på jobb. Generelt syns jeg det er en uting med sjefer som lar bekymringer rundt ledelse og ansettelser dryppe ned på de ansatte. En leder skal skjerme de ansatte og ta ansvar for sin egen jobb selv. Anonymkode: 60df1...347 6
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du faktisk jobber i helsevesenet vil du sannsynligvis møte forståelse. Om leder ikke hvertfall tar på seg en vennlig maske når du forteller dette, så er hen en dårlig leder. Det må da skje at folk går ut i svangerskapspermisjon eller blir sykemeldt på denne arbeidsplassen? Et sykt barn er vel øverst på listen av hva som vil møte forståelse vil jeg tro. Om det er ubehagelig, så send en mail til sjefen med denne infoen. Da får også sjefen puste litt før hen gir sin reaksjon. Og husk at dette bare er en jobb, og sjefen har bedre lønn fordi hen har personalansvar. Du gir ikke sjefen et personlig problem. Du er ikke uerstattelig på jobb. Generelt syns jeg det er en uting med sjefer som lar bekymringer rundt ledelse og ansettelser dryppe ned på de ansatte. En leder skal skjerme de ansatte og ta ansvar for sin egen jobb selv. Anonymkode: 60df1...347 Det er nettopp det, arbeidsplassen har et nokså høyt sykefravær som øker belastningen på resten. Vi hadde faktisk personalmøte om dette rett før sommeren, om at mange er slitne og hvordan vi skal møte utfordringene. Og så kommer jeg nå.. 😞 Jeg er konfliktsky og har et stort behov for at folk skal like meg. Men må jo også ta bedre vare på barnet. Det med å sende en mail kvelden i forveien syns jeg kanskje høres ut som en god idé? 🤔 Så får han tenkt over saken før vi treffes. TS Anonymkode: 6f5ac...39a 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august Brunello skrev (1 time siden): Et raskt google-søk sier at 75% innen helse jobber deltid. Så dette kan umulig være noe problem. Jeg jobber 100 %. Vi sliter med høyt sykefravær på jobb, noe som øker belastningen på resten 😓 TS Anonymkode: 6f5ac...39a 1 2
Anonym6789 Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Om dette er en permanent løsning så gjør vel det at arbeidsgiver uansett kan ansette en i disse 40%ene?:) 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Det at du har fått pleiepenger 40% er veldig forutsigbart. Dette gir arbeidsgiver rom for å ansette noen i denne stillingen. Det er noe annet enn sykefravær. Dette er arbeidsgivers ansvar og ikke ditt. Det er bare å si det som det er. Anonymkode: e4a7d...ab8 5 4
Brunello Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Anonym6789 skrev (1 minutt siden): Om dette er en permanent løsning så gjør vel det at arbeidsgiver uansett kan ansette en i disse 40%ene?:) Eventuelt tilby en eller flere som jobber deltid høyere stillingsprosent. 1
BobbySocks Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august Du sier det som det er. Rett og slett. En leder bør kunne håndtere dette på en normal måte. 3 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Anonym6789 skrev (2 minutter siden): Om dette er en permanent løsning så gjør vel det at arbeidsgiver uansett kan ansette en i disse 40%ene?:) Pleiepenger innvilges dessverre for veldig korte perioder om gangen, kun noen mnd, så det kan bli vanskelig å innrette seg permanent. Ts, jeg hadde bare informert arbeidsgiver og latt arbeidsgiver komme med forslag til gjennomføring. Anonymkode: 3b160...685 4
AnonymBruker Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august Skjønner hvordan du tenker. Er til dels i lignende situasjon selv. Nei her er det bare å tenke at barnet går først, jobben nr 2. Støtter å sende en skriftlig beskjed om dette, og så følge opp med en prat. Det er som det er. Barnet først. At du mister oversikten over barnets helsesituasjon med full jobb forstår jeg godt, og da er det bra pleiepenger finnes! Er dumt som ei skriver at det bare innvilges ca 1/2 år frem i tid, det er nervepirrende å drive å søke om dette. I tillegg sier NAV at man må begynne å være borte før man får søknaden innvilget eller avslått, det er ekkelt. Anonymkode: 1cc7a...d85 1
Brunello Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er nettopp det, arbeidsplassen har et nokså høyt sykefravær som øker belastningen på resten. Vi hadde faktisk personalmøte om dette rett før sommeren, om at mange er slitne og hvordan vi skal møte utfordringene. Og så kommer jeg nå.. 😞 Jeg er konfliktsky og har et stort behov for at folk skal like meg. Men må jo også ta bedre vare på barnet. Det med å sende en mail kvelden i forveien syns jeg kanskje høres ut som en god idé? 🤔 Så får han tenkt over saken før vi treffes. TS Anonymkode: 6f5ac...39a Det er jo ikke slik at du bare blir borte 40% og ikke erstattes. Det må ansettes noen i 40% eller så kan andre som jobber deltid få økt sin stilling om de ønsker.
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august Brunello skrev (5 minutter siden): Det er jo ikke slik at du bare blir borte 40% og ikke erstattes. Det må ansettes noen i 40% eller så kan andre som jobber deltid få økt sin stilling om de ønsker. Det fungerer dessverre ikke slik i en høyspesialisert avdeling. Man kan ikke "bare ansette" en vilkårlig person i 40 % stilling i 3-4 mnd med umiddelbar oppstart. Ingen vil ha en så kortvarig deltidsstilling, og den hadde i så fall kun gått med til opplæring. Anonymkode: 6f5ac...39a 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #14 Skrevet 5. august Jeg forstår ikke at du har latt være å følge opp logopedtimer og fysioterapitimer?! Og "mistet oversikten" over barnets sykdom? Hvor viktig er dette barnet for deg, egentlig? Tydeligvis langt mindre viktig enn jobben din (!). Konfliktsky er ikke riktig ord her, dette er jo helt sykt. Du bare informerer leder, på en høflig og ryddig måte, om hvordan du skal ta ut de 40 %, og så følger leder opp. Og så bruker du de 16 timene på barnet ditt!! Anonymkode: 47c8a...06e 4 6
AnonymBruker Skrevet 5. august #15 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det at du har fått pleiepenger 40% er veldig forutsigbart. Dette gir arbeidsgiver rom for å ansette noen i denne stillingen. Det er noe annet enn sykefravær. Dette er arbeidsgivers ansvar og ikke ditt. Det er bare å si det som det er. Anonymkode: e4a7d...ab8 Det er ikke slik at jeg bruker arbeidsdagen på å koke kaffe og at hvem som helst kan ansettes på dagen for å fylle mine sko. Det er dessverre ingen som kan ansettes på dagen i en 40 % stilling av 3 mnd varighet i spesialisthelsetjenesten. I så fall snakker vi om svimlende dyr vikarinnleie, som vil bruke halvparten av tiden på opplæring. Det finnes ikke budsjetter for dette i helsevesenet. Derav min dårlige samvittighet ovenfor arbeidsgiver. Anonymkode: 6f5ac...39a 1 1
MizzVic Skrevet 5. august #16 Skrevet 5. august Så det er lettere for deg å ikke følge opp eget barn, enn å stresse lederen på jobb? Det er spesielt. 4 4
AnonymBruker Skrevet 5. august #17 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke slik at jeg bruker arbeidsdagen på å koke kaffe og at hvem som helst kan ansettes på dagen for å fylle mine sko. Det er dessverre ingen som kan ansettes på dagen i en 40 % stilling av 3 mnd varighet i spesialisthelsetjenesten. I så fall snakker vi om svimlende dyr vikarinnleie, som vil bruke halvparten av tiden på opplæring. Det finnes ikke budsjetter for dette i helsevesenet. Derav min dårlige samvittighet ovenfor arbeidsgiver. Anonymkode: 6f5ac...39a Men du har ikke noe valg. Skjønner hva du tenker. Vi har et barn med spesielle behov som jeg er redd fører til at vi må få pleiepenger. Både jeg og mannen min har høyspesialiserte jobber det er veldig vanskelig å erstatte (mannen min jobber i spesialisthelsetjenesten faktisk). Men hva er alternativet? 🤷🏻♀️ Lojaliteten din ligger først og fremst hos familien din. Ikke hos arbeidsgiver. Sånn er det nødt til å være. Dette er arbeidsgivers problem, ikke ditt. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for forsvarlig bemanning. De får betalt for det ansvaret. Anonymkode: 17011...6cd 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #18 Skrevet 5. august Min kollega sa noe veldig viktig. Det er INGEN absolutt INGEN som er uerstattelige på jobb. Blir du borte, vil en ny fylle plassen din ganske fort. Hvor ofte tenker du på de kollegaene dine som slutter, går av med pensjon osv. Vi kvinner har litt lett for å glemme det. Familien må komme først. Det er ingen som takker deg for å brenne ut eller slite deg syk. Anonymkode: e4a7d...ab8 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #19 Skrevet 5. august Men som arbeidsgiver, er det best å få en slik beskjed på mail kvelden i forveien? Anonymkode: 6f5ac...39a
Brunello Skrevet 5. august #20 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det fungerer dessverre ikke slik i en høyspesialisert avdeling. Man kan ikke "bare ansette" en vilkårlig person i 40 % stilling i 3-4 mnd med umiddelbar oppstart. Ingen vil ha en så kortvarig deltidsstilling, og den hadde i så fall kun gått med til opplæring. Anonymkode: 6f5ac...39a Trodde det dreide seg om en mye lenger periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå