Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge media er hele Norges befolkning kjempeopprørt i dag over oljefondet’s investeringer. Er DU så opprørt som media vil ha det til?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Tenker ikke så mye på det. Har litt andre problemer 🫣

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er hårreisende at oljefondet profiterer på folkemord.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke ekstremt opprørt, heller litt forundret.

• Liker 1
Skrevet

Nei er ikke opprørt.

Mer opprørt over at Jens har holdt dette skjult, men ikke overrasket..

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg er opprørt. Pengene våre bør absolutt ikke brukes til å investere i et selskap som tjener på Israels krigføring i Gaza.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke overrasket i det hele tatt. Nå håper jeg folk bruker stemmeretten klokt og får disse løgnerne og denne regjeringen langt bort.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er jo god profitt for oss å produsere våpen hvorfor er det verre med Israel en alle de andre statene vi selger milliarder og milliarder av våpen til egentlig? Er et Palestinsk liv mer verdt enn feks en random russisk soldat som kriger i Ukraina?

Venstresidens fanatiske mostand mot Israel er underlig noen ganger, vi snakker her om indirekte tjenester og ikke våpen engang.

Jeg er dog glad at dette landet på Jensemanns pult nå rett foran valget, det blir morsomt for Støres "kompetent leder alibi"

Endret av NakenPanda
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
NakenPanda skrev (24 minutter siden):

Det er jo god profitt for oss å produsere våpen hvorfor er det verre med Israel en alle de andre statene vi selger milliarder og milliarder av våpen til egentlig? Er et Palestinsk liv mer verdt enn feks en random russisk soldat som kriger i Ukraina?

Venstresidens fanatiske mostand mot Israel er underlig noen ganger, vi snakker her om indirekte tjenester og ikke våpen engang.

Jeg er dog glad at dette landet på Jensemanns pult nå rett foran valget, det blir morsomt for Støres "kompetent leder alibi"

Enig. Dette Palestina-greiene går fullstendig til hodet på folk. Det er massehysteri i flere leirer, og det blir interessant å se hvordan dette påvirker valget. 
Nå har også ex-terrorist Gule vært ute på Facebook og annonsert at han skal lage liste over oss som har uttrykt støtte til Israels situasjon. Vi er visst skyldige i anti-palestinsk rasisme elns. 
Folk er blitt helt sprø.

Helt greit for meg å komme på hat-lista til Gule. Håper bare vi slipper å gå med gule Ser eller lignende. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bra at oljefondet hjelper til med finansielle investeringer som til slutt blir brukt til knekke Hamas og andre av de palestinske terroristene. Enda en fordel med investeringen er venstresidens fanatisme får seg en på trynet når sosialist Jens blir tatt med buksen nede. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (32 minutter siden):

Hva er oddsen for at BulkeJens viser handlekraft ved å få Tangen fjernet, og ikke seg selv? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir ikke opprørt. Seff trist krig, men hvorfor skal Norge være det eneste landet i verden uten en skrape i lakken... vi er så perfekt og ordentlig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hadde vært interessant hvis folk gjorde litt gravearbeid i sine egne investeringer/sparing, globale indeksfond f.eks. Tenker de fleste vil finne uetiske selskap i fondenes portofølje. "La den som kaster den første sten" osv.

Synes dette er en ikke-sak partipolitisk, det er ikke sittende regjering eller Tangen som har ansvaret her, det er etikkrådet og Norges bank. I etikkrådet (https://etikkradet.no/medlemmer/) er jo majoriteten "blåruss", så synes deres glipp på dette ikke er gjenspeilende for den sittende regjeringen...  

Endret av Lurium
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Vma skrev (3 timer siden):

Ja, det er hårreisende at oljefondet profiterer på folkemord.

Israel bedriver ikke folkemord. Påstanden ville stemt om det var Hamas/Palestina det var snakk om som både uttaler og utfører folkemord for å fjerne Israel fra kartet, med full støtte fra sosialistene.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Lurium skrev (1 time siden):

Hadde vært interessant hvis folk gjorde litt gravearbeid i sine egne investeringer/sparing, globale indeksfond f.eks. Tenker de fleste vil finne uetiske selskap i fondenes portofølje. "La den som kaster den første sten" osv.

Synes dette er en ikke-sak partipolitisk, det er ikke sittende regjering eller Tangen som har ansvaret her, det er etikkrådet og Norges bank. I etikkrådet (https://etikkradet.no/medlemmer/) er jo majoriteten "blåruss", så synes deres glipp på dette ikke er gjenspeilende for den sittende regjeringen...  

Dette er i høyeste grad partipolitisk. Finansdepartementet/Stoltenberg er over både DNB og etikkrådet, og har det øverste ansvaret for at saker etter informasjon blir fulgt opp og vurdert riktig. Allikevel gjorde han ikke noe mer før i dag, først etter Aftenpostens avsløringer mandag kveld.

Det er ganske hårreisende, men dog ikke uventet, at finansministeren nå sitter og skyver ansvaret og skylder på de under seg til tross for at han selv har visst om dette i over 1 mnd. Samtidig var Støres første reaksjon å lyve og si at han ble kjent med denne saken først i dag.

• Nyttig 2
Skrevet
Agnesjenta skrev (15 timer siden):

Ifølge media er hele Norges befolkning kjempeopprørt i dag over oljefondet’s investeringer. Er DU så opprørt som media vil ha det til?

Nei. 

Jeg er ekstremt kynisk til denne typen problemstillinger. Oljefondet har EN oppgave, og kun det: maksimal forrenting av norske borgeres verdier. Det er en av de viktigste årsakene til at oljefondet forvaltes av Norges Bank. 

Alizee skrev (9 timer siden):

Dette er i høyeste grad partipolitisk. Finansdepartementet/Stoltenberg er over både DNB og etikkrådet, og har det øverste ansvaret for at saker etter informasjon blir fulgt opp og vurdert riktig.

Nei, dette er fundementalt feil. 

Stortinget kan gi føringer på statens investeringer i selskaper som DnB og Telenor, og kan gi regulative oppgaver til Norges Bank som etikkrådet, men finansdepartentet og finnansministeren har ingen overordnet ansvar for at den operative driften. 

Stoltenberg kan lastes for at han ikke har frontet sak om at Israelske selskaper generelt skal falle inn under etikkrådets beslutninger, men det er alvorlig demokratisk problem om han skulle drive direkte politisk styring av selskaper staten kun har eierinteresser i eller statlige organer som er spesifikt designet for å hindre direkte politisk inngrep. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt.  Hvorfor gidder de å sette penger inn i dette? De må vite at det blir masse styr, møter og mediasurr rundt dette. Medier skal skrive om det i 2 måneder, og mye fram og tilbake. Hvem skjønte ikke det? Så hvorfor gidde?

Han må jo være mye dum Tangen, og mangle noen sosiale antenner som er nødvendig i samfunnet for å godkjenne dette. Jeg bare skjønner ikke vitsen. 

Skrevet
Druid skrev (4 timer siden):

Nei. 

Jeg er ekstremt kynisk til denne typen problemstillinger. Oljefondet har EN oppgave, og kun det: maksimal forrenting av norske borgeres verdier. Det er en av de viktigste årsakene til at oljefondet forvaltes av Norges Bank. 

Nei. Oljefondet opererer etter et gitt mandat og dette inneholder andre direktiver enn ren profitt, blant annet miljødirektiver og føringer for risikostyring. Og ikke minst hvilke kategorier av objekter fondet ikke kan investere i, og også fordelingen mellom aksjer, obligasjoner, eiendom, infrastruktur osv.

Stortinget kan gi føringer på statens investeringer i selskaper som DnB og Telenor, og kan gi regulative oppgaver til Norges Bank som etikkrådet, men finansdepartentet og finnansministeren har ingen overordnet ansvar for at den operative driften. 

Stoltenberg kan lastes for at han ikke har frontet sak om at Israelske selskaper generelt skal falle inn under etikkrådets beslutninger, men det er alvorlig demokratisk problem om han skulle drive direkte politisk styring av selskaper staten kun har eierinteresser i eller statlige organer som er spesifikt designet for å hindre direkte politisk inngrep. 

Nei. Det er nettopp Finansdepartementet som har det overordnede ansvaret for oljefondet og som fastsetter investeringsmandatet til Norges Bank, jf Lov om Statens pensjonsfond. Stortinget kan endre loven og kan gi føringer til Regjeringen, men ikke til Norges Bank direkte. Men disse føringene kan gå direkte på endringer i investeringsmandatet, f.eks. hvilke sektorer/markeder det kan investeres i.

Norges Bank har det operative ansvaret og avgir omfattende rapportering til departementet. Så det blir feil å påstå at Finansdepartementet ikke har ansvar for det Norges Bank foretar seg operativt, eller at Stortinget ikke har "lov" til å gi føringer på oljefondets virksomhet.

Etikkrådet har forøvrig ikke lenger beslutningsrett og har siden 2015 vært et rådgivende organ for Norges Bank, så departementets ansvar er uomtvistelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Stoltenberg kan lastes for at han ikke har frontet sak om at Israelske selskaper generelt skal falle inn under etikkrådets beslutninger, men det er alvorlig demokratisk problem om han skulle drive direkte politisk styring av selskaper staten kun har eierinteresser i eller statlige organer som er spesifikt designet for å hindre direkte politisk inngrep

Nei, oljefondet eies av den norske staten, og det er finansdepartementet som tar de overordnede beslutningene. Som da vil si hva fondet skal investere i og rammene rundt investeringene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes "opprørt" er et begrep vi i Norge bruker for mye. Vi blir opprørt hvis det regner så mye at veier skades (med påstand om at veiene burde vært bedre), vi blir opprørt hvis vi må betale mer enn 1 krone pr kwh for strømmen, vi blir opprørt over bensinpriser og priser på melk og brød. 

Vi har det så godt i dette landet, nettopp pga av oljefondet. Og for at det skal fortsette å være slik, er paradokset at oljefondet må investere der pengene er å tjene, noe som gjerne ikke er helt problemfritt. Det er sjeldent gode penger å tjene på å velge "grønt, moralsk og rettferdig". 

Så nei, Opprørt er jeg ikke. Litt forundret over at et etisk råd ikke har forstått at akkurat å investere i et selskap som vedlikeholder israelske kampfly er å strekke strikken for hva som er ok for langt. Men jeg er faktisk mer opprørt over politikere (les SV og Rødt), som ikke forstår at det er en veldig klar sammenheng mellom inntjening i oljefondet og alle deres løfter om å gi penger til alt og alle. Men som alltid - de slår seg på brystet og er moralens vokter, samtidig som de gir løfter med begrunnelsen "Norge er verdens rikeste land". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...