AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Jeg er nyansatt og ganske ung og skal ha et nytt barn på tilvenning for første gang om en uke. Dette er et lite barn og jeg har mest praksis fra storbarnsavdeling, lurer derfor på hva det er naturlig å gjøre på første dagen mens foreldrene er med? Bør det være litt planlagt og "regissert" eller helt avslappet og spontant? Kollegaene mine er av den helt spontane sorten som finner frem noen klosser og noen biler og lar barnet starte også kjører de kanskje bilene rundt i rommet og laget tutelyder og bygget et tårn med klossene. Er det tilstrekkelig? Har ikke fått noen instrukser. Det aller viktigste er jo selvsagt å være rolig og trygg rundt barnet, men er jo et pluss å kunne engasjere barnet også Anonymkode: 079c9...12f
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Det er ingen klar fasit, du skal bli kjent med dette barnet og barnet skal bli trygg på deg. Hva som engasjerer, varierer fra barn til barn. Noen små vil være kontaktsøkende, andre tilbakeholdende. Når kollegene dine er spontane slik du beskriver det, så tenker jeg at de kommer med forslag til barnet. De undersøker hva akkurat det barnet kan bli nysgjerrig på og interessert i, for å bli kjent og finne noe de kan rette felles oppmerksomhet mot. Når de treffer, og barnet blir med, så går de videre inn i det sammen med barnet. Noen barn utforsker mer på egenhånd, selv på et nytt sted, og da er det bare å henge seg på og vise interesse for det barnet viser interesse for. Andre holder seg tett inntil mamma eller pappa, og kan trenge tid før de er åpne for å ta imot noe som helst av initiativ fra den barnehageansatte. Men varme blikk og smil, prat med forelderen og forsiktige tilbud om å utforske en leke sammen fra forelderens fang, kan bidra til at barnet blir tryggere og mer klar for kontakt med deg 😊 Anonymkode: 4f346...230 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Jeg skal ha mitt lille barn på tilvenning snart og jeg hadde vel satt mest pris på at du forsøkte å bli kjent med barnet, snakket med meg og ellers så det litt ann. Jeg forventer ikke noe opplegg fra barnehagen i alle fall, men at barnet mitt skal bli kjent på avdelingen og med de voksne. Anonymkode: 51cef...b9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå