AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Finnes det noen minstekrav? Det lokale treningssenteret har en presentasjon av gruppetimene de tilbyr og hvem som leder dem, men ingen virker særlig kvalifiserte? Om den ene står det at han er pensjonist som har likt å trimme hele livet, om ei anna står det at hun er mor til tre aktive gutter, ei er frisør... Ser ikke helt hva som gjør disse kvalifiserte til å lede trening? Anonymkode: 39a6e...5a2
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Må folk være rakettforsker da for å lede en gruppetime? Du skal da ikke delta i ms. Olympia? Anonymkode: a1579...294 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Det er ikke noe minstekrav nei. Mange trener har en eller annen PT eller trenerutdanning, mens andre har lang erfaring. Jeg liker ofte bedre timer med trenere som har lang erfaring enn lang utdanning. Anonymkode: 8e285...c96 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Der jeg trener, virker det å være krav om noe mer enn bare PT-utdanning. Alle er fysioterapeuter, manuellterapeuter etc (i tillegg til tidligere aktive idrettsutøvere). På senteret mitt drives det mye med opptrening etter skader og operasjoner osv da. Anonymkode: 2ad84...3e7 1
Hensatt Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august Er nok ikke en beskyttet tittel. Jeg deltar på en del gruppetimer og ser ingen sammenheng mellom hvilke kurser de har og hvor flinke de er. Det er mer personavhengig og hvor engasjerte de er.
AnonymBruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Jeg har sett utlysninger der sentere søker nye instruktører, og så får man kurs/opplæring i de aktuelle klassene. For å bli zumba-instruktør trenger du vel bare en helg med opplæring tror jeg, og det samme gjelder vel for andre grupper. Anonymkode: 251ae...c7a
I Grosny Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august Varierende kvalifikasjoner. Finner du en PT som du forstår er riktig for deg og din kropp, så bruk vedkommende! Gå på de beste gruppetimene. Jeg går forresten på en del spinningtimer, og noen trenere kan be om ting som ikke passer meg. Da kan man kjøre som man vil selv, andre ganger kan tilsynelatende upassende sykling være en nyttig variasjon og annen måte å sykle på. Man har individuelle behov . Spinning for meg er korte høyintensitetsintervalløkter og bør følgelig ikke kjøres mer en en til to ganger i uka. Da er det fint å fylle på med lange rolige sykkelturer (eller helst jogge/gå/svømme) , og styrketrening + yoga mellom øktene.
Majer Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august PT-er er gjerne gode på korrekt bruk av diverse apparater og hvilke muskelgrupper man bør trene samme dag osv, men de kan ofte svært lite om en del ting som hvordan man kan utvikle mitokondriene best mulig, hvordan gjøre opp for mutasjoner i laktattransport etc.
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Finnes det noen minstekrav? Det lokale treningssenteret har en presentasjon av gruppetimene de tilbyr og hvem som leder dem, men ingen virker særlig kvalifiserte? Om den ene står det at han er pensjonist som har likt å trimme hele livet, om ei anna står det at hun er mor til tre aktive gutter, ei er frisør... Ser ikke helt hva som gjør disse kvalifiserte til å lede trening? Anonymkode: 39a6e...5a2 Hva skal de være «kvalifisert» i, mener du? De får et enkelt kurs i selve timen, og så sjekker nok noen opp at de er sånn noenlunde habile på løfteteknikk, og så får de sikkert en rask innføring i grunnleggende etikk. Men de som leder gruppetreningene er folk som i arbeidstiden er lærere, jobber på den lokale Kiwi, er ingeniører eller altså pensjonister. Mitt treningssenter har gruppetimer spesielt tilpasset pensjonister (med lavere intensitet og lavere krav til kognitive evner) og hvem er vel best til å forstå utfordringene alder medfører enn en som har opplevd - alder? Anonymkode: de70e...ff2
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Det kommer mer ann på hvor ukvalifisert du selv er. Alle kan kalle seg PT, - det er en bullshit tittel. Alle kan lære å trene hvis de setter av en time til å lese seg opp, eller ser et par youtube videoer. Dumt å betale noen for treningstips som kanskje ikke er optimale. Anonymkode: 00661...42d
Daria Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Trenger man så mye kunnskap for å lede enn gruppetime? Jeg hadde en kollega (lærer) som var treningsinstruktør på fritiden og hadde masse erfaring, engasjement og interesse rundt det og brukte mye tid på å sette sammen program. Hun nedla antagelig mye mer innsats i disse to timene hun hadde i uka enn det fulltidsansatte, utdannede treningsinstruktører gjør med sine gruppetimer, nettopp fordi det var en hobby. En PT som skal jobbe en-til-en med konkrete utfordringer og problemstillinger ville jeg forventet pg ønsket mer kunnskap og formell utdannelse hos, men ikke for en gruppetime 1
Stor pike Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Jeg har en pt som har utdannelse som osteopat, kjenner kropp (og sjel) og er en glimrende match for meg. Jeg stoler fullt og helt på ham. Det må være det viktigste. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Der jeg trener, virker det å være krav om noe mer enn bare PT-utdanning. Alle er fysioterapeuter, manuellterapeuter etc (i tillegg til tidligere aktive idrettsutøvere). På senteret mitt drives det mye med opptrening etter skader og operasjoner osv da. Anonymkode: 2ad84...3e7 Det er vel typisk ved skader eller om man andre grunner ikke klarer å gjøre de vanlige øvelsene at man trenger noen med mye kunnskap og erfaring. Anonymkode: 28840...5ee
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Ser at flere spør om de behøver så mye kunnskap, og det synes jeg er et rart spørsmål. De tilbyr jo ikke gruppetimer på alle ferdighetsnivå, og derfor vil det komme folk som klarer å henge med i varierende grad. Når man betaler så mye for trening, bør det jo være en selvfølge at instruktøren underveis klarer å komme med tips om "modifications",om hvordan man kan gjøre øvelsene annerledes for at man skal få utbytte av treningen på flere nivå, eller å klare å forklare om man ser at noen strever. Anonymkode: 39a6e...5a2
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ser at flere spør om de behøver så mye kunnskap, og det synes jeg er et rart spørsmål. De tilbyr jo ikke gruppetimer på alle ferdighetsnivå, og derfor vil det komme folk som klarer å henge med i varierende grad. Når man betaler så mye for trening, bør det jo være en selvfølge at instruktøren underveis klarer å komme med tips om "modifications",om hvordan man kan gjøre øvelsene annerledes for at man skal få utbytte av treningen på flere nivå, eller å klare å forklare om man ser at noen strever. Anonymkode: 39a6e...5a2 Jeg skjønner tanken din. Men det kommer jo an på hvor mye du betaler, hva annet du får for pengene enn disse gruppetimene, hva treningssenteret sier i markedsføringen sin og hva som er dine behov. Jeg er en som ikke klarer vanlige øvelser funksjonsfriske mennesker klarer. Så jeg har betalt ekstra for å få individuell hjelp. Jeg hadde ikke fungert på gruppetimer uten først å få timer med en som kunne lære meg tilpassede øvelser jeg kunne bruke i gruppetimene. Min erfaring er at dette med tilpassede øvelser både handler om kunnskap og tid. En som leder en gruppetime har normalt lite kunnskap om tilpassede øvelser, men de har også lite tid til å gi tilpassede øvelser fordi det er jo mange andre i timen også. Selv ble jeg skuffet da jeg begynte på treningssenter og det var inkludert 1 gratistime med personlig trener og denne treneren ikke kunne gi meg noe annet enn den samme treningsplanen hun ga alle og vise hvordan funksjonsfriske mennesker kunne gjøre øvelsene. Det hjalp ikke meg og det var informasjon jeg kunne fått uten personlig trener. Nå var heldigvis den timen gratis, men jeg satt også igjen med å lure på hvem jeg kunne kontakte for å få hjelp. For den personlige treneren jeg hadde kunne ikke hjelpe og hun fortalte meg heller ikke hvem jeg kunne kontakte eller sa noe om det fantes en løsning på problemene min. Jeg prøvde også noen andre personlige trenere og min erfaring var at svært mange av dem ikke hadde noe særlig mer kunnskap enn at de selv likte å trene. Men siden de alltid hadde likt å trene så hadde de heller ikke erfaring med dette med å trenge tilpassede øvelser. Nå fikk jeg hjelp til slutt. Men ville tippe at treningsstudioer og idretter mister en del kunder fordi de fleste ikke gidder å bruke mye tid på å lete etter hvem som kan hjelpe dem. At de fleste da slutter på treningsstudioet/idretten. Anonymkode: 28840...5ee 1 1
I Grosny Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august Stor pike skrev (På 6.8.2025 den 10.18): Jeg har en pt som har utdannelse som osteopat, kjenner kropp (og sjel) og er en glimrende match for meg. Jeg stoler fullt og helt på ham. Det må være det viktigste. På et treningssenter jeg bruker henger det bilde av hver enkelt Pt med informasjon om utdannelse under bildet.
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august Hu som holder dansetimer (typ zumba osv) på det lokale sats senteret her er instruktør fordi hun er glad i å danse. Null utdanning eller profesjonell bakgrunn på det. Anonymkode: dc999...5bb
Stor pike Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august I Grosny skrev (34 minutter siden): På et treningssenter jeg bruker henger det bilde av hver enkelt Pt med informasjon om utdannelse under bildet. Hos oss også. Kompetanse er så viktig. Men jeg gjør det best når jeg og treneren "klikker".
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 7.03): Nå fikk jeg hjelp til slutt. Men ville tippe at treningsstudioer og idretter mister en del kunder fordi de fleste ikke gidder å bruke mye tid på å lete etter hvem som kan hjelpe dem. At de fleste da slutter på treningsstudioet/idretten. Anonymkode: 28840...5ee Edit: Vil si det er ekstra trist fordi de som velger å ikke trene trolig er de som har størst helsegevinst av å begynne å trene og de ville trent om de fikk hjelpen de betalte for. Anonymkode: 28840...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 17.08): Finnes det noen minstekrav? Det lokale treningssenteret har en presentasjon av gruppetimene de tilbyr og hvem som leder dem, men ingen virker særlig kvalifiserte? Om den ene står det at han er pensjonist som har likt å trimme hele livet, om ei anna står det at hun er mor til tre aktive gutter, ei er frisør... Ser ikke helt hva som gjør disse kvalifiserte til å lede trening? Anonymkode: 39a6e...5a2 Jeg tenker du må skille mellom instruktører og trenere. De som har gruppetimer er som oftest instruktører, ikke trenere, og bakgrunnen er oftere praktisk erfaring enn utdannelse. Anonymkode: 38e09...83c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå