AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Jeg dater en mann derfra, og ene dagen måtte han jobbe så jeg hadde kvelden der alene. Ordnet til et fotbad som jeg koset meg med mens jeg så serie på tv. Skvatt noe salig for plutselig føk døra opp og det kom en mann inn, med sko på og alt. Rett inn på kjøkkenet så han så meg ikke. Først tenkte jeg det var daten min som kom tilbake. Men hørte raskt at det kunne ikke stemme. Så jeg ropte hvem det var og fikk da beskjed om å vente?? Han ordnet seg kaffe svarte han. Dette var da en onkel fikk jeg vite senere. Men jeg satt altså der i trusa og med bena i bøtte og syntes det var mildt sagt ubehagelig. Er dette vanlig i bygdestrøk? Og hvordan få de ut? Eller må man bare godta slikt? Jeg blir gjerne kjent med andre mennesker, men en kopp kaffe tar lang tid å drikke opp, hvertfall når man ikke venter besøk. Kan for ordens skyld legge til at jeg trodde døren var låst. Anonymkode: 09846...a4d 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Ja det kan vel være vanlig både i by og på landet Anonymkode: 3db88...156 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Jeg er fra bygda og vant med at folk kommer på besøk. Men hadde noen tatt et fotbad på besøk hos meg hadde jeg hevet et øyebryn 😆 Anonymkode: 7605e...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Nei, det er ikke vanlig at folk bare buser inn døra hos andre uten å ringe på. Synes det sier mer om deg og at du generelt har et litt nedsettende syn på folk fra bygda, når du basert på én enkelt erfaring med en onkel til en date tror at alle fra bygda bare buser inn dørene hos andre! Anonymkode: bfe10...255 7 9
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg dater en mann derfra Så jeg ropte hvem det var og fikk da beskjed om å vente?? Han ordnet seg kaffe svarte han. Dette var da en onkel fikk jeg vite senere. Anonymkode: 09846...a4d Hvorfor spør du KG om hva som er vanlig hjemme hos din date? Anonymkode: 047ba...890 9 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Jeg har vokst opp med at sånt er vanlig ja, langt fra Gudbrandsdalen. 🤷♂️ Anonymkode: 3cd16...eee
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Er det vanlig at byfolk som er på besøk hos andre setter seg til i bare trusa og med fotbad? Anonymkode: 8653d...87d 15 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august Det er vel sikkert vanlig for daten din og denne onkelen, da. Betyr ikke at alle er sånn. Ganske vanlig at man føler seg hjemme hos folk man er på besøk hos ofte, så jeg ser ikke problemet dersom daten din synes det er greit. Hans hus, hans regler. Jeg pleier å gå rett inn både hos mine foreldre og svigerforeldre. Men jeg pleier å rope Hallo, da. Anonymkode: 8e056...41b 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Jeg har familie fra Gudbrandsdalen og har fått høre at det pleide å være veldig vanlig at man lot døren stå oppe hvis man skulle noe sted slik at hvis venner/familie kom på besøk kunne de bare gå inn, hente seg mat og drikke og vente til man kom tilbake. Men det er rart at onkelen ikke banker på en gang, med mindre han visste at han du er sammen med skulle jobbe og ikke ante at han hadde besøk. Anonymkode: bd75e...4e1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Ingen vits å generalisere. Folk er ulike både i Gudbrandsdalen,på Gol og i Oslo. Anonymkode: d210d...56c 7
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Naboer går inn og ut hos oss. Vi pleier å være påkledd i oppholdsrom. Vi jobber litt om hverandre på gårdene og da ville det vært tungvint å måtte vente på skriftlig invitasjon for å få litt kaffe, mat, vann eller å gå på do. Her forventer vi at folk greier seg selv og ikke har behov for hjelp til å finne brødboksen. Alle i familien blir heller ikke informert om det er andre på gården. Ren rutine. Anonymkode: 3e648...4ff 4
Laraa Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august (endret) I bygden hvor faren min bor/kommer fra, er det fortsatt slik. Jeg er der 4 dager noen ganger i året. Ikke Gudbrandsdalen, men Trøndelag. Det er ofte slik at jeg, stemoren min og faren min ser TV, så hører vi en bil kjøre på gårdsplassen. Så går det som følger: Stemoren min sier. Nei fader!!! Har vi boller eller noe sånt i fryseren? Jeg går og setter på kaffen og henter boller mens du ser hvem det er som stikker innom. Deretter åpner døra seg og hallo, hallo. Noen hjemme her? Så er det en nabo, søskenbarn, bekjent eller kollega. Jauda, nå skal du høre. Var hos han Kåre i går og slåttmaskina er ødelagt. Faren min: Næh så gæli ( trøndersk for: men i jøssenavn) Nei sett deg nå ned og fortell mer om den ødelagte slåttmaskina. Kona er oppe og henter boller fra fryseren Endret 6. august av Laraa 4 8
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Laraa skrev (8 timer siden): I bygden hvor faren min bor/kommer fra, er det fortsatt slik. Jeg er der 4 dager noen ganger i året. Ikke Gudbrandsdalen, men Trøndelag. Det er ofte slik at jeg, stemoren min og faren min ser TV, så hører vi en bil kjøre på gårdsplassen. Så går det som følger: Stemoren min sier. Nei fader!!! Har vi boller eller noe sånt i fryseren? Jeg går og setter på kaffen og henter boller mens du ser hvem det er som stikker innom. Deretter åpner døra seg og hallo, hallo. Noen hjemme her? Så er det en nabo, søskenbarn, bekjent eller kollega. Jauda, nå skal du høre. Var hos han Kåre i går og slåttmaskina er ødelagt. Faren min: Nei sett deg nå ned og fortell mer om den ødelagte slåttmaskina. Kona er oppe og henter boller fra fryseren 🤩 Dette er virkelig det koseligste jeg har hørt (rettere sagt lest) denne uka! Sånn vil jeg ha det ❤️ Anonymkode: da1e5...bb0 2 3 1
Laraa Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): 🤩 Dette er virkelig det koseligste jeg har hørt (rettere sagt lest) denne uka! Sånn vil jeg ha det ❤️ Anonymkode: da1e5...bb0 ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august Er sånn der jeg er fra i et annet dalføre så er ikke så overrasket. Kan jo prøve å gjøre det i Oslo 😁 Anonymkode: 1ea48...6cb
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august Her i Bergen er dette fullstendig uhørt! Anonymkode: 39aca...9ed
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her i Bergen er dette fullstendig uhørt! Anonymkode: 39aca...9ed Bergensere er så høylytte at det er umulig for dem å ankomme uanmeldt uansett. 😁 Anonymkode: 1ea48...6cb 8 3
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august Det er vanlig å stikke innom uten å gi beskjed først, men IKKE ta seg til rette slik han gjorde. Man forsyner seg ikke med kaffe selv, men venter til man blir tilbudt. Om den man besøker ikke er hjemme, så er det heller ikke vanlig å bli værende. Merkelig type! Bor på bygda, men ikke i Gudbrandsdalen. Tror forøvrig ikke sånt er vanlig der heller. Anonymkode: 6e8d8...cb8
AnonymBruker Skrevet 7. august #20 Skrevet 7. august Laraa skrev (På 6.8.2025 den 10.59): I bygden hvor faren min bor/kommer fra, er det fortsatt slik. Jeg er der 4 dager noen ganger i året. Ikke Gudbrandsdalen, men Trøndelag. Det er ofte slik at jeg, stemoren min og faren min ser TV, så hører vi en bil kjøre på gårdsplassen. Så går det som følger: Stemoren min sier. Nei fader!!! Har vi boller eller noe sånt i fryseren? Jeg går og setter på kaffen og henter boller mens du ser hvem det er som stikker innom. Deretter åpner døra seg og hallo, hallo. Noen hjemme her? Så er det en nabo, søskenbarn, bekjent eller kollega. Jauda, nå skal du høre. Var hos han Kåre i går og slåttmaskina er ødelagt. Faren min: Næh så gæli ( trøndersk for: men i jøssenavn) Nei sett deg nå ned og fortell mer om den ødelagte slåttmaskina. Kona er oppe og henter boller fra fryseren Men det er jo ikke slik som TS opplevde! Han som kom på besøk forsynte seg av kaffen selv, og han som skulle besøkes var ikke hjemme engang. Tilby kaffe til noen som kommer på besøk er noe helt annet! Anonymkode: 6e8d8...cb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå