AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Vi vurderer å bli fosterforeldre, men er veldig usikre på om vi skal gå via kommunen eller en ideell/privat aktør? For oss virker det som private aktører har bedre oppfølging og støtteapparat, men dette er jo dyrere for kommunen, så de vil jo prioritere egne hjem. For vår del, som dessverre ikke har kapasitet til de mest krevende barna, så er vi redd for å kanskje ikke bli vurdert i like stor grad om vi går via privat aktør. Har noen noen erfaringer å dele, eller vet noe om fordeler og ulemper med det ene eller det andre? Evt. kan anbefale en aktør? Anonymkode: 8ad20...c69
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Mangelen på fosterhjem er så stor nå, at det ofte er lite forskjell på om man ser på privat eller offentlig. Var slik tidligere, nå er det flaks om man får noen alternativer i det hele tatt. På papiret er oppfølgingen bedre hos de private. I praksis kommer mye an på flaks og kjemi med saksbehandler i barneverntjenesten vs konsulent i det private. Det er også stor forskjell på kvalitet fra sted til sted og privat tilbyder til en annen. (Inntrykket mitt er basert på lang fartstid som saksbehandler i kommunale tjenester). Anonymkode: 483ae...8df
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi vurderer å bli fosterforeldre, men er veldig usikre på om vi skal gå via kommunen eller en ideell/privat aktør? For oss virker det som private aktører har bedre oppfølging og støtteapparat, men dette er jo dyrere for kommunen, så de vil jo prioritere egne hjem. For vår del, som dessverre ikke har kapasitet til de mest krevende barna, så er vi redd for å kanskje ikke bli vurdert i like stor grad om vi går via privat aktør. Har noen noen erfaringer å dele, eller vet noe om fordeler og ulemper med det ene eller det andre? Evt. kan anbefale en aktør? Anonymkode: Jeg vil anbefale deg å revurdere det å bli fosterhjem. Det er dårlig lønn, dårlig oppfølging, mye slit og tunge dager. Ungene er fantastiske, men systemet er forferdelig. Jeg kjenner ingen som er fosterhjem som ville valgt det idag. Iallefall ikke uten kraftig justering av kontraktene de har. Husk at evt. kontrakt er privatrettslig og at de ulike aktørene/kommunene kan bestemme mye av innholdet selv. Det har kommet statlige anbefalinger, men de fleste snor seg ut av alle forpliktelser som koster penger. Hadde folk vist hva slags arbeidsforhold og lønn de går til, så haddede snudd i døra! Anonymkode: fdfa5...38f 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil anbefale deg å revurdere det å bli fosterhjem. Det er dårlig lønn, dårlig oppfølging, mye slit og tunge dager. Ungene er fantastiske, men systemet er forferdelig. Jeg kjenner ingen som er fosterhjem som ville valgt det idag. Iallefall ikke uten kraftig justering av kontraktene de har. Husk at evt. kontrakt er privatrettslig og at de ulike aktørene/kommunene kan bestemme mye av innholdet selv. Det har kommet statlige anbefalinger, men de fleste snor seg ut av alle forpliktelser som koster penger. Hadde folk vist hva slags arbeidsforhold og lønn de går til, så haddede snudd i døra! Anonymkode: fdfa5...38f Kjenner flere som er fornøyde så det er stor forskjell fra kommune til kommune Anonymkode: 2da4a...7af 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Vil fraråde deg på det sterkeste å bli fosterhjem. Ekstremt tungt, store belastninger, mye usikkerhet. Mye jobb, ekstremt dårlig lønn. Saksbehandlere som verken lytter, forstår eller spiller på lag. Saksbehandlere som er umulige å få tak i. Ingen hjelp å få av noen. Noe annet kommer igjen i rapporter enn det dere faktisk pratet om, eller hva som faktisk skjedde. Hele framtiden i det blå. Trusler og vold er ikke uvanlig. Hjemmet blir en åpen institusjon for det offentlige. Null privatliv. Andre voksne som konstant blander seg inn i ditt hjem, din måte å organisere hverdagen på og til dels ønsker å detaljstyre mye. Barna kan komme til å vantrives mye. Mange lengter hjem. Personlighet og kjemi kommer ikke bare an på den enkelte saksbehandler, men liker mye barnet også. Ikke alle mennesker matcher, det har du vel merket i forhold til venner og bekjente også. Dette er ikke annerledes mellom voksen og barn. Nei, dette er en totalt oppskrytt greie. Har ingen tro på at så mange barn faktisk trenger et utenforstående fosterhjem som det de promotorer at de trenger. Tror nettverk og familie i mange tilfeller kunne blitt presset mer på banen og vært mye mere på i større grad og tatt ansvar og stilt opp for barna der det svikter i hjemmene. Dette er opphauset så til de grader. Anonymkode: d198a...834 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil fraråde deg på det sterkeste å bli fosterhjem. Ekstremt tungt, store belastninger, mye usikkerhet. Mye jobb, ekstremt dårlig lønn. Saksbehandlere som verken lytter, forstår eller spiller på lag. Saksbehandlere som er umulige å få tak i. Ingen hjelp å få av noen. Noe annet kommer igjen i rapporter enn det dere faktisk pratet om, eller hva som faktisk skjedde. Hele framtiden i det blå. Trusler og vold er ikke uvanlig. Hjemmet blir en åpen institusjon for det offentlige. Null privatliv. Andre voksne som konstant blander seg inn i ditt hjem, din måte å organisere hverdagen på og til dels ønsker å detaljstyre mye. Barna kan komme til å vantrives mye. Mange lengter hjem. Personlighet og kjemi kommer ikke bare an på den enkelte saksbehandler, men liker mye barnet også. Ikke alle mennesker matcher, det har du vel merket i forhold til venner og bekjente også. Dette er ikke annerledes mellom voksen og barn. Nei, dette er en totalt oppskrytt greie. Har ingen tro på at så mange barn faktisk trenger et utenforstående fosterhjem som det de promotorer at de trenger. Tror nettverk og familie i mange tilfeller kunne blitt presset mer på banen og vært mye mere på i større grad og tatt ansvar og stilt opp for barna der det svikter i hjemmene. Dette er opphauset så til de grader. Anonymkode: d198a...834 Å hjelpes , har du vært fosterhjem eller tilhører du en viss side på fb? Det virker nemlig sånn Anonymkode: 2da4a...7af 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å hjelpes , har du vært fosterhjem eller tilhører du en viss side på fb? Det virker nemlig sånn Anonymkode: 2da4a...7af Nei, og nei Anonymkode: d198a...834 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil anbefale deg å revurdere det å bli fosterhjem. Det er dårlig lønn, dårlig oppfølging, mye slit og tunge dager. Ungene er fantastiske, men systemet er forferdelig. Jeg kjenner ingen som er fosterhjem som ville valgt det idag. Iallefall ikke uten kraftig justering av kontraktene de har. Husk at evt. kontrakt er privatrettslig og at de ulike aktørene/kommunene kan bestemme mye av innholdet selv. Det har kommet statlige anbefalinger, men de fleste snor seg ut av alle forpliktelser som koster penger. Hadde folk vist hva slags arbeidsforhold og lønn de går til, så haddede snudd i døra! Anonymkode: fdfa5...38f Dette er din erfaring. Eg har anna erfaring. Frikjøp nå i eit år og videre om vi føler vi trenger det. Vi har og fått gjennom gode avlasningsvillkår. Nesten fått alt vil vil. Om du går for stendi eller frelsesarmeen tror eg de har spesialiserte fosterhjem der du er frikjøpt hele veien. 6-700 000 k i året. 400 barn som venter så du blir nok tatt imot med åpne armer. Så flott at dere vil ta på dere et så stort samfunnsoppdrag. Anonymkode: 66531...596 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Det er ganske stor forskjell på å være statlig og kommunalt fosterhjem. Statlig er spesialisert. Dvs at man får de mer krevende oppdragene, men også mye mer oppfølging og veiledning. De barna som har behov for spesialiserte hjem er alltid barn med omfattende behov og utfordringer. Går du privat er det jo også ofte disse man får uansett. De som bvtj ikke klarer å plassere i ordinære (kommunale) hjem, rett og slett fordi det er tøffe oppdrag. Kommunale hjem får ofte yngre barn man tenker vil tilpasse seg etter 6-12 mnd, så skal begge fosterforeldre på sikt jobbe som normalt. Problemet med det er at man ofte ikke vet hvordan behovet blir fremtiden. Og så plutselig sitter man der, med omfattende omsorgsoppgaver og går fra årlig til årlig frikjøp, og mister en del rettigheter og sosiale goder. Selv om det heldigvis er bedre organisert nå enn for bare noen få år siden. Går du privat har du ingen inntekt mellom plasseringer. Det oppleves som utrygt for min del. Anonymkode: 6d132...009 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil anbefale deg å revurdere det å bli fosterhjem. Det er dårlig lønn, dårlig oppfølging, mye slit og tunge dager. Ungene er fantastiske, men systemet er forferdelig. Jeg kjenner ingen som er fosterhjem som ville valgt det idag. Iallefall ikke uten kraftig justering av kontraktene de har. Husk at evt. kontrakt er privatrettslig og at de ulike aktørene/kommunene kan bestemme mye av innholdet selv. Det har kommet statlige anbefalinger, men de fleste snor seg ut av alle forpliktelser som koster penger. Hadde folk vist hva slags arbeidsforhold og lønn de går til, så haddede snudd i døra! Anonymkode: fdfa5...38f Kommunale barnevern forholder seg jo som regel til godtgjøringen som beskrevet her, i tillegg til utgiftsdekning https://www.bufdir.no/fosterhjem/betaling-og-rettigheter/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=2.0 Bufdir Fosterhjem - Overordnet~Overordnet - Betaling&gad_source=1&gad_campaignid=18856859196&gbraid=0AAAAADMWVcSMem8Pb9ojdJ7h3kAL0ZDfR&gclid=EAIaIQobChMI3bzg-L70jgMV3gCiAx0XgRwDEAAYASAAEgJIhfD_BwE litt usikker på hva du mener med at de fleste snor seg unna disse anbefalingene, da hadde det vært greit med konkrete bevis på disse påstandene dine. Husk at som fosterhjem er du ikke ansatt, du er på oppdrag av barneverntjenesten. Oppfølgningen kommer vel helt an på kommunen, men dette er greit å få avklart før man går inn på avtale som fosterhjem. Min erfaring er at fosterhjem gjerne syns det blir for mye oppfølging, og heller ønsker mindre pga det tar tid og kapasitet. Og jeg vet også om mange som ønsker flere fosterbarn, samtidig som det også er tidligere fosterhjem som ikke kunne tenke seg mer oppdrag. Anonymkode: 3c89e...eda 1
HMK Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august Vi er ferdige med vår første plassering og venter på nytt oppdrag. Dette er min jobb på fulltid. Vi er spesialisert hjem i bufetat, altså ikke et kommunalt tiltak, men et statlig hjem. Plasseringene vi får er hovedsaklig barn/unge som ellers ville havnet på institusjon. Vi får god veiledning og oppfølging, har beredskapstelefon 24 timer i døgnet. Har krav på friperioder mellom plasseringer og lønn også imellom oppdragene, og både avlastning og ferie når vi har barn plassert. Lønnen min per i dag er på ca 5,4 G pga relevant høyere utdannelse og ansiennitet. Jeg regner med å forhandle noe høyere lønn ved neste plassering, for vi merker at kjøpekraften vår er betydelig lavere nå enn for noen år siden. Vil jeg anbefale andre å bli fosterhjem? Ja, hvis du ønsker å gå på jobb når du kommer hjem. Hvis du kan ha hjemmet ditt som arbeidsplass. Hvis du tåler å stå i sterke atferdsuttrykk, avvisning, svært tunge livshistorier, utagerende, rømming etc, og fortsatt være istand til å se på barnet med varmt blikk og klare å omfavne det med hele deg. Da er det jobben for deg. Jeg elsker jobben min. Selv om den er tung og krevende. Selv om den påvirker familielivet og privatlivet. Det er absolutt ikke en jobb for alle. 1 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august Har vært fosterhjem en del år. Ser at det strammes inn på hjelpen man får til barna. Vi har vært heldig med denne kommunen, og hatt gode saksbehandlere som er der over tid. Har også hatt fra en kommune der presset på de ansatte var enormt, noe som resulterte i lite hjelp og oppfølging til barna. Men barn kommer ikke i fosterhjem for ingenting. Det har vært noen enormt krevende år, og uten den gode saksbehandleren, som alltid ringer tilbake, hadde det blitt nesten umulig. Sjekk presset på de ansatte, det har allverden å si for om plasseringen blir god. Anonymkode: e7a9d...854
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Det er en enorm mangel på fosterhjem. Tviler på at dere trenger å bekymre dere for å bli vurdert som fosterforeldre. Jeg ville selv valgt den løsningen som gir mest trygghet til å ta ansvaret det er å tilby et barn/ungdom et fosterhjem. Anonymkode: d53b8...1e0
AnonymBruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjenner flere som er fornøyde så det er stor forskjell fra kommune til kommune Anonymkode: 2da4a...7af Ja det kan det absolutt være og det er mye av problemet. Hvis en kommune har god økonomi, så har de mulighet til å gi bedre vilkår og oppfølging. Anonymkode: fdfa5...38f
AnonymBruker Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja det kan det absolutt være og det er mye av problemet. Hvis en kommune har god økonomi, så har de mulighet til å gi bedre vilkår og oppfølging. Anonymkode: fdfa5...38f Handler ikke bare om økonomi nei, mye annet som spiller inn Anonymkode: 2da4a...7af
AnonymBruker Skrevet 6. august #18 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 22.26): Kommunale barnevern forholder seg jo som regel til godtgjøringen som beskrevet her, i tillegg til utgiftsdekning https://www.bufdir.no/fosterhjem/betaling-og-rettigheter/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=2.0 Bufdir Fosterhjem - Overordnet~Overordnet - Betaling&gad_source=1&gad_campaignid=18856859196&gbraid=0AAAAADMWVcSMem8Pb9ojdJ7h3kAL0ZDfR&gclid=EAIaIQobChMI3bzg-L70jgMV3gCiAx0XgRwDEAAYASAAEgJIhfD_BwE litt usikker på hva du mener med at de fleste snor seg unna disse anbefalingene, da hadde det vært greit med konkrete bevis på disse påstandene dine. Husk at som fosterhjem er du ikke ansatt, du er på oppdrag av barneverntjenesten. Oppfølgningen kommer vel helt an på kommunen, men dette er greit å få avklart før man går inn på avtale som fosterhjem. Min erfaring er at fosterhjem gjerne syns det blir for mye oppfølging, og heller ønsker mindre pga det tar tid og kapasitet. Og jeg vet også om mange som ønsker flere fosterbarn, samtidig som det også er tidligere fosterhjem som ikke kunne tenke seg mer oppdrag. Anonymkode: 3c89e...eda Anbefaler deg å følge Norsk fosterhjemsforening. De har fingeren på pulsen og tar opp utfordringer jevnlig. Nå er det nylig overført mange millioner kroner til kommunene fra staten. Sånn at fosterhjem som er frikjøpt kan få pensjon. Loven trer i kraft neste år. Men ekstra bevillingen kom i år. Dette med manglende pensjon er noe av det vi fosterhjem har etterspurt. Fordi det har så stor påvirkning på fremtiden. Flere kommuner har valgt å IKKE bruke de pengene på pensjon. Fordi de ikke må. Sånn var det med grunnstøtte også, flere kommuner dro det ut og tok det med " når avtalen likevel skulle fornyes " sånn sparte de noen kr. og fikk utsatt støtten noen mnd. Anonymkode: fdfa5...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå