Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som lager egen babygrøt, ønsker gode tips 😊 tenkte å ta utgangspunkt i Ida gran Jansen sin oppskrift med hirseflak og havremel, gjerne også tilsette en spiseskje sammalt hvete for gluten da dette allerede er introdusert for baby. Hvordan gjør dere det med bløtlegging i forkant? Skal både hirsaflak og begge mel sorter legges i vann i forkant? Hvor mye vann? Takk på forhånd 😊😊

Anonymkode: 624fe...c37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør bløtlegge alt ja, og du kan bruke like mye vann som grøten skal kokes opp med. Sjekk ut Bare Bra Barnemat og Margit Vea også, om du vil ha flere oppskrifter. Jeg brukte bare oppskrift helt i starten, så varierte jeg selv mellom forskjellige grove meltyper med mye jern, og litt knuste frø. Det er veldig enkelt når man venner seg til det. Jeg varierte mellom å også bruke nøttesmør, eggeplomme, frukt og bær ved servering. 

https://www.barebrabarnemat.no/babymatutfordringen-dag-2/

Anonymkode: 01506...38b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte oppskriften til barebrabarnemat. Laget med havre, hirse, frø og spelt. Laget en rutine med å bløtlegge i kjøleskapet over natten og så laget jeg nok grøt til frokost og kvelds (dvs, min baby spiste så små mengder at det ikke var mulig å lage noe mindre uten at det kokte tørt). Så sparte jeg halvparten til kvelds. 

Tilsatte litt forskjellig, alltid usaltet smør eller olje, ofte aprikosmos, ofte most frukt (smoothie). 
og så morsmelk til passe konsistens. 

Anonymkode: f0aa5...395

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du bør bløtlegge alt ja, og du kan bruke like mye vann som grøten skal kokes opp med. Sjekk ut Bare Bra Barnemat og Margit Vea også, om du vil ha flere oppskrifter. Jeg brukte bare oppskrift helt i starten, så varierte jeg selv mellom forskjellige grove meltyper med mye jern, og litt knuste frø. Det er veldig enkelt når man venner seg til det. Jeg varierte mellom å også bruke nøttesmør, eggeplomme, frukt og bær ved servering. 

https://www.barebrabarnemat.no/babymatutfordringen-dag-2/

Takk for svar. Kanskje dumt spørsmål, men vil det ikke bli veldig klissete om man bløtlegger vanlig mel?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager på litt forskjellige måter, dvs tar mel litt på måfå, for å få litt variasjon i smak og tekstur. Men bløtlegger en times tid først. Lager samtidig en eller annen frukt- eller sviskemos. Lager en god porsjon av hver, blander sammen og fryser ned i isbitformer og små plastbokser. Da kan jeg ta opp så mye jeg skal ha og tine i mikro eller vannbad. Håndmelker gjerne litt morsmelk oppi før servering.

Anonymkode: 0996a...83a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Kanskje dumt spørsmål, men vil det ikke bli veldig klissete om man bløtlegger vanlig mel?

Har ikke det problemet jeg ihvertfall. Jeg lager opp mange porsjoner og fryser ned. Har alltid 1 ss sammalt mel oppi pga fytinsyren i de jernrike kornslagene. Brukte før oppskrift på grøt sånn som deg, men nå tar jeg bare det jeg vil og har dobbelt så mye væske som mel sånn ca, og sper ut ved behov. Bruker rødt linsemel i tillegg til havre og hirse. 

Anonymkode: 1cd8f...dd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man bløtlegger jo med samme vann som det skal kokes opp med, så det blir ikke noe mer klissete enn grøt som kokes opp uten bløtlegging først :) Du kan bløtlegge i gryten du skal bruke. Grovt mel, frø, flak og gryn hjelper på konsistensen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var enklest å bløtlegge ved å gjøre klar grøt til koking i kjelen det skulle kokes i. Liten kjele med mel eller flak og vannet stående på ovnen eller i kjøleskapet over natten. Kokes på 3 min.

Anonymkode: d43a1...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...