Gå til innhold

Kjæresten bruker penger på unødvendige ting og sparer nesten ingenting på tross av god lønn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten er i slutten av 29 årene og tjener begge ca 1 million i året hver, og jobber begge veldig hardt, vi bor hver for oss og eier begge to, men jeg irriterer meg litt over hans dyre vaner. F.eks han har leaset en bil i millionklassen (noe han gjorde før vi ble sammen) selv om vi begge jobber veldig sentralt, da vi reiste i sommer oppgraderte han setet sitt på langdistansefly for 8000 kr, samt hotellrommet for ca 10.000 ekstra og vi spiste ute for minst 1500-2500 pr middag og pengene sitter generelt veldig løst når han er på klesbutikken eller ute på byen. Til overs blir det lite til sparing i aksjer/fond eller nedbetaling av lån, mens jeg spinker og sparer mye hver måned.

Ettersom vi ikke er gift eller samboere vet jeg at jeg ikke har noe med det, så lenge det er hans penger og han ikke låner penger av banken eller privat til å leve slik, men jeg føler ikke helt at det er forenelig med mine verdier og hvis vi vil kjøpe oss et hus sammen en dag, så koster det veldig mye der vi bor. Det virker ikke som han tenker langsiktig økonomisk, rett og slett.. Det er i hvert fall helt uaktuelt for meg å dele på egenkapitalen min hvis vi en dag skal kjøpe hus og han ikke har annet enn fri-verdien i sin bolig, det må han jo også forvente...

Bør jeg ta det opp med ham, eller bare la det fare?

Anonymkode: 86861...fb6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min kjæreste er også litt sånn som din. 

Jeg har innstilt meg på at vi trolig aldri kommer til å bo sammen før vi kanskje begge er pensjonister

Endret av exictence
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (3 timer siden):

Min kjæreste er også litt sånn som din. 

Jeg har innstilt meg på at vi trolig aldri kommer til å bo sammen før vi kanskje begge er pensjonister

Virkelig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg føler ikke helt at det er forenelig med mine verdier og hvis vi vil kjøpe oss et hus sammen en dag, så koster det veldig mye der vi bor

Du bør ta opp dette med han. At så lenge han driver på som nå, ser du ikke for deg et samboerskap eller noe annet mellom dere. 

Og ikke finn på å flytte sammen eller få barn med han før han har endret adferden. Ikke stol på at det skal skje en gang i framtiden, det er tomme ord. 

Anonymkode: 8453c...bbc

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det blir verre. 
Mannen minvar sånn helt siden vi ble sammen, muligens fra før også.

Ungene får alt de ønsker seg, spiller ingen rolle hvor dyrt det er. De driver med idrett og han kjøper dyrt utstyrtil dem mens jeg sparer og sparer

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge han klarer å tilpasse forbruket etter inntekten og livssituasjonen ser jeg absolutt null problemer med dette. Synes det er langt mer problematisk med de som skal spare på alt. 
En middag til 1500-2000 for to personer er en ganske vanlig middag. Er det med vin, er det nesten litt lite. 
Og siden han eier egen bolig sparer han sikkert en god del hver måned ved nedbetaling av gjeld.

• Liker 3
Skrevet
mimifin72 skrev (5 minutter siden):

Det blir verre. 
Mannen minvar sånn helt siden vi ble sammen, muligens fra før også.

Ungene får alt de ønsker seg, spiller ingen rolle hvor dyrt det er. De driver med idrett og han kjøper dyrt utstyrtil dem mens jeg sparer og sparer

Så kjip du er som lar mannen betale alt og sparer selv. Hva sparer du til? Til å kunne leve livet når du blir gammel?

• Liker 9
Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

Så kjip du er som lar mannen betale alt og sparer selv. Hva sparer du til? Til å kunne leve livet når du blir gammel?

Hvor har jeg skrevet at han betaler alt?🤦🏼‍♀️

• Liker 3
Skrevet
mimifin72 skrev (1 minutt siden):

Hvor har jeg skrevet at han betaler alt?🤦🏼‍♀️

Du skriver at han kjøper dyrt utstyr og du sparer. Kjøper du alternativt billig utstyr de kan bruke?

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle ang bolig.

Har du større egenkapital, vil du du bare eie mer av boligen.

Evt får du ett lavere lånebeløp å betale i mnd.

Flytter dere sammen, deler dere faste utgifter 50/50.

Men vil han bruke ekstra på fly i ferien, og du ikke, får dere bare sitte hver for dere. 

Vil han på dyr restaurant, betaler dere for hvert deres. Og du trenger jo ikke drikke vin.

Anonymkode: 913d2...aea

Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Du skriver at han kjøper dyrt utstyr og du sparer. Kjøper du alternativt billig utstyr de kan bruke?

Du tuller nå! Vi er gift. Jeg sparer for å nedbetale lån + handler mat. Han kjøper dyrt utstyr.

Er det noe mer du vil vite?

Hva skal ungene med billig utstyr når de har alt?

Du misforstår poenget mitt

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt idiotisk. Jeg tjente det samme når jeg var 29 og angrer bittert på at jeg ikke var flinkere med pengene, nå som jeg er 40. 
penger brukt fornuftig i 20 årene vil gjøre 40 årene så sykt mye bedre. Man kan kose seg uten å sløse på unødvendig dyre ting er mitt råd. 

Dere burde ha en diskusjon om fremtiden og verdier. Om du ser en fremtid sammen. Det er viktig! 

Anonymkode: b61e7...0cb

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

da vi reiste i sommer oppgraderte han setet sitt på langdistansefly for 8000 kr, samt hotellrommet for ca 10.000 ekstra og vi spiste ute for minst 1500-2500 pr middag

Fikk du ingen glede av det?

Anonymkode: 8122b...87b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fikk du ingen glede av det?

Anonymkode: 8122b...87b

Ikke noe nevneverdig. Fly + hotell er jo bare transportmiddel + overnatting, og jeg har alltid gått etter å spare mest mulig penger på de postene når jeg reiser. Det er bare for å vise nærmiljøet at han har råd til slike ting at han gjør det, også bilen som han har leaset, synes jeg er galskap, den mister han titusenvis av kroner på hvert år.

Men ja, han setter seg ikke i gjeld av sin livsstil, men han får heller ikke spart opp slik jeg egentlig forventet av ham da jeg valgte ham, fordi han jo hadde en god jobb med høyt inntektspotensiale som er kjempeviktig for familiestiftelse senere.

Skrevet
mimifin72 skrev (42 minutter siden):

Du tuller nå! Vi er gift. Jeg sparer for å nedbetale lån + handler mat. Han kjøper dyrt utstyr.

Er det noe mer du vil vite?

Hva skal ungene med billig utstyr når de har alt?

Du misforstår poenget mitt

Da bruker dere mye på utstyr. Og dere nedbetaler lån (såfremt dere ikke har særeie).

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Så lenge han klarer å tilpasse forbruket etter inntekten og livssituasjonen ser jeg absolutt null problemer med dette. Synes det er langt mer problematisk med de som skal spare på alt. 
En middag til 1500-2000 for to personer er en ganske vanlig middag. Er det med vin, er det nesten litt lite. 
Og siden han eier egen bolig sparer han sikkert en god del hver måned ved nedbetaling av gjeld.

Ingen av oss drikker alkohol, så det var bare på maten og det er ikke fordi vi er kristne, bare fordi det er usunt. Jeg ville aldri brukt tid og penger på en fyr som som drikker, selv ikke bare av og til, absolutt no-go!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen av oss drikker alkohol, så det var bare på maten og det er ikke fordi vi er kristne, bare fordi det er usunt. Jeg ville aldri brukt tid og penger på en fyr som som drikker, selv ikke bare av og til, absolutt no-go!

Kjipt å bruke mye på mat og ikke optimalisere måltidet med viner som passer til maten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke hans penger?

Anonymkode: 8c3ce...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 10 år eldre enn dere. Han tjener 1 mill, jeg ca 600 000 i året. Jeg har barn og flere utgifter/høyere boliglån enn han. Han går alltid i 0 ved månedsslutt, ingenting på sparekonto. Jeg blir litt sånn—— øøøøh, vet ikke om det er lurt å flytte sammen. 

Anonymkode: d26ab...0dc

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det ikke hans penger?

Anonymkode: 8c3ce...7cd

Ja og nei. Hvis vi skal ha en fremtid sammen/bo sammen må han lære å kontrollere seg. Det er nesten umulig for oss å løpe en joggetur gjennom sentrum uten at det ender med at vi lunsjer for minst 1000 kr på en dyr havne-cafe. 

Jeg kan ikke ha en samboer som ikke kan spare til fremtiden. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...