AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Mitt søsken og jeg ønsker å finne ut av en rettferdig fordeling av arv. Rett og slett så godt som mulig ønsker vi alle å bli enige om hva som er rett for begge. Vi ønsker ikke å bruke advokater for å finne ut hva som kanskje er den juridiske fasiten, og vi ønsker ikke å betale de 100 000+ det koster med offentlig skifte. Jeg ønsker derfor gjerne å høre noen betraktninger eller innspill som kanskje ikke blitt tenkt på. Vår far gikk bort for nesten 40 år siden. Mor ble sittende i uskiftet bo. Eldstebror som er 15 år eldre enn lillesøster overtok familiegård som gavesalg. Han betalte 150.000, verdi var ca 500.000. Driften av gården ble lagt ned etter noen år, og noen år deretter solgt ut på markedet. Moren leide deretter bolig i 20 år før hun som pensjonist kjøpte en liten leilighet. Verdi nå ca 1.500.000 minus litt lån fortsatt. Mor hadde liten innsikt i lover og satt fortsatt i uskiftet bo. Mor mente at overdragelsen av gård var forskudd på arv, men samtidig var det ingen verdier igjen etter overdragelsen slik at det var reelt ingen forskudd på arv. Er registrert som gavesalg i grunnbok. Mor ønsket at alle verdier som var igjen etter henne burde tilfalle lillesøster, men det er ikke ordnet noe formelt og hun var generelt litt vag. Søster side: Var mindreårig da gård ble solgt og har ikke fått noen farsarv. Hun bør tilgodeses med en større andel etter mor iom bror er ansvarlig for at foreldres verdier ble borte. Brors side: Arvet mestepart av foreldres formue. Om beholdte eiendom ville hatt ca 4 mill i verdier nå, men gaven/arven var da reelt bare ca 300.000. Pga livsomstendigheter solgte og har 0 igjen av dette nå. Han har således ingen arv og pr nå og bør derfor få en rimelig andel arv etter mor. Anonymkode: cd211...a99 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Broren har vært uheldig og har jo sånnsett faktisk fått ingenting. Er nok han som vinner om dere tar det rettens vei. Anonymkode: 037a7...c89 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Dette virker kopiert fra to nylige tråder. Anonymkode: 357a3...30e 7
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Nettopp lest dette i en annen tråd. Hvorfor lager du en ny? Anonymkode: f9b08...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august Dere kommer aldri til å bli enige. Hvis dere faktisk ønsker rettferdig fordeling tar dere offentlig skifte. Du og søster vil at bror skal få minst. Det vil selvfølgelig ikke skje uten konflikt Anonymkode: 92112...399 1
Snublefot62 Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Du kan jo se i denne ekstremt like tråden og se om du får noen tips. 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Dette er tredje tråden. Hva er det du ikke har fått svar på? Anonymkode: cb38d...b8c 4
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Gavesalg var forskudd på arv. At boet da var tomt spiller ingen rolle. Det var nok arveloven av 1972 som da gjaldt.Mor antok at tilsvarende verdier ville bli tilført boet før hun døde, og skifte skulle gjennomføres. Forskudd åå arv indeksreguleres ikke hvis det ikke er avtalt. Storebror har fått 350000. Når arven nå deles, går først 350000 til lillesøster. Resten av verdiene, fratrukket gjeld, deles likt mellom søsknene. Anonymkode: cb38d...b8c
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Dere har fortsatt ikke avtaler, takst (historisk) eller noe som helst på den gården. Så fortsatt 50-50. Anonymkode: 74953...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august monican94 skrev (1 time siden): fikk du ikke nok svar sist ? Det må være mange like tråder, og få mennesker på KG. Jeg laget en lignende tråd før på KG, forsøkt å anonymisere og endret personene. Fikk "medhold" i første tråd, men oppdaget en annen tråd hvor situasjonen var omvendt (ikke min) OG likedan var alle meningene. Man bruker ikke KG til juss og lov, men til synsing. Og man endrer litt på situasjonen for å høre, f.eks at jeg fortsatt har verdiene fra første eiendom, dog i et annen bolig, det endret fullstendig "rådene" i et annet forum jeg spurte. Anonymkode: cd211...a99 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august Ville nok spandert på meg advokat her fremfor å ta i mot råd på KG Anonymkode: 7a636...a17 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville nok spandert på meg advokat her fremfor å ta i mot råd på KG Anonymkode: 7a636...a17 Trenger ikke det heller, ser ut som offentlig skifte går i riktig favør. Anonymkode: cd211...a99
AnonymBruker Skrevet 5. august #14 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere har fortsatt ikke avtaler, takst (historisk) eller noe som helst på den gården. Så fortsatt 50-50. Anonymkode: 74953...1ee Nei, de har salgsdokumentene, og vet hvor mye som var forskudd på arv. Salget er registrert som gavesalg, dvs forskudd på arv. Anonymkode: cb38d...b8c
Fighter83 Skrevet 5. august #15 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mitt søsken og jeg ønsker å finne ut av en rettferdig fordeling av arv. Rett og slett så godt som mulig ønsker vi alle å bli enige om hva som er rett for begge. Vi ønsker ikke å bruke advokater for å finne ut hva som kanskje er den juridiske fasiten, og vi ønsker ikke å betale de 100 000+ det koster med offentlig skifte. Jeg ønsker derfor gjerne å høre noen betraktninger eller innspill som kanskje ikke blitt tenkt på. Vår far gikk bort for nesten 40 år siden. Mor ble sittende i uskiftet bo. Eldstebror som er 15 år eldre enn lillesøster overtok familiegård som gavesalg. Han betalte 150.000, verdi var ca 500.000. Driften av gården ble lagt ned etter noen år, og noen år deretter solgt ut på markedet. Moren leide deretter bolig i 20 år før hun som pensjonist kjøpte en liten leilighet. Verdi nå ca 1.500.000 minus litt lån fortsatt. Mor hadde liten innsikt i lover og satt fortsatt i uskiftet bo. Mor mente at overdragelsen av gård var forskudd på arv, men samtidig var det ingen verdier igjen etter overdragelsen slik at det var reelt ingen forskudd på arv. Er registrert som gavesalg i grunnbok. Mor ønsket at alle verdier som var igjen etter henne burde tilfalle lillesøster, men det er ikke ordnet noe formelt og hun var generelt litt vag. Søster side: Var mindreårig da gård ble solgt og har ikke fått noen farsarv. Hun bør tilgodeses med en større andel etter mor iom bror er ansvarlig for at foreldres verdier ble borte. Brors side: Arvet mestepart av foreldres formue. Om beholdte eiendom ville hatt ca 4 mill i verdier nå, men gaven/arven var da reelt bare ca 300.000. Pga livsomstendigheter solgte og har 0 igjen av dette nå. Han har således ingen arv og pr nå og bør derfor få en rimelig andel arv etter mor. Anonymkode: cd211...a99 Lukter offentlig skifte som beste løsning her. Ikke vits å lage mer problemer relasjonsmessig mellom dere enn det jeg ser pr nå.
AnonymBruker Skrevet 5. august #16 Skrevet 5. august Søster får først 350 000,-. Resten deles 50/50. Anonymkode: f5e3f...a82
AnonymBruker Skrevet 5. august #17 Skrevet 5. august Hvorfor er dere så gniene? Offentlig skifte! Herregud. Det vil aldri bli slik at alle synes dette er «rettferdig». Prioriter heller å beholde relasjonene deres. Offentlig skifte er en liten pris å betale i den sammenhengen. Anonymkode: 72e21...7bb 2
Hensatt Skrevet 5. august #18 Skrevet 5. august Relasjoner går foran penger. Overlat det juridiske til de som kan det og behold vennskapet.
AnonymBruker Skrevet 5. august #19 Skrevet 5. august Offentlig skifte uavhengig ditt ønske. Kan hvem som helst av søsken dine si offentlig skifte og da blir det det. Virker egentlig som det et det beste Anonymkode: 8c0e5...3eb 1
Florence Nattgal Skrevet 5. august #20 Skrevet 5. august Alle som svarer her er idioter og gir deg dårlige råd. Du kan ALDRI spørre kg om råd ang arv eller noe lignende. Du blir bare mer forvirret enn noen gang. Selvfølgelig order dere opp privat. Offentlig skifte tas bare i de ekstreme tilfellene, eller der man mistenker at boet ender i minus. Og selvfølgelig finner dere ut av rettferdigheten dere imellom. Om ene søsken arvet 70% første gangen, arver andre søsken 70% andre gangen. Dette skjønner dere! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå