Gå til innhold

Ny barnehage og storbarnsavdeling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har en gutt på 2,5 år som nå (i går) begynte i ny barnehage. Han har nå begynt rett i storbarnsavdeling da det var eneste stedet vi fikk plass.

Jeg har vært litt engstelig for overgangen, da han både sover på dagtid og fortsatt bruker bleier. Vi har forsøkt å avvenne dagduppen over sommeren, uten hell.

Han har generelt hatt et ganske høyt søvnbehov hele veien - i småbarnsavdelingen i forrige barnehage kunne han sove opptil to timer uten at det påvirket nattesøvnen. Ifølge barnehagen var han konsekvent den som sov lengst, og kunne bli grinete hvis de vekket ham. Mot slutten av tiden i forrige barnehage merket vi at han ble litt vrien å legge, og ba dem kutte sovingen ved én time. Da gikk det fint om kvelden.

Over sommeren har vi prøvd å droppe dagduppen helt for å forberede til ny avdeling, men det har ikke fungert. Han blir først og fremst krakilsk, så sovner han bare. Alltid i bilen, men noen ganger også på sofaen eller terrassegulvet. 

Han er nok litt forsiktig av seg og blir spesielt sliten etter lek med andre barn. Han begynte først i barnehagen ved 19 mnd og har alltid hatt litt korte dager. Jeg merker at han har godt av det sosiale, men det tar på veldig. Og ifølge mine foreldre var jeg HELT lik som barn (som voksen trenger jeg også ofte å hente meg inn, og er nok en klassisk introvert).

Nå har han hatt to dager i ny barnehage, 3 timer i går og 4 timer idag, jeg er der hele tiden. Begge gangene har han begynt å bli vanskelig i 12-tiden, han gråter mye og slår seg hele tiden. Når vi kommer hjem må han sove umiddelbart. Idag var han HELT forferdelig da vi kom hjem, fotfulgte meg rundt og hylte til han fikk sove.

Utfordringen er - siden vi er på storbarnsavdeling er det ingen andre som sover. De sa at vi evt kan ha med en vogn, men han har aldri pleid å sove i vogn.

Han gråter generelt mye og jeg har prøvd et par ganger å trekke meg unna, og han skriker etter mamma. Jeg vet det er bare dag 2, men noen av de andre barna som er nye og begynte igår var der uten foreldre idag… jeg er i permisjon med baby og mannen min kan ikke ha tilvenning grunnet jobb, så jeg er der alene hele uken. Er temmelig utslitt og jeg er redd at hvis han ikke får sovet på dagtid heller kommer vi liksom ikke «videre», for han er alltid ekstra klengete og grinete når han er trøtt…

Noen erfaringer / råd? 

Anonymkode: 5be5f...2a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta med vogn , han sovner i den om han trenger det

Anonymkode: 4dfc4...36a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen og dere må finne en løsning så han får sove dupp. Ikke gi deg på det, de får til det. De har nok hatt barn under 3 som skal sove på storebarn før, snakk eventuelt med styrer om pedleder ikke er så samarbeidsvillig. Om de pleier ha dupp i vogn så må dere prøve det selv om han ikke er vant til det.

Anonymkode: 6ae4e...e73

AnonymBruker
Skrevet

Gutten trenger fortsatt søvn, og da må han selvsagt få sove. Barnehagen må legge til rette for det. 

Jeg hadde tatt med en vogn, slik at han får muligheten. 

Anonymkode: 65b98...434

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må venne ungen til å sove i vogn. 

Anonymkode: 770a9...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger å sove. Det er helt uproblematisk å sove i vogn i barnehage selv om han ikke er vant til det hjemmefra. Barn er forskjellige, ikke sammenlign gutten din med de andre. Hvis han trenger mer tid så er det sånn det er. Han var jo trøtt og sliten stakkar. Hvis tilvenningen skal gå bra så trenger han å sove. Snakk med barnehagen om dette. 

Anonymkode: 77946...d7a

AnonymBruker
Skrevet

Ta med vogna. Vår på 2,5 er helt avhengig av søvnen og sover som regel 2 timer. Begynte på storbarnsavd nå og vi har på ingen måte kuttet ut dupper for å forberede han. Det er barnehagen som skal tilrettelegge for han, ikke motsatt.

Anonymkode: 6d316...861

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Barnehagen og dere må finne en løsning så han får sove dupp. Ikke gi deg på det, de får til det. De har nok hatt barn under 3 som skal sove på storebarn før, snakk eventuelt med styrer om pedleder ikke er så samarbeidsvillig. Om de pleier ha dupp i vogn så må dere prøve det selv om han ikke er vant til det.

Anonymkode: 6ae4e...e73

«Ikke gi deg på det»? Det er jo mor som er vanskelig her, ikke bhg. Ta med vogn, han sovner der om han er trøtt, problem løst.

Anonymkode: c0fc1...32d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«Ikke gi deg på det»? Det er jo mor som er vanskelig her, ikke bhg. Ta med vogn, han sovner der om han er trøtt, problem løst.

Anonymkode: c0fc1...32d

Vanskelig? Jeg har ikke kranglet med noen. Skal det SÅ lite til å bli nedsablet her?

Jeg har ingenting imot at han sovner i vognen selvsagt, men jeg prøvde å få ham til å sovne på fanget idag og det var umulig med baby i bæresele på brystet. Jeg kan selvsagt forsøke å trille ham, men redd det blir en litt tidkrevende ordning for de ansatte, og de skal jo «overta» snart.

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ta med vogna. Vår på 2,5 er helt avhengig av søvnen og sover som regel 2 timer. Begynte på storbarnsavd nå og vi har på ingen måte kuttet ut dupper for å forberede han. Det er barnehagen som skal tilrettelegge for han, ikke motsatt.

Anonymkode: 6d316...861

Takk for svar.

Hvordan gikk tilvenningen med at de ansatte la ham? Eller er det de samme ansatte som la ham på småbarnsavdelingen? Sov han i vogn der og?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med barnehagen. I vår barnehage får de minste største sove på småbarn om de trenger det. De er gjerne så vant til å sovne selv at det er null stress for de ansatte.

Anonymkode: 272ed...c69

Gjest jegerrinne
Skrevet

Ta med vogn. Der jeg jobbet ble unger som ikke var vant til vogn, raskt vendt til det og sovnet raskt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vanskelig? Jeg har ikke kranglet med noen. Skal det SÅ lite til å bli nedsablet her?

Jeg har ingenting imot at han sovner i vognen selvsagt, men jeg prøvde å få ham til å sovne på fanget idag og det var umulig med baby i bæresele på brystet. Jeg kan selvsagt forsøke å trille ham, men redd det blir en litt tidkrevende ordning for de ansatte, og de skal jo «overta» snart.

TS

Dét er faktisk ikke ditt problem! Storbqrnavdelinger er vante til å ha barn som sover selvom den aktuelle  ikke har det akkurat nå. La de prøve leggingen i vogn så går det seg nok til skal du se❤️

Anonymkode: 4db57...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme er han ikke vant til å sove i vogn, men i barnehagen er han ikke "vant" eller ikke vant til noe enda. Jeg har jobbet 10 år på småbarn, og du aner ikke hvor mange barn vi har fått inn som ikke har vært vant til vognsoving, men får null problemer med det i barnehagen.

Ta med vogn og la ham sove. ❤️

Anonymkode: d8d02...b94

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på 2 år og 8 mnd og hun sover fortsatt dupp, selv om hun også begynte på storbarn. Så da sa jeg bare ifra om at dere må finne en løsning i bhg. Jeg kan ta med vogn eller så finner dere plass på småbarnsavdelingen, heldigvis var det to ledige sengeplasser der. 

enig med de over, de må bare tilrettelegge for han!

Anonymkode: 6b263...45f

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alltid det er plass på småbarnsavdeling, man må ofte tilrettelegge der man er, kan hende det er et sted under tak utenfor man kan sette vogn, men dette vet personalet i barnehagen og de vil helt sikkert mye heller at barnet skal sove enn å være grettent :)

Anonymkode: 57394...5c5

AnonymBruker
Skrevet

bare ta med vogn han sovner der, hatt flere hundre bsrn i bhg hvor foreldrene sier hen ikke sovner i vogn men joda, alle har sovnet fra første uka 

Anonymkode: 92e65...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...