Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fire barn, og har ammet alle i 1.5 til 2 år. Har lang ammeerfaring, og har alltid vært positiv og støttende til amming. Dog ikke noe fanatiker, men er glad og stolt over å ha ammet alle fire og hatt muligheten til det.

Denne uken har jeg fått opp minner fra ferietur når ene barnet var 2 år, og og jeg ammet på hytta. Da syntes jeg barnet så kjempestor ut, og fikk litt sånn "ammet jeg virkelig barnet når det var så stort". Men jeg hadde ikke de følelsene da, og skjønner ikke hvorfor ikke det ble så framtrende nå 😬😑 Føler meg litt.. dum på en måte.

Andre som har kjent på samme følelse?

Anonymkode: 9a7fe...d25

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke mennesker egentlig er ment til å se på bilder av seg selv. Synes selv jeg ser veldig dum ut på utrolig mange bilder. 
Jeg tror at du blir påvirket av det du ser rundt deg, og du ser nok veldig sjeldent barn på 2 år bli ammet. Derfor ser det rart og uvant ut på bilder (fordi du ser det fra utsiden). Det er ikke så vanlig å vise det offentlig i Norge, men mange andre land støtter amming over 1 år mer enn oss.

Det er ingenting dumt med å amme et barn på 2 år. Barnet får næring tilpasset seg selv og immunstoffer, og for deg forebygger det flere sykdommer, bl.a. brystkreft. 

Jeg skjønner at du ikke ammer nå lenger. Et bilde er bare et øyeblikk i tiden, og du får ikke gjort noe annerledes med fortiden. Du kan derimot snu dine tanker i nåtiden. Du er en god mamma og har ingen grunn til å føle deg dum 🥰

Anonymkode: a3e27...315

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har absolutt ingen grunn til å føle deg dum. Syns ikke 1-2-åringer er for store til å bli ammet og morsmelk har mye gode næringsstoffer. 

Anonymkode: 05e65...7a5

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammet til over 2, men siste 3/4 år ikke på dagtid, kun sengetid/natt/morgen. Riktig for oss, men uvant for mange, og din opplevelse er gjerne også at det er uvant å se annet enn mindre babyer få denne omsorgen. Vi tok ikke bilder.

Anonymkode: 52779...1bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi mennesker forandrer oss stadig mentalt, og blir også konstant påvirket av miljøet rundt oss. Hvis man har lest (for eksempel her inne) meninger fra en del som er i mot amming av barn over 1 år så kan man bli påvirket av det. I USA er jo dette forvrengte synet på amming så ille at hovedårsaken til at kvinner slutter å amme barna sine der er at mennene deres synes amming er ekkelt (!), og der får jo barna i mye større grad MME enn i Skandinavia. 

Pupper blir så seksualisert at man påvirkes til å tenke at det er unaturlig å amme til barn er 2-3 år, men sannheten er jo at naturlig ammeslutt er ved i alle fall 3 års alder. 

Anonymkode: f8914...2e7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Et barn som har tenner og kan tygge kjøtt trenger ikke amme, en to åring trenger ikke å ammes i Norge, så du gremmes ikke uten grunn. Grunnen til at det anbefales til 2 år av who er land i verden med betydelig dårligere drikkevann, hygiene og vaksineststus enn her, det er ikke relevant for oss. 

Anonymkode: 7a970...74c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et barn som har tenner og kan tygge kjøtt trenger ikke amme, en to åring trenger ikke å ammes i Norge, så du gremmes ikke uten grunn. Grunnen til at det anbefales til 2 år av who er land i verden med betydelig dårligere drikkevann, hygiene og vaksineststus enn her, det er ikke relevant for oss. 

Dette stemmer ikke

IMG_0424.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kilder på dette?

Anonymkode: f1228...7bd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke kg er rette stedet for dette for det er en del hat mot langtidsamming her. 

Har aldri tenkt over at min på 2-3 skulle være "for stor". Har masse bilder og minner. Men ikke noen bilder av ammestituasjonen da.

Anonymkode: bdfe1...d74

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Gud bedre så mye dumt folk kommer med. Du tror virkelig at det ikke er positivt for barn så fort de kan tygge kjøtt? 

Anonymkode: b4494...5d7

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De TRENGER ikke å ammes. Men vi er likevel pattedyr og den biologiske normen er amming i flere år. Bare synd folk har så ufattelig dårlige holdninger til amming. 
Amming er bra for større småbarn også i norge! Jeg har ammet 3 barn til nesten 3 års alder. 
IKKE nor å skamme seg over 

Anonymkode: d4d08...577

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

En nyfødt baby trenger heller ikke ammes, det finnes mme😊 antistoffene og de andre gunstige effektene av morsmelk gjelder i Norge og, for ikke å snakke om redusert brystkreftrisiko for mor. Det er jo ikke slik at vi sier det ikke er så viktig med håndvask i Norge fordi vi har godt helsevesen, at det er viktigere i land med dårlig helsevesen. 

Anonymkode: 60ee7...a48

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke

IMG_0424.jpeg

Ammehjelpen er jo ikke en objektiv kilde, de er jo ekstremister. 

Det er veldig rart og ekkelt å amme en toåring. Helt unødvendig i et moderne samfunn med tilgang til rent vann og sunn mat. 

Anonymkode: 100b4...9b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig rart og ekkelt å amme en toåring. Helt unødvendig i et moderne samfunn med tilgang til rent vann og sunn mat. 

Ammeekstremister 😂 Morsomt! Jeg har vært støttemedlem i AH i 10 år, og har flere venner som er ammehjelpere. De hjelper jo like mange å avslutte ammingen 👌🏻

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammehjelpen sier hele 8% klarer å amme til 2 år eller lenger. Det er ikke rart i det hele tatt. 

Anonymkode: ba6fe...cc4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Troll. 😂

TS. Du har gjort en god jobb for dine barn. De har fått det beste utgangspunktet du kunne gitt dem. Gi deg welv en klapp på skulderen.

Hilsen meg som har ammet i mange, mange år med mine barn. Den siste var kun et par måneder unna å fylle 4 år da jeg fikk nok. Da hadde det bare vært en sup av puppen i ny og ne en god stund (etter barnehagen, før legging etc), men jeg taklet det bare ikke lenger. Hadde tenkt hun skulle få avslutte selv, men jeg ble lei og klar før hun ble det. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine tanker og refleksjoner 🥰 Jeg er veldig glad for at jeg har mange fine bilder fra ammestundene med ungene opp igjennom årene. Er nok som noen av dere skriver, rart å se tilbake på dette når det er noen år siden og man nå kun ser amming av små babyer ♥️

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det er ikke riktig. Det er Ammehjelpen som står for opplysning om amming i Norge. Jordmødre i det offfentlige helsevesen, og helsesykepleiere viser til Ammehjelpen. De har mye nyttig info, du burde ta en titt.

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke riktig. Det er Ammehjelpen som står for opplysning om amming i Norge. Jordmødre i det offfentlige helsevesen, og helsesykepleiere viser til Ammehjelpen. De har mye nyttig info, du burde ta en titt.

Fra nettsiden. «Ammehjelpens arbeid er i hovedsak basert på frivillig innsats. Vi har ca 200 frivillige ammehjelpere og to fast ansatte». 

Hvem melder seg frivillig for å drive ammeopplæring? Det er folk som har et ekstremt syn på amming. De får ikke betalt for jobben og har ikke faglig kunnskap eller utdanning om noe annet enn brystmelk. Det at de som jobber der frivillig mener at man skal amme barn som er gamle nok til å sykle betyr ikke at det er sunt eller normalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fra nettsiden. «Ammehjelpens arbeid er i hovedsak basert på frivillig innsats. Vi har ca 200 frivillige ammehjelpere og to fast ansatte». 

Hvem melder seg frivillig for å drive ammeopplæring? Det er folk som har et ekstremt syn på amming. De får ikke betalt for jobben og har ikke faglig kunnskap eller utdanning om noe annet enn brystmelk. Det at de som jobber der frivillig mener at man skal amme barn som er gamle nok til å sykle betyr ikke at det er sunt eller normalt.

Det er ofte kvinner som selv har hatt store ammeutfordringer som blir ammehjelpere😊 de gjør dette ubetalt fordi de er engasjerte, noe som jo er kjempebra! jeg har lest mye ammelitteratur funnet på pubmed (stor medisinsk database med forskningslitteratur), og synes at ammehjelpens informasjon er det beste som finnes på norsk. 

Anonymkode: 60ee7...a48

• Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...